A jak to bude teď? | Dokonalý svět - recenze

Název: Dokonalý svět
Autor: Ally Condieová
Série: Matched
Část: třetí
Počet stran: 448
Překlad: Klára Kučerová
Poté, co Cassie zoufale hledá za hranicemi Společnosti Kye a také možnost, jak se přidat k Povstání, zjišťuje, že oba dva mohou svého cíle dosáhnout jedině tehdy, když ztratí to, na čem jim nejvíce záleží. Jeden druhého. Jejich cesty se tedy znovu rozcházejí, a zatímco Ky zůstává ve vnějších provinciích, Cassie je Povstáním vyslána zpět do Společnosti… Epický závěr bestsellerové trilogie Ally Condieové o boji za možnost vybrat si v dokonalém světě budoucnosti svůj osud.

V dokonalém světě o všem rozhodují Správci… Tedy, rozhodovali. Dokonalý svět už totiž není. Společnost se pomalu ale jistě rozpadá, lidé vědí, že se opravdu něco děje, až nakonec nad vším vezmou kontrolu rebelové v čele s obávaným Kapitánem. Jenže jak to může dopadnout, když jednu diktátorskou vládu vystřídá nadvláda, která si sice myslí, že všechny zachraňuje, ale vůbec tomu tak vlastně nemusí být?

Cassia se k povstalcům dostala vlastně docela náhodou, ale nakonec se rozhodla k nim přidat, protože věřila, že Společnost musí být svržena, protože život nejde dál vést pod jejich vedením. Ky se k nim přidal kvůli ní. Xander se k nim ale připojil mnohem dřív a jako jediný ví, co že se to chystá. Pracuje totiž ve zdravotnickém středisku, takže se s nemocí, nebezpečným morem, setkává jako první. Mor postihl celou společnost a Společnost na něj nemá lék. Ale Povstání ano…! Měli to hezky vymyšlené, že? Zachránit společnost, když to Společnost nedokáže. To je pak jasné, že je lidi nechají, aby převzali moc. Jenže Společnost si to líbit nenechá a rozhodně plánuje protiútok…

Dokonalý svět je závěrečný díl trilogie (a je opravdu potvrzené, že se jedná o poslední díl), a tak se toho v něm musí hodně stát, aby se vyřešily všechny problémy, ne? V tom případě rozsah knihy před jejím přečtením bere čtenář v pohodě, protože věří, že je to vážně potřeba. A bylo by to v pořádku, kdyby se ty dané problémy opravdu řešily, jenže z velké části tomu tak není. Knize by tak bohužel neuškodilo, kdyby byla o takových sto padesát stran kratší. Je totiž značně roztahaná a některé věci jsou v ní docela zbytečné.
Myšlenku má ale opravdu dobrou, výbornou! Musím totiž autorce přičíst body za to, že se nám opravdu snaží ukázat, jak to teď vlastně funguje, když teda padl dystopický režim, že se snaží to z tohoto pohledu vyřešit a že nekončí příběh tím, že by vláda padla a teď si vymýšlej sám, můj milý čtenáři, jak to bude. Kdepak, Ally Condie si na tomhle dala opravdu záležet a vymýšlí, jak to bude dál. Povedlo by se jí to ale víc, kdyby se na to trochu víc zaměřila a neřešila tolik vztahy mezi ústřední trojicí.

Dokonalém světě se nám střídají hned tři vypravěči: Cassia nás provází už od začátku, v druhém díle přibyl Ky a tentokrát se přidává i Xander. Nenazvala bych to chaotické, a přestože to není doslova zbytečné, protože je opravdu zajímavé sledovat dění ve společnosti ze tří stran, na jednu stranu to vlastně trochu zbytečné je. Přibylo díky tomu pár dějových linek, které se vůbec objevovat nemusely a akorát se díky tomu kniha docela zbytečně prodlužuje.

Každá kniha z této série je strašně odlišná od těch dvou dalších a je těžké říct, která z nich je ta nejlepší. Dokonalý pár je o poznání a lásce, Dokonalý sen je o cestě za něčím, v co člověk opravdu věří a Dokonalý svět zase o hledání pravdy a vlastního života. Jedná se o knihu s velice dobrou myšlenkou, ale bohužel to odneslo její zpracování, takže je kniha zbytečně zdlouhavá a postavy už docela nezajímavé. Pro milovníky dystopických knih si ale dovolím tvrdit, že je Dokonalý svět docela povinnou četbou, právě díky jeho myšlence, která za to přečtení opravdu stojí.