Každý den někým jiným | Den co den - recenze

Název: Den co den
Autor: David Levithan
Série: Den co den
Překlad: Tomáš Bíla
Počet stran: 344
Každý den se probudíte v jiném těle, každý den žijete život někoho jiného. A tak platí jedna jediná zásada – vyhněte se tomu, aby si někdo všiml, že na jeden den přebýváte v těle někoho jiného a nepleťte se do jeho života.
Vše je v pořádku, až do rána, kdy se probudíte v těle Justina a zamilujete se do jeho přítelkyně Rhiannon. Od toho okamžiku všechna pravidla, podle nichž jste až do teď žili, přestávají platit. Konečně se objevil někdo, s kým chcete být den co den.
Dneska jsem Justin. Nějak to prostě vím – jmenuju se Justin – a zároveň vím, že vlastně nejsem Justin, že si na jeden den půjčuju jeho život. Rozhlédnu se kolem sebe a vím, že jsem v jeho pokoji. Tohle je jeho domov.

love/conquer

Dámy a pánové, dovolte mi, abych vám představila A. U někoho z vás ho možná nebude třeba ale vůbec představovat, protože jste s ním už měli tu čest. Anebo tedy spíš on zná vás, neboť mohl strávit den ve vašem těle a vy o tom vůbec nevíte…

Hungry for your Love | via Tumblr
Teď asi většina z vás pěkně kroutí hlavou nad tím, co jsem si to tu vymyslela, že? Ale je to pravda! A se každý den už od svého narození probouzí v těle někoho jiného a žije tak jeho život, ale pouze ten jediný den. O půlnoci jeho tělo zase opustí a ráno se ocitne někde jinde. To se mu děje odjakživa, nic jiného nezná. Jak to vlastně vypadá, když je tedy v těle někoho jiného? Ví ten člověk, co se děje? Uvědomuje si přítomnost další duše? Všechno tohle se v knize dozvíte a budete to objevovat společně s A a Rhiannon… A ba jo, vy ještě nevíte, kdo je Rhiannon. No, to je jedna dívka, do jejíhož přítele se A jednou probudil a zamiloval se do ní…

David Lavithan je velice oblíbený a uznávaný autor a jak to tak vypadá, žádná jeho kniha není jen tak obyčejná. Když si totiž přečte jejich anotace, uvědomíte si, že David si opravdu vybírá zajímavá témata, někdy i možná taková, nad kterými jste vy sami přemýšleli. O Den co den říká, že přestože vždycky nějaké knize předchází myšlenka na onen příběh, tak tady tomu tak nebylo. David si totiž vůbec nepamatuje, jak ho tento příběh napadl. Ale najednou prostě byl.

A můžeme být velice rádi, že se to vůbec stalo, protože Den co den rozhodně za to přečtení stojí. Už tématem je to velice jedinečná kniha, nad kterou budete neustále přemýšlet. Levithanovi se také povedlo nás po celou dobu čtení udržet v takovém příjemném napětí, kdy vůbec nejsme schopni odhadnout, co se vlastně nakonec stane, protože to pro nás je strašně neuvěřitelné. Stejně jako příběh a život A sám. Přesto to bereme jako fakt a stejně jako on sám neřešíme, proč se mu to děje, proč není jako všichni ostatní, ale naopak řešíme spolu s ním, co bude dál, jak se má zachovat a jak se s tím vším má vyrovnat.

Když se díváte do středu vesmíru, je tam chlad. Prázdnota. Když na to přijde, vesmír se o nás nestará. Ani čas se o nás nestará. Proto se musíme starat jeden o druhého.

Někomu by se mohl zdát příběh s Rhiannon trochu povrchní a jednoznačný, ale opak je pravdou. A nezná nic trvalého, a proto se chce upnout na jedinou osobu, o které ví, že může věřit, a chce jí dokázat, že to může fungovat. A opravdu se to snaží zařídit, protože chce mít ve svém životě něco stálého, něco na co se může spolehnout. Někdo může právě z tohoto pohledu knihu odsoudit, protože si řekne, že není možné, aby se A do někoho takhle rychle zamiloval, ale když jste den co den někým jiným, přemýšlíte přeci jenom trochu jinak. Toto ale není jediná dějová linka, která se v knize nachází. Je tu ještě jeden příběh, který se může zdát jako naprosto vedlejší, ale velice dobře celou atmosféru knihy doplňuje a nabízí další témata k pořádnému zamyšlení jak nám tak i samotnému A.

Ale to určitě zjistíte sami, protože tahle kniha si rozhodně vaši pozornost zaslouží. Nejen kvůli nápadu, nejen kvůli dané situaci, ale také protože se velice dobře čte, má zajímavý a skutečně jedinečný příběh a zapaříte si u ní mozkové závity tak, až se vám bude kouřit z uší.

Za poskytnutí recenzního ebooku děkuju nakladatelství CooBoo!