Když se vydáte hledat velké Možná... | Hledání Aljašky - recenze

Název: Hledání Aljašky
Autor: John Green
Část: --
Počet stran: 256
Překlad: Veronika Volhejnová
Románový debut dnes už známého Johna Greena je strhujícím vyprávěním o dospívání a hledání sama sebe. Šestnáctiletý Miles, posedlý sbíráním posledních slov významných osobností a touhou hledat „velké Možná“, je spíše outsiderem mezi svými vrstevníky. Jeho život získá zcela novou podobu, když přejde na internátní školu Culver Creek. Zde se rychle spřátelí se svérázným spolubydlícím a okouzlující, naprosto nepředvídatelnou Aljaškou Youngovou. Okamžitě je vtažen do světa, kde se porušují školní pravidla, pořádají různé večírky i provokace. Miles ožívá v dennodenním kontaktu s novými kamarády a stále víc miluje fascinující Aljašku. A tak vývoj směřuje k okamžiku, kdy se všechno nečekaně navždy změní... Živý, naléhavý a nekonečně dojemný příběh. Americkou knihovnickou asociací byl zařazen mezi deset nejlepších knih pro dospívající.
John Green. Docela obyčejné a v poslední době značně zvučné jméno, nemyslíte? Bude zvučné ještě víc, když k němu dodám: John Green - spisovatel, novinář a vloger na youtube? Momentálně je John Green jedním z nejčtenějších a nejoblíbenějších autorů a to nejenom mladými dospělými. Stále vám jméno nic neříká? A co když přidám ještě Hvězdy nám nepřály? Ahá! Já věděla, že se chytnete!

http://media-cache-ec0.pinimg.com/236x/5f/51/89/5f51892465fdbdcc04c5b4d112ac4f4c.jpgJohnovou první knihou bylo ale Hledání Aljašky, která vyšla už v roce 2005 a v roce 2006 získala cenu Michaela L. Printze od American Library Associaton, a když se podíváte na Goodreads, zjistíte, že ji tam přečetlo přes 200 000 uživatelů a rovných jejich padesát procent ji ohodnotilo krásnými pěti hvězdičkami. Hm… tak to na tom asi něco bude, že?

Lidé chtějí bezpečí, psal jsem. Nedokážou snést představu, že by smrt byla jen velké černé nic, nesnesou myšlenku, že jejich blízcí by neexistovali, a neumějí si ani představit, že by oni sami neexistovali. Nakonec jsem došel k závěru, že lidé věří v posmrtný život, protože nedokážou nevěřit.

Hledání Aljašky se zezačátku zdá jako docela obyčejný příběh o obyčejném klukovi ze střední školy, který se chce zkrátka jenom osamostatnit, a tak se rozhodne přejít ze státní školy na školu internátní. Bude to tedy takový ten docela obyčejný a jednoduchý příběh z prostředí střední školy. Ale to by to nebyl John Green...

http://media-cache-ak0.pinimg.com/236x/99/89/c6/9989c6bd312595f431f6ebe080171547.jpgMilesovi přestup na jinou školu doslova změnil život. Poznal tam Plukovníka, vlastním jménem Chipa, Takumiho, Laru a hlavně! Hlavně tam poznal Aljašku. A jestli mu internátní škola život změnila, tak ona mu jím doslova zatočila. Miles se do ní totiž doslova okamžitě zamiloval, ale stejně tak rychle také věděl, že u ní nemá žádnou šanci. Aljaška má přítele, kterého opravdu miluje a nehodlá ho podvádět. Přesto je tahle kniha o jejich vztahu. Není ale jenom o něm. Je také o Plukovníkovi a jeho mamince, je o Aljašce a jejích problémech, které se s ní táhnou už od dětství, ale hlavně je o Milesovi, který se vydal hledat velké možná. A také ho se svými novými přáteli, se kterými toho opravdu hodně zažil, našel.

Stále vám kniha zní jako docela obyčejný příběh, který tím pádem ani tolik nestojí za zmínku? Přidejte si k němu ale skvělý styl, jakým John Green píše… a to už je tedy potom něco.

Hledání Aljašky je skutečně dost zajímavou a povedenou knihou, která za tu zmínku vážně opravdu stojí. Tu cenu nedostala jen tak pro nic za nic. V čem je teda tak jedinečná? Ve všem. Od začátku až do konce je to kniha se skvělou atmosférou, čtete ji skoro bez přestávky, a to tedy hlavně v druhé polovině, kdy vás její události naprosto strhnout a díky kterým už to není jen tak obyčejný příběh. A hlavně dokáže na své čtenáře opravdu pořádně zapůsobit.
Kdyby lidé byli déšť, já bych byl pouhé mrholení, ale ona hurikán.

Co teprve všude přítomné skvělé myšlenky, které nám Green skrz knihu posílá. O přátelství, o životě, o smrti a životě po ní. Jsou to otázky, nad kterými jste už určitě také sami přemýšleli, a tak vám v jeho podání určitě značně zamotají hlavou.

Tahle kniha má snad jediný problém a je mi opravdu líto, že to musím takhle říct, ale její překlad není zrovna dvakrát povedený. Je to trochu lepší než u Hvězd, ale pokud umíte aspoň trochu anglicky, uvidíte ve větách jasné konstrukce anglických vět, které by šly docela viditelně přeložit lépe. Přestože se tak samotný text stal mírně kostrbatým, stále se ale jedná o dost čtivou knihu. Až mě to samotnou překvapuje, že to tomu zas tolik nevadí.

http://media-cache-ec0.pinimg.com/236x/d5/53/56/d553566a548b43416bfdc392c93ec2e0.jpgNebyl by to John Green, aby neměl pořádné a promyšlené postavy. Každá jeho postava si totiž s sebou v životě táhne ten svůj balíček problémů, se kterými se nějakým způsobem pere, a tak v žádném případě ani jedna jeho postava není bezcharakterní. Ať už se v Aljašce mihne kdokoliv, má pořádně promyšlený charakter a vy se o něm toho chcete dozvědět co nejvíce.

Hledání Aljašky je kniha, o které budete neustále přemýšlet a nemusíte ji ani mít dočtenou, abyste měli chuť vyrazit do Spojených států a pěkně Johnovi vynadat (slušně řečeno), cože to provedl. A když se po jejím dočtení rozhodne Johnovi nedát co proto, určitě ale budete mít chuť si Hledání Aljašky okamžitě přečíst znovu a znovu a znovu...

Omlouvám se, ale tuto knihu nejsem vůbec schopná ohodnotit hvězdičkami. Na jednu stranu bych jí nejraději dala všechny hvězdičky světa, ale na tu druhou bych jí zase nejraději roztrhala a nadávala, co že mi to provedla...

Za poskytnutí recenzní kopie děkuji mnohokrát nakladatelství Knižní klub