9. října 2013

I neobyčejní kluci si zaslouží obyčejný život | (Ne)obyčejný kluk - recenze

Název: (Ne)obyčejný kluk
Autor: R. J. Palaciová
Část: --
Překlad: Renata Greplová
Auggie Pullman se narodil s deformovaným obličejem, což mu znemožňovalo navštěvovat běžnou školu – až do nynějška. Teď je ale všechno jinak. Auggie se chystá do běžné školy, a to rovnou do páté třídy. Podaří se mu přesvědčit nové spolužáky, že je navzdory svému vzhledu stejný jako oni? Nebo o tom dokonce přesvědčí spolužáci jeho samotného?

„Dobře vím, že nejsem obyčejný desetiletý kluk, i když dělám obyčejné věci. Pochutnávám si na zmrzlině, jezdím na kole, občas si zakopu s míčem a hltám počítačové hry. V tom jsem, myslím, úplně obyčejný a taky si tak připadám. Obyčejný kluk ale ostatní nevyděsí na hřišti tak, že s křikem prchají. Na obyčejné děti nikdo pořád nezírá s otevřenou pusou.“

Auggie Pullman měl bohužel to štěstí, že se u něj projevilo hned několik genetických vad najednou, a tak se stalo, že se narodil se zdeformovaným obličejem. Podstoupil už pěknou řádku plastických operací, ale musí se zkrátka smířit s tím, že žádné mu nikdy pořádně nepomohou a že bude pořád vypadat podstatně jinak, než všichni ostatní. Auggiemu je deset let a doposud ho učila doma maminka. Teď ale nastupuje poprvé ve svém životě do normální školy. A tato neobyčejná kniha popisuje jeho cestu životem právě od tohoto momentu.

„Drž jazyk za zuby a nevzdávej to!“

Instagram PhotosAuggieho příběh je vyprávěn hned z několika pohledů. Tím prvním je samozřejmě sám Auggie, který má nejvíce prostoru a vypráví nám své zážitky: jaké to bylo poprvé ve škole, jak se od té doby jeho život změnil, co se všechno dělo a jaké to vlastně pro něj bylo. Poté jeho pohled na chvíli ale vystřídá nějaká další postava, ať už jsou to jeho spolužáci, nebo například jeho sestra, a zase nám pár kapitol vyprávějí oni. A svoji část vždycky začínají tím, jaké to bylo, když Auggieho poprvé potkali, jak zareagovali a poté už popisují události, které už před tím mohl zažít Auggie a oni je tak pro nás zprostředkovávají z jiného pohledu. Jednotlivé pohledy se od sebe značně odlišují, protože se samozřejmě liší jejich vypravěči. Okamžitě poznáte, kdo je tím vypravěčem, a ne proto, že je to před tím vždy napsané. Autorce se totiž opravdu povedlo se vžít do mysli dané postavy a psát přesně takovým stylem, jakým by se daná postava vyjadřovala. A totéž platí i u samotného Auggie, jakmile přečtete první kapitolu, je vám okamžitě jasné, že vypráví desetiletý kluk, který se snaží poprat se svým životem. A čtenář si ho za to jaký je velice snadno oblíbí.

V (Ne)obyčejném klukovi nedělá čtenáři rozhodně problém oblíbit si v podstatě všechny kladné postavy. Autorce se povedlo přiřknout jim totiž tak hezké a milé charaktery, že si nás dokáží naprosto jednoduše získat. Čtenáři je potom strašně líto, když vypravěčské žezlo přebírá někdo jiný, přestože se i na tu další postavu velice těší.

a playground for childrenČlověk by řekl, že když se tak často střídají pohledy ve vyprávění, bude mít kniha trochu chaotický příběh, anebo že v něm vlastně skoro žádný nebude. Víc se ale mýlit snad ani nemůžeme. Autorce šlo právě o to, ukázat nám Auggieho život a jak s ním jednají lidé, proto vypráví o jeho prvním roce ve škole, o jeho Halloweenu a školním výletě a spoustu dalším a všechno je to zpracované do velice povedeného příběhu. V téhle knize se neustále něco děje a je tak čtivá, že se od ní jen málokdy odtrhnete.

Když se o knize někde něco dozvíte, pravděpodobně si ji tak nějak podvědomě zařadíte ke knihám pro děti. Ty si ji také určitě užijí, protože Auggieho příběh je zkrátka bude vážně bavit. Rozhodně ale není kniha jenom pro ně. (Ne)obyčejný kluk je vážně pro všechny, protože naprosto všechny nás donutí přemýšlet a možná nám dokonce dokáže i malinko změnit pohled na svět a na naše chování k ostatním. A přestože konec je vážně napsaný spíše pro mladší čtenáře, nic nebrání tomu, aby i tomu dospělému nad posledními stránkami s Auggiem ukápla nějaká ta slzička plná štěstí.
Za poskytnutí recezního výtisku děkuji mnohokrát děkuji nakladatelství Knižní klub.