14. října 2013

Příští zastávka Connecticut, možná... | Amy a Roger: Na cestě - recenze

Název: Amy a Roger: Na cestě
Autor: Morgan Matsonová
Překlad: Martina Buchlová
Počet stran: 420
Amy se na léto dvakrát netěší. Její máma se rozhodla přestěhovat na druhý konec země a Amy má teď za úkol dovézt její auto z Kalifornie do Connecticutu. Problém je, že od té doby, co její otec zemřel při autonehodě, se Amy není schopná posadit za volant. Děsí ji to. A v tu chvíli přichází na scénu Roger, prý starý přítel rodiny (jak tvrdí Amyina matka), který má také v plánu road trip přes půlku Států. Nejkratší možná trasa je naplánovaná, tak stačí vyrazit… Proč to ale nevzít zábavnější cestou? Udělat si pár zajížděk rodičům natruc a poznat Ameriku? Pomůže to oběma, aby se vyrovnali sami se sebou a zacelili bolavé rány?

Také jste vždycky chtěli sednout s kamarádkou/kamarádem do auta, pustit opravdu nahlas muziku a jen tak někam bez starostí vyrazit? Zkrátka jenom tak se projíždět a užívat si volnosti? Nakonec vám v tom ale vždy něco bránilo… ať už to, že ani jeden z vás nemáte řidičák nebo auto, anebo jste si na takové dobrodružství nenašli čas a ani vlastně odvahu. Teď vám ale nic nebrání v tom, abyste jeden takový fajnový roadtrip zažili takto z druhé ruky (u nás se takový pořádný roadtrip provádí pravda docela špatně). A stojí to vážně za to!

Let's go my friends!Kniha ale nezačíná tak zábavně, jak zní. Hlavní hrdinka, Amy, totiž neměla poslední dobou vůbec šťastné období. Její otec zemřel při autonehodě, bratr skončil v léčebně a její matka se rozhodla, že se přestěhují na druhý konec Spojených států a začnou tam nový život. Matka už je pár týdnů pryč, protože potřebovala všechno zařídit, ale Amy zůstala v jejich starém domě sama, protože ta zase potřebovala dokončit ročník. Teď se ale i Amy musí dostat z Californie do Connecticutu a nebude cestovat žádným pohodlným letadlem. Musí tam dojet autem, protože auto potřebují. Ale ona od otcovy nehody neřídí… A tak to její matka zařídila tak, že řídit bude Roger, syn její kamarádky, se kterým si jako malá hrála Amy u nich na dvorku a který se potřebuje dostat na druhý konec země za svým otcem. Všechny, i je samotné, překvapí, když se z ničeho nic rozhodnou udělat si naprosto spontánní výlet po státech, a to se tolik let vůbec neviděli a vlastně se vůbec neznají! Nové začátky jsou ale přeci jenom těžké pro všechny, a tak je někdy potřeba udělat něco trochu šíleného, abyste na ně zapomněli…

A tak začíná jejich roadtrip, nečekaně a zcela náhodou. Ale užili si to a čtenář si jejich malou rebelii užije také. Tato kniha se čte totiž sama. Příběh příjemně plyne, je velice zábavný a člověka prostě to jejich cestování baví. Pravdou je, že příběh je v případě této knihy docela jasný, nebo alespoň ona jeho hlavní pointa. Přesto ale dokáže opravdu velice mile překvapit.

pure beauty.Autorce se povedlo jednoduchý příběh podat čtenář s novým a zajímavým nádechem. Čtenáře také velice zaujmou přiložené materiály, které k příběhu přidala: fotky, jídelníčky, účtenky... protože tvoří příjemné přílohy, které se opravdu hodí. Rozhodně ale při čtení neruší, naopak. A co teprve vytvořené playlisty! S takovou hudbou se to pak roadtripuju/čte jedna báseň.

Co se týče vztahu Amy a Rogera… je velice skutečný. Kniha totiž nepopisuje jen tak nějaký románek, který by začal v momentě jejich prvního setkání. Je totiž reálný, opravdový. Ano, Amy hned na začátku přizná, že je Roger fešák, ale tím to na hodně dlouho hasne. A přiznejme si to, jakmile někoho potkáme, také okamžitě ohodnotíme jeho vzhled. Tahle kniha ale není jenom o nějakém jejich románku. Oba dva mají své kostlivce ve skříni, před kterými utíkají, a tak se jejich roadtrip stává jejich společným únikem.

Roadtrip Stuff
Postupně se rozebírají právě jejich problémy, a proč a vlastně utíkají. U Rogera to znamená jeho vztah s bývalou přítelkyní Hadley a u Amy smrt otce, kterou si dává za vinu. Ve flashbacích, které příběh velice šikovně prolínají, se postupně dozvídáme, co se vlastně přesně stalo, a až v posledních chvílích příběhu je nám celá podstata Amynia problému odhalena, přestože spousta čtenářů je to schopna odhadnout už dřív. Stále je to ale velice skličující a smutné odhalení, po kterém naplno pochopíme Amyno chování a jasně s ní soucítíme.

Na cestě není nijak složitá kniha, přesto ale rozhodně nepatří k těm úplně jednoduchým. Jedná se o skvělé oddechové čtení, u kterého nepoznáte, že se jedná o čtyři sta stránek textu, protože se čte vážně skvěle a každý čtenář si v něm dokáže najít to svoje. Tohle je kniha, kterou si velice snadno oblíbíte a jste schopni ji po dočtení okamžitě začít číst znovu.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuju mnohokrát nakladatelství CooBoo