Jak si vede Mac v novém životě? | Horečka Dananů - recenze

Název: Horečka Dananů
Autor: Karen Marie Moning
Série: Horečka
Překlad: Jan Sládek
Počet stran: 428
Na počátku třetího dílu potkáváme Mac nedlouho poté, co s Barronsovou pomocí unikla z podzemního vězení jednoho ze svých úhlavních nepřátel. Nyní již sice ví, kdo zabil její sestru  Alinu – nebo si to alespoň myslí –, nijak ji to však nepřibližuje vytoužené pomstě. Snaží se získat další informace o světě Dananů a usiluje o jejich posvátné nástroje moci. Proniká stále hlouběji pod povrch, ale otázek, na které nezná odpověď, neubývá. Spíše naopak. Mac rozvíjí své schopnosti a dozvídá se víc o postavách z předchozích dílů, zejména vládkyni vidoucích Roweně a nebezpečně přitažlivém V’lanovi.

Pokud jsme se prozatím nesetkali, dovolte, abych se vám ze všeho nejdřív představila. Jmenuji se MacKayla Laneová, ale skoro všichni mi odjakživa říkají Mac a já si na to zvykla. Svým příjmení si od jisté doby nejsem vůbec jistá – tedy až na to, že Laneová bych se jmenovat neměla. Dost možná bych měla mít v rodném listě napsáno O´Connorová, ale ruku do ohně bych za to nedala. Jistě naopak vím, že jsem vidoucí, a k tomu jedna z nejmocnějších, jaké kdy žily. Nejen že vidím Danany, ale dokonce jim dokážu ublížit – a s pomocí jedné z největších danajských svátostí, Longinova kopí, jemuž se také říká Kopí osudu, můžu jinak tyhle nesmrtelné bytosti zabít.

Mac se sice v magickém světě Dananů nevyskytuje zrovna moc dlouho, ale přesto toho už zažila opravdu dost. Možná i konečně zjistila, kdo že jí to vlastně zabil sestru! Aby ji ale pomstila, musí toho ještě hodně zvládnout, protože její nepřítel je velice mocný, takže to pomstění nebude zrovna jednoduché. Dost zvláštní pomoci se jí ale dostává od čím dál tím víc záhadného Jerricha Barronse, „obyčejného“ (a z toho doslova kape sarkasmus) majitele knihkupectví a také od nebezpečného danajského prince V´lanea. Ti jí sice opravdu často pomohou a nejednou zachrání její život, ale nebrání jim to v tom, aby Mac doslova využívali pro dosáhnutí svých cílů. A když se do situace ještě zamotá organizace vidoucích, vedená neústupnou Rowenou, už tak obrovské problémy se ještě víc zhorší…

Horečka Dananů je již třetí díl série Horečka, která se v zahraničí a i u nás těší docela velkému úspěchu. A není se čemu divit, autorce se povedlo velice zajímavě zasadit knihy do prostředí propletené irskou mytologií a i samotný příběh má něco do sebe. Horečka Dananů je dobrá a místy i značně čtivá knih a je na ní vidět spisovatelský posun autorky od první dílu. Také z ní ale určitě ucítíte, že už nás čekají pouze dva další díly, ve kterých se musí všechno dořešit, a to bohužel knize trochu ubírá.

Příběhově se toho totiž zase tolik nestalo. Kupředu se příběh skoro vůbec neposunul, spíše se rozvíjí již známé problémy a odhalují další věci, které nám jenom zamotají hlavu. A to by nebyl zas takový problém, kdyby to někdy nebylo až zbytečně moc dlouhé. Přeci jenom už se toho před námi a Mac otevřelo docela dost a něčemu by neuškodilo, kdyby se aspoň něco z toho už vyřešilo a mohli bychom se tak všichni soustředit na něco dalšího.

Moningová píše ale opravdu zajímavým způsobem, jak v pozitivním, tak i v negativním smyslu. Rozhodně dokáže své čtenáře zaujmout, neboť má opravdu dobré situace a popisy, ale používá naprosto minimálně přímé řeči. A to se někdy může stát opravdovým problémem. Dialog dokáže knihu pořádně zrychlit a tady by to někdy opravdu neuškodilo. Sice je vidět, že používá dialogů mnohem víc než v díle prvním, ale pár dalších by knize vážně prospělo. Když už se ale dostane k nějakému tomu dialogu, vězte, že to opravdu stojí za to.

Mac je docela podivuhodná hrdinka a vlastně i značně úctyhodná. Na ní totiž čtenář vidí tu neskutečnou proměnu, kterou prošla a jak se i nadále mění a dospívá. Přestože si stále potrpí na pastelové barvy a neustále bojí se o své nehty, rozhodně nemá strach něco udělat, i když při tom přijde ona sama k újmě, a to ji vážně šlechti.

Horečka Dananů není vůbec špatnou knihou, ale je to spíše takové přechodné čtení, doslova ticho před bouří, které bohužel dokáže od pokračování v sérii v průběhu čtení i trochu odradit. Jenže pak přijde těch několik posledních stran, ze kterých budete doslova na větvi, pěkně nahlas si u nich zanadáváte a budete na ně zírat s otevřenou pusou. Pak už se akorát zmůžete na opakované žádání další knihy…

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Jota.