16. listopadu 2013

Když hlavní hrdinka vidí duchy... | Okřídlená duše - recenze

Název: Okřídlená duše
Autor: Amanda Stevensová
Série: Restaurátorka
Část: první
Počet stran: 368
Překlad: Věra Klásková
Nakladatelství: Knižní klub
Rok vydání: 2012
Anotace:
Amelia Grayová od dětství vídá duchy.

Aby se před nimi chránila, dodržuje určitá pravidla. Jedno z nich nyní bere za své – detektiv John Devlin, jemuž Amelie pomáhá při vyšetřování série krutých vražd, ji abnormálně přitahuje, ačkoliv ho doprovázejí dva duchové. Mrtvola na hřbitově, který má Amelia restaurovat, je jen prvním článkem v řetězci matoucích stop. Vodítka obsažená v náhrobní symbolice, jež Amelii zanechává vrah, ji sice dovedou blíž k pravdě, ale také k zjištění děsivé úlohy, kterou má v celém případu sehrát ona sama.Žal a zoufalství dokáže k člověku připoutat melancholickou duši, ale i bytost naplněnou děsivou nenávistí… a ta může sahat až za hrob.

Když člověk tráví většinu svého života na hřbitově, přeci jenom by mohl být podivín a mít špatnou pověst, nemyslíte? Amelie Greyová, známá a uznává restaurátorka hřbitovů, ji ale rozhodně nemá, a to na nich tráví většinu svého života. A přitom divná vlastně je… vidí totiž duchy.

Bylo mi dvacet sedm let a nikdy jsem neměla nejlepší kamarádku, nikdy jsem neměla opravdického důvěrníka a nikdy jsem se nezamilovala. Od mých devíti let mě od živých izolovali mrtví. Od chvíle, kdy jsem je spatřila poprvé, se můj život navždy změnil. Stejně jako otec jsem se naučila se svým tajemstvím žít, samotu jsem dokonce začala i vítat, ale občas nastal případ – jako dnes večer – kdy jsem se neubránila úvahám, zda na mě za tím závojem nečeká šílenství.


UntitledUž od svých devíti let vidí Amelie duchy a na základě otcových rad a pravidel, protože on je vidí také, se s tím naučila žít. Naučila se, že nikdy nemá dávat najevo, že nějakého ducha vidí, protože to nevěstí vůbec nic dobrého. A nedej bože kdyby se stýkala s někým, koho duchové pronásledují! To by byla katastrofa! Vyhýbat se takovým lidem se jí daří docela dobře, ale díky všem těm pravidlům nemá ve svém životě zrovna moc lidí. Když se ale na hřbitově Dubový ráj, na jehož renovaci právě pracuje, najde nejedno tělo, je nucena některá pravidla porušit. Díky svým znalostem je požádána, aby se stala odbornou konzultantkou případu, a tak se setkává s detektivem Johnem Devlinem, urostlým, hezkým a velice tajemný mužem, kterého duchové opravdu doslova pronásledují. Dokáže se Amelie se situací vypořádat, pomoci odhalit pachatele, znovu začít dodržovat všechna svá pravidla a nastolit tak ve svém životě znovu pořádek?

Duchařské knihy se psali, píší a ještě se hodně dlouho psát budou. Vždycky nám totiž tak trochu imponovaly a neříkejte, že vás svět duchů aspoň trochu nezajímá. Je to takové věčné téma, nad kterým jste určitě sami nejednou přemýšleli. A Okřídlená duše nabízí na otázku duchů zajímavou odpověď.

Viděla jsem, jak se to schovává v šeru. Ať to bylo cokoliv, sledovalo mě to celou cestu až do beaufortského okresu. A nyní to dřepělo mezi stromy a dívalo se to na mě.

Duchové jsou zde popsáni jako tajemné bytosti, ne jako někdo, kdy by se s vámi bavil, než si ráno uvaříte čaj. Poznáte je zde jako opravdu nebezpečné postavy, kterých se člověk má proč obávat. A pokaždé, když se v knize objeví, z nich máte takový zvláštní pocit, až vám z toho běhá mráz po zádech, jelikož se autorce jejich vykreslení opravdu povedlo. Nedozvíte se toho o nich zas tolik, ale to protože sama hlavní hrdinka toho o nich ví vlastně málo, ale ničemu to neškodí. Naopak, vytváří to tak při čtení velice zajímavý pocit napětí a očekávaní pro další poznatky. Stevensová naťukává i další nadpřirozené jevy, ale v této knize je opravdu jen zmiňuje, a tak věřím, že nás čekají v pokračování a že se máme na co těšit. 

TumblrSamotná zápletka je povedená a promyšlená. Autorka šikovně rozvíjí detektivní zápletku s docela thrillerovým nádechem, až jsem se místy opravdu bála. Místy jsem se sice trochu bála i o samotný příběh, protože to chvilkami vypadalo, že to všechno do sebe úplně nezapadne, ale nakonec se to povedlo. Všechno dávalo hezky smysl a všechno se dočkalo zajímavého zakončení, které zároveň velice chytře naláká k přečtení druhého dílu.

Přestože je Amelie vlastně docela podivín, jedná se o velice normální postavu. Je to takový obyčejná ženská, která možná někomu nemusí připadat zrovna dvakrát zajímavá, ale je určitě skvělým vypravěčem, se kterým vám nevadí trávit čas. Při čtení vám možná bude připadat trochu nevýrazná a lehce zapomenutelná, ale po dočtení si uvědomíte, že jste si ji vlastně dost oblíbili a že se nemůžete dočkat jejího dalšího příběhu.

„Kdo to je?“ zašeptala jsem nakonec. Už jsem nevydržela mlčet.
„Nevím.“
„Proč se na něj nesmím koukat?“ Zdálo se mi, že se víc než ducha bojím toho, co se mi papá chystá odpovědět.
„Nechceš mu dát najevo, že ho vidíš.“
„Proč ne, papá?“
Helena | via Tumblr„Protože mrtví si nejvíc ze všeho přejí být zase součástí našeho světa. Jsou jako paraziti – vábí je naše energie, živí se naším teplem. Kdyby poznali, že je vidíš, přirostli by k tobě jako plíseň. Nikdy by ses jich pak nezbavila A tvůj život by už nikdy nepatřil tobě.“

Okřídlená duše je docela nevýrazná kniha a bohužel se o ní málo ví. A to je vážně veliká škoda, protože v sobě skrývá velice zajímavý a povedený příběh, který by vám rozhodně neměl uniknout, pokud si rádi přečtete nějakou tu paranormální detektivku. Konkrétně v jejím případě je sice poznat, že se jedná o první díl, takže vám možná budě začtení se dělat trochu problém, ale má opravdu potenciál. A věřím, že v dalších dílech nás dokáže Stevensová ještě mile překvapit, a já jsem na to osobně velice zvědavá.


Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Knižní klub
Knihu si můžete objednat zde

1 komentář:

  1. nebyla jsem si jistá co si o knize myslet, rozhodně jsem ale zvědavá na pokračování knihy

    OdpovědětVymazat

Vaše názory mě vždycky potěší, takže rozhodně v komentování neváhejte. Poprosím vás jen o to, abyste nepoužívali profil Anonymní, ale abyste se raději přihlásili pomocí nějaké účtu, nebo zvolili možnost Název/adresa URL, kde napíšete svoje jméno nebo přezdívku. :)

Willinda


Pravidelní čtenáři

Používá technologii služby Blogger.

Zasílání novinek na email

Prohledejte blog

Očekávejte recenze:

Mluv by Laurie Halse Anderson

Autoři