Lovci stínů podruhé | Město z popela - recenze

Název: Město z popela
Autor: Cassandra Clare
Série: Nástroje smrti
Překlad: Eva Maršíková
Počet stran: 392
Clary Frayová si toužebně přeje, aby se její život zase vrátil do normálních kolejí. Ale co je vlastně normální, když jste lovec stínů, zabíjíte démony, vaše matka je v kómatu způsobeném kouzlem a vy najednou vidíte vlkodlaky, upíry a víly? V druhém díle napínavé série autorka vtáhne čtenáře zpět do temných spárů newyorského podsvěta, kde láska vždy znamená nebezpečí a moc s sebou přináší smrtonosné pokušení.

Město z kostí nám spolu s Clary Frayovou otevřelo nový fantastický svět plný lovců stínů, vlkodlaků, démonů, upírů, čarodějů, víl… a ještě mnoho dalšího. Tento svět ale rozhodně není idylický, má totiž své obrovské problémy. Obávaný lovec stínů, Valentýn, vůdce Kruhu, společenství, které vytvořil a které se kdysi vzbouřilo proti Spolku, oficiální organizaci lovců stínů, není vůbec mrtvý, jak byla celá společnost několik let skálopevně přesvědčena. Valentýn je zpět, postupně získává vlastní moc a ale také mocné Nástroje smrti a je odhodlaný pro naplnění svého plánu: zbavit zemi všech podsvěťanů, udělat opravdu cokoliv, i když to znamená obětovat své děti…

„Myslel jsem, že jsme všichni na stejné straně. Že my všichni bojujeme proti světům, odkud přicházejí démoni.“
„Kdyby to jen bylo tak jednoduché. Copak nechápeš, že kdybych měl pocit, že Spolku leží na srdci nejlepší zájmy našeho světa, kdybych si myslel, že dělají všechno, co je v jejich silách… U Anděla, proč bych pak měl proti nim bojovat? Jaký bych k tomu měl důvod?“
Moc, pomyslel si Jace, ale zůstal zticha.

The Mortal Instruments: Angelic powerNástroje smrti jsou opravdu známou, populární a hodně čtenou sérii. Já jsem toho živým důkazem, neboť ji čtu už potřetí a jen se neustále utvrzuju v tom, že mám tyto knihy opravdu strašně ráda, že mě stále baví a že jsou vážně tak dobré, jak si myslím. Pojďme se Město z popela a potažmo i celou sérii, podívat trochu podrobněji:

Za prvé: Nápad!
Když knihy začaly prvně vycházet, bylo to něco vážně nového. (Teď už podobných paranormálních knih najdete hned několik, ale stále mezi nimi Nástroje vyčnívají.) Není proto divu, že si získaly tak mnoho čtenářů po celém. Svět lovců stín totiž Cassie vytvořila velice dobře, vychází z mytologie a biblických příběhů a všechno se jí povedlo hezky ukočírovat a udělat z toho něco vážně velice zajímavého.

Za druhé: Příběh!
CITY OF BONES by far-evilerAno, ano, to že hlavní hrdinka znenadání objeví, že patří do magického světa a že tam na ní čekají obrovské problémy, tu už tu bylo několikrát. (A ještě mockrát to tu bude, na to se můžeme spolehnout.) Cassie to ale podává tak trochu jinak a čím víc se do příběhu zamotáváte, tím víc si uvědomujete, jak má všechno pečlivě promyšlené a že naprosto nic neponechává náhodě. A pokud jste četli prequel k Nástrojům – The Infernal Devices – tak to víte dvakrát tak dobře. Ale nejde jenom o to, jak dobře je příběh vymyšlený, jde také o to, že je zatraceně dobrý. Není to jenom takový obyčejný a jednoduchý příběh, na který hned po dočtení zapomenete. Kdepak. Člověk o tom neustále přemýšlí a uvažuje, co že se to bude dít dál, jak se to bude všechno vyvíjet… neustále vám zaměstnává mysl i dlouho po dočtení. A zvlášť v Městě z popela, tady vám ty myšlenky víří hlavou, že je ani pomalu nestíháte.

Za třetí: Styl
Když řeknu, že Cassie píše poutavě a že se její knihy díky tomu skvěle čtou, je to zatraceně málo. Cassie vás dokáže svým pisatelským umění doslova uhranout, že nejste schopni dělat nic jiného, než maximálně obracet stránku za stránkou. Jakmile se totiž do Města z popela jednou začtete, nebudete vědět, jak přestat číst a na konci vás to akorát milosrdně vyplivne, ale s tím, že si co nejdříve musí přečíst třetí díl…

„To ale nic nemění na tom, že je to pro tebe velmi šťastná shoda okolností. I pro něj. Nebude se muset bát, že vyzradíš jeho tajemství.“.
„No jistě,“ řekl Jace, „strašně se bojí, že každému řeknu, že se vždycky chtěl stát baletkou.“

Za čtvrté: Postavy
Pokud jste četli Město z kostí, tak vám určitě hned několik postav přirostlo k srdci. A není se čemu divit, protože zdejší postavy jsou prostě dokonalé. Možná si sice zrovna dvakrát neoblíbíte hlavní hrdinku Clary, a možná vám bude místy i trochu protivná, ale taková už ona je. To vám ale nebrání v tom, abyste si vybrali oblíbence z mnoha dalších báječných postav. Jace, Simon, Alec, Magnus, Izzie mají po celém světě své fandomy a obrovské množství fanoušků. Ale i takový Luke, Jocelyna i Valentýn jsou zajímavé charaktery, které si pozornost rozhodně zaslouží.

Za páté: Ach ten humor…
Přestože je kniha vlastně strašně vážná a tajemná, strašně moc se u ní nasmějete. Autorce se totiž povedlo vytvořit skoro všechny postavy s pořádnou dávkou smyslu pro humor, kterým velice rádi oplývají, že snad nenarazíte na stránku, u které byste se upřímně nenasmáli.

"Toho civila líbat nebudu," řekl Jace. "To budu radši hnít tady dole."
"Napořád?" zeptal se Simon. "To je totiž hrozně dlouhá doba."
Jace zvedl obočí. "Já to tušil," řekl. "Ty se chceš líbat, co?"
Simon popuzeně rozhodil ruce. "Samozřejmě že ne. Ale pokud-"
"Takže je asi pravda, co se říká," poznamenal Jace. "V zákopech nenajdeš jediného heterosexuála." "Jediného ateistu, ty osle." rozzuřil se Simon.

Nástroje smrti jsou opravdu jednou z těch nejlepších ya paranormálních sérií, která by vám vážně neměla uniknout, pokud máte tyto příběhy rádi. Existuje opravdu spousta důvodů, proč by se vám Město z popela mohlo líbit: je to velice čtivá kniha, která opravdu šikovně rozvíjí události prvního dílu a výborně připravuje čtenáře na události dílu třetího. Osobně mívám s druhými díly sérií obrovské problémy, ale tady mě na to ani nenapadlo myslet. Ale ono se těžko myslí na něco jiného, když člověk ráno ve čtvrt na dvě dočítá tak skvělou knihu, jakou bezpochyby Město z popela je.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Knižní klub