Svět neskončil… Ještě ne. | Nebe v plamenech - recenze

Název: Nebe v plamenech

Autor: Emmy Laybourne
Série: Monument 14
Překlad: Zuzana Ľalíková
Počet stran: 240
Nakladatelství: Baronet
AnotaceSvět neskončil… Ještě ne. V pokračování příběhu Monumentu 14 se skupina přeživších, donedávna uvězněných v supermarketu sérií ničivých katastrof, rozdělila ve dví. Většina dětí se v zoufalé snaze vydala opraveným autobusem na letiště v Denveru. Doufají, že se tam setkají se svými rodiči, budou odvezeni do bezpečí a zachrání svého umírajícího přítele.Ale svět venku je temný a zaplavený nebezpečnými chemikáliemi, které mění lidi v krvežíznivá monstra, a ne všechny děti jsou ochotné nastoupit do autobusu. V útočišti, jež bylo již jednou narušeno, se snaží zbývající děti obnovit přátelství. Ale pokud se máte rozhodnout mezi životem a smrtí, láskou a nenávistí, komu můžete doopravdy věřit?

Řeknu vám tajemství… když jsem do rukou brala tuhle knihu, strašně jsem se bála. Bála jsem se o hrdiny, protože bylo jasné, že se s nimi autorka mazlit rozhodně nebude (a taky se nemazlila), bála jsem se o svět, protože jsem se ani netroufala odhadnout, co by se mohlo stát, ale taky jsem se tak bála samotné knihy. Druhé díly sérií jsou totiž často opravdu ošemetné (a obzvláště já s nimi mívám hodně problémy), a protože autorka v tom prvním opravdu strašně dobře začala, strašně jsem se bála, že se tady něco pokazí. Samozřejmě dějově se toho pokazilo víc než dost, ale s knihou jako takovou to dopadlo moc, strašně moc dobře.

http://data3.whicdn.com/images/92716615/thumb.jpgNebe v plamenech přímo navazuje na události prvního dílu, a tak se tedy znovu setkáváme se všemi dětmi, které při cestě do školy uvízly v supermarketu Greenway. Teď se nám ale rozdělily na dvě skupinky: jedna se vydala na cestu v opraveném autobuse na letiště v Denveru, protože by tam prý měli být lidé evakuování, ta druhá zůstala v supermarketu a čeká, až pro ně někdo přijede. A tak se autorka vrhla na vyprávění ze dvou pohledů. Pojala to ale trochu jinak, jako hlavního hrdinu nechala Deana, který nám vyprávěl už v prvním díle, a jeho bratr Alex vypráví ten druhý pohled. Nejedná se ale o klasické vyprávění, neboť Alex nám to všechno sepisuje. Chce totiž v případě, že by se jim na cestě něco stalo, aby se o tom mohl někdo někdy dozvědět. Občas se dvojí pohled nepovede, ale tady musím uznat, že to byl opravdu chytrý krok. Nejenže díky tomu víme, co se děje ve světě, ale také to přidalo knize na řádném spádu. Skoro každá kapitola totiž končí pořádným wtf momentem (a tady se to ani jinak popsat nedá), takže vás ani nenapadne, že byste knihu odložili. Prostě musíte pokračovat. Musíte. Opravdu.

A co se tedy dělo? Dělo se toho opravdu hodně! Díky Alexovu pohledu jsme se podívali do světa a udělali si docela zajímavý obrázek o tom, jak to tam vlastně teď vypadá. A řeknu vám, není to zrovna hezké. Ale vymyslela to autorka opravdu chytře. Dean se za to ale potýká s problémy v obchodě a tam to také není zrovna idylické. Dějově se nám tedy příběh opravdu posunul, byl vlastně doslova nadupaný událostmi. A hlavně ke konci, to je potom pořádná jízda, to vám teda povím…

http://data2.whicdn.com/images/64663576/large.jpgMusím ale uznat, že Alex je možná trochu lepší vypravěč než jeho bratr. Takový snesitelnější, kdežto Dean vám nemusí zrovna dvakrát sedět a nebudete s jeho stylem vyprávěním tak úplně spokojeni. Alex tak knihu svým charakterem zajímavě obohatil a rozhodně jeho pohled na věc nebyl zbytečný.

Když člověk tuhle knihu čte, nejenže mu mozek neskutečně šrotuje, protože se snaží přemýšlet o tom, co se může ještě stát a jestli dětem něco hrozí. Přemýšlí ale také nad tím, jak by se v jejich situaci zachoval on a jestli by něco takového vůbec zvládl. A proto autorce upřímně gratuluju, že dovedla napsat knihu tak skvěle, že pro čtenáře není pouhým příběhem, ale také něčím k zauvažováním. Že se kniha čte úplně sama, je už akorát skvělou třešničkou na dortu.
 Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Baronet