Tak jak to tedy je?! | Allegiant - recenze

Překlad: Radka Kolebáčová
Počet stran: 466 (v aj vydání)
Jedna volba tě definuje.
Co když váš celý svět byl založený na lži?
Co když jen malé odhalení – malá volba – změní všechno?
Co když vás láska a loajalita donutí udělat věci, které jste nikdy ani v nejmenším neočekávali?

Allegiant (Divergent, #3) by OctavianaPokud jste četli Divergenci a Rezistenci, a aspoň trochu se vám knihy líbily a jste zvědaví na - vlastně na všechno, pak určitě patříte mezi ty, kteří se (aspoň trochu) nemohli dočkat Allegiantu, závěrečného dílu této série (a pokud ne, tak jste Fíí). A pokud jste zatím četli jenom Divergenci a nečetli jste Rezistenci, tak trochu vám radím, abyste tenhle článek nečetli. Ony ty události druhého dílu jsou trochu o něčem jiném než jednička, a přestože se nebudu snažit spoilerovat, je mi jasné, že se mi může stát, že něco z Rezistence prozradím. Můžete ale přeskočit na úplně poslední odstavec tohoto článku, tam si nic o událostech těchto dvou knih nedozvíte!

Příběh se doslova okamžitě rozběhl. A to si dovolím označit jako klasickou Veroniku, protože když si vzpomenete na předchozí díly, v obou začínala autorka nějakou akcí či takovým menším zvratem, kterým nás ke čtení naprosto připoutala a možná i trochu vyrazila dech. A přestože se v několika částech toto tempo trochu vytratí a kniha mírně ztratí svůj typický spád, rozhodně je to kniha, která se čte velice rychle. Stane se toho totiž opravdu hodně, nejen pro postavy, ale pro celý svět a i v tomto rychlejším tempu se Veronice povedlo všechny potřebné informace podat tak, abychom se neztráceli.

Beyond Chicago (Allegiant) by TheSearchingEyesA těch informací je opravdu hodně. Když si totiž uvědomíte, co se odhalilo na konci Rezistence, musí vám být jasné, že v Allegiantu toho na čtenáře čeká opravdu hodně. A jako milovník dystopických světů, jakým opravdu jsem, jsem byla doslova v nebi. Popravdě, trochu jsem se bála, co si to na nás ta Veronika připraví, ale musím teda říct, že mi údivem občas poklesla brada. Měla jsem nějaké představy o tom, co za vším bude vlastně stát, ale přiblížila jsem se skutečnosti jen malinko. Autorka to ale všechno vytvořila opravdu velice dobře, chytře a všechno jí do sebe krásně zapadalo… uvidíte, až si přečtete. A máte se vážně na co těšit!

Hlavní hrdinové… Ano, množné číslo. V Allegiantu se nám totiž střídají pohledy Tris i Tobiase. Na jednu stranu to byla dobrá volba, což pochopíte, až přečtete, ale na tu druhou se to vůbec nepovedlo. Při čtení totiž mezi nimi vůbec nepoznáte rozdíl. Ale opravdu vůbec žádný! Dokonce se mi několikrát stalo, že jsem opravdu nevěděla, z jaké pohledu na příběh koukám, že jsem se musela vrátit na začátek kapitoly, a podívat se, čí jméno je tam vlastně napsané. A hlavně, a to je asi v tomto bodě to nejdůležitější: Tobias byl pro nás od začátku takovou tajemnou, záhadnou a zatraceně silnou postavou, se kterou za žádných okolností nic nehne, a když teď vidíte, jak přemýšlí, nejraději byste ho dost často propleskli…

Jak autorka zvládla konec série? Vlastně dost dobře. Vážně. Někdo možná řekne, že to čekal, ale myslím si, že nikomu pořádně nedošlo, že autorka je něčeho takového schopná. Za což ji ale rozhodně obdivuju, protože to vymyslela vážně moc dobře. Přesto ale samotný konec, poslední kapitola a epilog, není zrovna podle mého gusta. Jasné, jasné, je tu taková ta potřeba ukončit to hezky pro všechny postavy, takže s tím se pak asi nevyhneme trošičku klišoidnímu závěru, ale nějak si nemůžu pomoct, protože mi to zrovna dvakrát nesedlo. Ono to vlastně není tak hrozné a četla jsem i vážně mnohem horší závěry, ale nesedlo mi to, bohužel fakt ne.

Allegiant je vlastně strašně dobrá knihy. Má akci, propracovaný svět a dost zajímavě řešení problémů rozvinutých v předchozích knihách. Jedná se také o velice čtivou knihu, kterou jen tak neodložíte. Je to také kniha s opravdu „wow“ závěrem (jiné označení se tady snad ani nehodí). To, že možná až skoro v půlce knihy zjistíte, že se vám vlastně střídají vypravěči a že vám tak úplně nemusí sednout zakončení, jsou jen takové maličkosti, na které úplně bez problému možné zapomenout, protože se rozhodně jedná o přímo parádní čtení.