Když se vydáte hledat velké Možná... | Hledání Aljašky - recenze

Název: Hledání Aljašky
Autor: John Green
Část: --
Počet stran: 256
Překlad: Veronika Volhejnová
Románový debut dnes už známého Johna Greena je strhujícím vyprávěním o dospívání a hledání sama sebe. Šestnáctiletý Miles, posedlý sbíráním posledních slov významných osobností a touhou hledat „velké Možná“, je spíše outsiderem mezi svými vrstevníky. Jeho život získá zcela novou podobu, když přejde na internátní školu Culver Creek. Zde se rychle spřátelí se svérázným spolubydlícím a okouzlující, naprosto nepředvídatelnou Aljaškou Youngovou. Okamžitě je vtažen do světa, kde se porušují školní pravidla, pořádají různé večírky i provokace. Miles ožívá v dennodenním kontaktu s novými kamarády a stále víc miluje fascinující Aljašku. A tak vývoj směřuje k okamžiku, kdy se všechno nečekaně navždy změní... Živý, naléhavý a nekonečně dojemný příběh. Americkou knihovnickou asociací byl zařazen mezi deset nejlepších knih pro dospívající.
John Green. Docela obyčejné a v poslední době značně zvučné jméno, nemyslíte? Bude zvučné ještě víc, když k němu dodám: John Green - spisovatel, novinář a vloger na youtube? Momentálně je John Green jedním z nejčtenějších a nejoblíbenějších autorů a to nejenom mladými dospělými. Stále vám jméno nic neříká? A co když přidám ještě Hvězdy nám nepřály? Ahá! Já věděla, že se chytnete!

26. října 2013

A jak to bude teď? | Dokonalý svět - recenze

Název: Dokonalý svět
Autor: Ally Condieová
Série: Matched
Část: třetí
Počet stran: 448
Překlad: Klára Kučerová
Poté, co Cassie zoufale hledá za hranicemi Společnosti Kye a také možnost, jak se přidat k Povstání, zjišťuje, že oba dva mohou svého cíle dosáhnout jedině tehdy, když ztratí to, na čem jim nejvíce záleží. Jeden druhého. Jejich cesty se tedy znovu rozcházejí, a zatímco Ky zůstává ve vnějších provinciích, Cassie je Povstáním vyslána zpět do Společnosti… Epický závěr bestsellerové trilogie Ally Condieové o boji za možnost vybrat si v dokonalém světě budoucnosti svůj osud.

V dokonalém světě o všem rozhodují Správci… Tedy, rozhodovali. Dokonalý svět už totiž není. Společnost se pomalu ale jistě rozpadá, lidé vědí, že se opravdu něco děje, až nakonec nad vším vezmou kontrolu rebelové v čele s obávaným Kapitánem. Jenže jak to může dopadnout, když jednu diktátorskou vládu vystřídá nadvláda, která si sice myslí, že všechny zachraňuje, ale vůbec tomu tak vlastně nemusí být?

Cassia se k povstalcům dostala vlastně docela náhodou, ale nakonec se rozhodla k nim přidat, protože věřila, že Společnost musí být svržena, protože život nejde dál vést pod jejich vedením. Ky se k nim přidal kvůli ní. Xander se k nim ale připojil mnohem dřív a jako jediný ví, co že se to chystá. Pracuje totiž ve zdravotnickém středisku, takže se s nemocí, nebezpečným morem, setkává jako první. Mor postihl celou společnost a Společnost na něj nemá lék. Ale Povstání ano…! Měli to hezky vymyšlené, že? Zachránit společnost, když to Společnost nedokáže. To je pak jasné, že je lidi nechají, aby převzali moc. Jenže Společnost si to líbit nenechá a rozhodně plánuje protiútok…

Dokonalý svět je závěrečný díl trilogie (a je opravdu potvrzené, že se jedná o poslední díl), a tak se toho v něm musí hodně stát, aby se vyřešily všechny problémy, ne? V tom případě rozsah knihy před jejím přečtením bere čtenář v pohodě, protože věří, že je to vážně potřeba. A bylo by to v pořádku, kdyby se ty dané problémy opravdu řešily, jenže z velké části tomu tak není. Knize by tak bohužel neuškodilo, kdyby byla o takových sto padesát stran kratší. Je totiž značně roztahaná a některé věci jsou v ní docela zbytečné.
Myšlenku má ale opravdu dobrou, výbornou! Musím totiž autorce přičíst body za to, že se nám opravdu snaží ukázat, jak to teď vlastně funguje, když teda padl dystopický režim, že se snaží to z tohoto pohledu vyřešit a že nekončí příběh tím, že by vláda padla a teď si vymýšlej sám, můj milý čtenáři, jak to bude. Kdepak, Ally Condie si na tomhle dala opravdu záležet a vymýšlí, jak to bude dál. Povedlo by se jí to ale víc, kdyby se na to trochu víc zaměřila a neřešila tolik vztahy mezi ústřední trojicí.

Dokonalém světě se nám střídají hned tři vypravěči: Cassia nás provází už od začátku, v druhém díle přibyl Ky a tentokrát se přidává i Xander. Nenazvala bych to chaotické, a přestože to není doslova zbytečné, protože je opravdu zajímavé sledovat dění ve společnosti ze tří stran, na jednu stranu to vlastně trochu zbytečné je. Přibylo díky tomu pár dějových linek, které se vůbec objevovat nemusely a akorát se díky tomu kniha docela zbytečně prodlužuje.

Každá kniha z této série je strašně odlišná od těch dvou dalších a je těžké říct, která z nich je ta nejlepší. Dokonalý pár je o poznání a lásce, Dokonalý sen je o cestě za něčím, v co člověk opravdu věří a Dokonalý svět zase o hledání pravdy a vlastního života. Jedná se o knihu s velice dobrou myšlenkou, ale bohužel to odneslo její zpracování, takže je kniha zbytečně zdlouhavá a postavy už docela nezajímavé. Pro milovníky dystopických knih si ale dovolím tvrdit, že je Dokonalý svět docela povinnou četbou, právě díky jeho myšlence, která za to přečtení opravdu stojí.

18. října 2013

Každý den někým jiným | Den co den - recenze

Název: Den co den
Autor: David Levithan
Série: Den co den
Překlad: Tomáš Bíla
Počet stran: 344
Každý den se probudíte v jiném těle, každý den žijete život někoho jiného. A tak platí jedna jediná zásada – vyhněte se tomu, aby si někdo všiml, že na jeden den přebýváte v těle někoho jiného a nepleťte se do jeho života.
Vše je v pořádku, až do rána, kdy se probudíte v těle Justina a zamilujete se do jeho přítelkyně Rhiannon. Od toho okamžiku všechna pravidla, podle nichž jste až do teď žili, přestávají platit. Konečně se objevil někdo, s kým chcete být den co den.
Dneska jsem Justin. Nějak to prostě vím – jmenuju se Justin – a zároveň vím, že vlastně nejsem Justin, že si na jeden den půjčuju jeho život. Rozhlédnu se kolem sebe a vím, že jsem v jeho pokoji. Tohle je jeho domov.

love/conquer
14. října 2013

Příští zastávka Connecticut, možná... | Amy a Roger: Na cestě - recenze

Název: Amy a Roger: Na cestě
Autor: Morgan Matsonová
Překlad: Martina Buchlová
Počet stran: 420
Amy se na léto dvakrát netěší. Její máma se rozhodla přestěhovat na druhý konec země a Amy má teď za úkol dovézt její auto z Kalifornie do Connecticutu. Problém je, že od té doby, co její otec zemřel při autonehodě, se Amy není schopná posadit za volant. Děsí ji to. A v tu chvíli přichází na scénu Roger, prý starý přítel rodiny (jak tvrdí Amyina matka), který má také v plánu road trip přes půlku Států. Nejkratší možná trasa je naplánovaná, tak stačí vyrazit… Proč to ale nevzít zábavnější cestou? Udělat si pár zajížděk rodičům natruc a poznat Ameriku? Pomůže to oběma, aby se vyrovnali sami se sebou a zacelili bolavé rány?

Také jste vždycky chtěli sednout s kamarádkou/kamarádem do auta, pustit opravdu nahlas muziku a jen tak někam bez starostí vyrazit? Zkrátka jenom tak se projíždět a užívat si volnosti? Nakonec vám v tom ale vždy něco bránilo… ať už to, že ani jeden z vás nemáte řidičák nebo auto, anebo jste si na takové dobrodružství nenašli čas a ani vlastně odvahu. Teď vám ale nic nebrání v tom, abyste jeden takový fajnový roadtrip zažili takto z druhé ruky (u nás se takový pořádný roadtrip provádí pravda docela špatně). A stojí to vážně za to!

9. října 2013

I neobyčejní kluci si zaslouží obyčejný život | (Ne)obyčejný kluk - recenze

Název: (Ne)obyčejný kluk
Autor: R. J. Palaciová
Část: --
Překlad: Renata Greplová
Auggie Pullman se narodil s deformovaným obličejem, což mu znemožňovalo navštěvovat běžnou školu – až do nynějška. Teď je ale všechno jinak. Auggie se chystá do běžné školy, a to rovnou do páté třídy. Podaří se mu přesvědčit nové spolužáky, že je navzdory svému vzhledu stejný jako oni? Nebo o tom dokonce přesvědčí spolužáci jeho samotného?

„Dobře vím, že nejsem obyčejný desetiletý kluk, i když dělám obyčejné věci. Pochutnávám si na zmrzlině, jezdím na kole, občas si zakopu s míčem a hltám počítačové hry. V tom jsem, myslím, úplně obyčejný a taky si tak připadám. Obyčejný kluk ale ostatní nevyděsí na hřišti tak, že s křikem prchají. Na obyčejné děti nikdo pořád nezírá s otevřenou pusou.“