26. ledna 2014

Když ožívají staré rány... | Bez naděje - recenze

Název: Bez naděje
Autor: Colleen Hooverová
Série: Bez naděje
Počet stran: 384
Když se sedmnáctiletá Sky seznámí s Deanem Holderem – možná jediným klukem, jehož provází ještě horší pověst než ji – něco se v ní změní. S ním poprvé ucítí něco, co v ní všechny povrchní známosti předtím probudit nedokázaly. Holder ji uchvátí i vyděsí už během prvního setkání, ale hlavně ji dokáže probrat z citové otupělosti, kterou už začala považovat za součást své povahy. A vyvolat v ní vzpomínky na minulost… vzpomínky tak bolestné, že by si přála nechat je dál hluboko pohřbené.

Linden Sky Davisová žila poklidný, ale za to trochu zvláštní život. Nikdy nechodila do školy, nikdy neměla mobil, doma nemají televizi a Sky nesmí jíst nic nezdravého (tedy tak, aby to její mamka neviděla...). Její adoptivní matka je totiž zatvrzelá veganka a odpůrce moderní technologie. Přesto si ale Sky rozhodně nemůže na nic stěžovat. Je totiž opravdu šťastná. Teď se její život ale výrazně mění, protože se jí povedlo konečně mamku přemluvit, aby mohla chodit do školy, a tak nastupuje do posledního ročníku střední školy. Když si ale Sky zašla nakoupit zásobu tyčinek snickers, aby si je pak mohla doma schovat, potkala v obchodě Deana Holdera. Zvláštního kluka se špatnou pověstí, který má tak trochu problémy se zvládáním vzteku. Jenže ani Sky není bez pověsti, když se totiž dostane do školy, všichni už o ní mluví jako o děvce a nechávají jí na skřínce sprosté vzkaty. Jenže tohle není kniha o špatných a někdy až směšných začátcích na střední škole a není to ani kniha plných sladkých momentů, kdy se do sebe hrdinové zamilovávají, nebo tedy aspoň ne úplně. Tohle je totiž drama a dost pořádné, to vám tedy řeknu.

http://i.imgur.com/140wUJq.jpgJakmile se totiž Sky s Holderem potká, boří se její celé její myšlení o vlastním milostném životě. Do té doby totiž Sky nikdy k nikomu nic necítila, ani se jí žádný kluk vlastně nelíbil (a lesba není, to otestovaly s kamarádkou Six), až si začínala myslet, že je s ní něco vážně špatně. Holder v ní tyhle city ale probudil. Jenže to není všechno, co s ním ožilo. Sky si začínala vzpomínat na dávno zapomenuté a zablokované vzpomínky na dobu před adopcí… A aby je opravdu odhalila, musí se doslova vrátit zpátky.

Bez naděje zpočátku působí jako docela nevinná romantická kniha, která se sice dost dobře čte, že se od ní vážně nemůžete odtrhnout, ale nic moc extra výjimečného. I vztah Sky a Holdera je místy přitažený za vlasy, že nad ním trochu kroutíte hlavou. Jenže pak se to v polovině knihy zlomí a všechny drobné zmínky, poznámky a narážky na minulost a Skyino chování postupně začínají dávat smysl, až si řeknete: „Áha!“ A najednou už to není jen taková lehká a nevinná romance, kterou si přečtete, když si chcete odpočinout od svého života. Najednou se z knihy stává opravdové rodinné drama, z kterého nebudete vědět, kde vám vlastně hlava stojí.

Děj je zamotaný, to ano, ale Hooverová to napsala velice dobře, takže nenechává tápat v nevědomosti a šikovně odhaluje vše potřebné v tu správnou chvíli. Celý zapeklitý a docela složitý příběh je samozřejmě stále proplétán onou romancí, kterou to všechno začalo. V některých chvílích možná i ty největší romantické dušičky protočí lehce oči nad několika klišoidními rozhovory, ale i přesto se jedná o opravdu povedenou knihu, která za zmínku a přečtení rozhodně stojí.

Připravte ale svoje emoce, protože Colleen Hooverové na ně bude zatraceně tvrdě útočit. Bez naděje je přesně taková kniha, která dokáže člověka rozhodně pořádně zaujmout a přivést k slzám.

Za poskytnutí recenzního ebooku děkuji mnohokrát Euromedia Group