Posledních pár lidí na planetě? | Pátá vlna - recenze

Autor: Rick Yancey
Série: Pátá vlna
Překlad: Renata Heitelová
Počet stran: 448
Nakladatelství: Baronet
Po první vlně zůstala pouze tma. Druhé vlně unikli jen ti šťastnější. A třetí vlnu přežili ti, kterým štěstí uniklo. Po čtvrté vlně platí jediné pravidlo: nevěř nikomu.
Teď se blíží vlna pátá a po opuštěné dálnici prchá Cassie před Jinými, bytostmi, které jako lidé pouze vypadají. Jiní se potulují krajinou a zabíjejí na potkání; rozprášili poslední přeživší pozemšťany. Cassie věří tomu, že kdo zůstane sám, ten přežije. Pak se však setká s okouzlujícím a tajemným Evanem Walkerem, jenž je možná jedinou Cassiinou nadějí na záchranu jejího bratra – nebo dokonce jí samotné. Cassie si musí vybrat: mezi důvěrou a beznadějí, mezi vzdorem a kapitulací, mezi životem a smrtí. Vzdát se, nebo se sebrat a jít dál.

Na Pátou vlnu jsem se neskutečně těšila, protože apokalyptické příběhy já vážně ráda. A když jsem si přečetla anotaci, nějak jsem říkala, že by se mi to mohlo hodně líbit, protože to znělo vážně strašně moc dobře. Bohužel ale musím konstatovat, že mě kniha neskutečně zklamala. Příběh měl ale takový obrovský potenciál, že mi to opravdu úplně trhá srdce, že něco takovému musím říct!
Pátá vlna je apokalyptický příběh a vypráví o tom, jak se k nám na Zemi dostali zvláštní mimozemšťané, kteří se do nás po svém příchodu pustili a vyvraždili přes sedm miliard lidí. Jejich zabíjení přicházelo ve vlnách…
První vlna: Temnota
Druhá vlna: Divoké vlny
Třetí vlna: Nákaza
Čtvrtá vlna: Tlumič
Teď je už nějakou dobu po čtvrté vlně, země je zpustošená, lidé jen tak tak přežívají a šestnáctiletá Cassie žije sama v lese. Ji můžu označit jako hlavní hrdinku, ale není jediná, kdo nám příběh vypráví. Vypravěčské žezlo si předává mimo jiné se svým malým bráškou Sammym a ještě několika osobami. Jaký úhel pohledu je pro posun příběhu potřeba, ten se objeví. Kniha ale nevypráví jenom o tom, jak na zemi zaútočili mimozemšťané, je vlastně o tom, jak se Cassie vydala hledat svého malého bratra zachránit. A to jí, vážení, trvalo 450 stran.

5th-graphic

On by to nebyl takový problém, kdyby se mezitím něco opravdu dělo. Sedmdesát procent knihy ale působí jako takový úvod, kdy se pouze seznamujete s prostředím, který si autor obvykle odbyde na nějakých padesáti, šedesáti stránkách. Tady ale ne, tady máte neustále pocit, že jste teprve na začátku knihy. A najednou jste skoro na konci a ono se vlastně nic nestalo. Jenom se neustále vyměňují vypravěči, vypráví svoje příběhy a ten celkový děj se minimálně posouvá.

http://data1.whicdn.com/images/92431060/large.jpgPátá vlna má docela dost vypravěčů. Ty se nestřídají po každé kapitole, ale hned po několika, aby stihli vůbec něco říct. Jakmile se dostane nová postava k vyprávění, nejdřív si musí urovnat půdu pro svoje vyprávění, a tak se nejdřív vrací ke své minulosti, a jak on prožíval první vlny, a pak se teprve posouvá někam dál. A tak je celý příběh opravdu velice zdlouhavý.

Jednotlivé postavy ale nejsou tak zajímavé, jak by se mohlo očekávat. Cassie je z mého pohledu služně řečeno divná a není bohužel sama. Jediným opravdu zajímavým vypravěčem je její mladší bratr Sammy, který měl jako vypravěč obrovský potenciál, protože jakmile je něco vyprávěno z pohledu malého dítěte, může to vypadat vlastně jakkoliv. Proto jsem od jeho kapitol čekala dost, ale bohužel se nepovedly. Autor totiž skoro vůbec nevyužil, že si ho jako vypravěče zvolil.

Musím ale uznat, že Pátá vlna má opravdu zajímavou myšlenku a je mi opravdu strašně líto, že musím říct, že se její zrealizování nepovedlo. Ze začátku vypadá kniha opravdu nadějně a neskutečně drsně, ale bohužel to nakonec všechno nesedlo dohromady. Plusem je, že se alespoň nejedná o knihu, která by vás unudila.
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Baronet.