Obrovská knihovna plná duší | Archiv - recenze

Název: Archiv
Autor: Victoria Schwab
Série: Archiv
Překlad:
Počet stran: 336
Představte si místo, kde mrtví odpočívají na policích jako knihy. Každé tělo má svůj příběh, život uspořádaný v sérii vzpomínek, do kterých může nahlédnout jen Knihovník. Těm tělům se říká Historie.
Šestnáctiletá Mackenzie Bishopová pracuje pro Archiv jako Správce. Jejím úkolem je chytat a vracet Historie, které se sem tam probudí a utečou, Historie, které jsou často zmatené a agresivní. To všechno dělá s vědomím, že někde v Archivu odpočívá i tělo jejího dědy, který ji sem před čtyřmi lety přivedl, a mladšího bratra, s jehož ztrátou se zatím nevyrovnala.
Jedním z mnoha pravidel Archivu je, že v něm musí být naprosté ticho. Některé Historie totiž mají lehký spánek a stačí málo, aby se vzbudily. Ale teď jako by někdo neklidné mrtvé budil záměrně, z Archivu jich uniká víc a víc, a někteří mají dokonce pozměněné vzpomínky. A je na Mac, aby vypátrala, proč se to všechno vlastně děje a kdo za tím stojí, pokud možno dřív, než celý Archiv padne a ona přijde i o to málo, co z jejích blízkých zbylo…

Když se k vám ve velice krátké době dostane kniha, o které jste toho slyšeli hodně skvělého, a máte ji doma dokonce ve dvou verzích, už je to jasné znamení toho, že si ji vážně máte přečíst. A tak jsem to měla právě s Archivem od Victorie Schwab, která pro mě není tak úplně neznámou autorkou. Četla jsem od ní The Near Witch, opravdu povedený příběh, který se mi strašně moc líbil a dovedl mě i pořádně vystrašit. Věděla jsem tedy, že jakmile se začtu do Archivu, čeká mě další skvělé dobrodružství, které mě rozhodně nezklame. A nezklamalo.

Vyprávíš mi příběhy o dlouhých klikatých chodbách, o neviditelných dveřích a o místech, kde mrtví odpočívají na policích jako knihy. Vždycky, když skončíš, je řada na mně. Musím vyprávět já. Připadá mi, že se bojíš, že tvé příběhy zapomenu.

Drop in Natural-Gas Prices Deflates South Texas - Photo Journal - WSJArchiv je vlastně obrovská knihovna, kam se vaše duše, vaše Historie, ukládá po vaší smrti. Knihovníci mají na starost péči o Archiv jako takový, ale když se nějaká Historie náhodou probudí, je úkolem Správců odvést ji z Úžin, jakýmsi meziprostorem mezi Archivem a vnějším a tedy naším světem, zpět, aby byla znovu uložena do Archivu. A pokud by se náhodou stalo, že se Historie dostane do Vnějšku, musí ji dostat zpátky Lovci. Přestože Mackenzie Bishopová není zrovna nejstarší, úlohu Správců zvládá už několik let, kdy jí svůj klíč ke dveřím do Úžin a Archivu předal dědeček. Od té doby se stará o své území a pomáhá probuzeným Historiím. V poslední době to ale neměla zrovna jednoduché, zemřel jí mladší bratr a její rodina se kvůli tomu přestěhovala do nového a velmi zvláštního domu. Do bývalého hotelu Coronado, který, jak to tak vypadá, má značně zajímavou a bohatou minulost plnou Historií…

Pohrávám si se svým stříbrným prstýnkem. Teď už ho potřebuju. Kdykoliv se mě někdo dotkne, pronikají ke mně útržkovité vzpomínky a pocity. Zatím nejsou dotěrné, ani divoké. Jenom zamotané. Pověděla jsem ti o tom. Vysvětlil jsi mi, že se to zhorší. Vypadal jsi smutně, když jsi mi to říkal.

Archiv je opravdu zajímavé čtení s ještě zajímavějším nápadem. Celé to probouzení Historií a starání se Správců o svá území a odvádění Historií zpátky do Archivu, aby nenarušovaly ostatní životy, se autorce podařilo čtenáři velice dobře podat. A má to naprosto skvělý nápad, protože je to vlastně celé postavené na funkci knihovny (a který knihomol odolá obrovské knihovně, že?). Victoria Schwab vážně umí vymyslet skvělý příběh, který je naprosto rozmanitý, jedinečný a skvěle nápaditý.

crawling through eternity†K tomu ho umí velice dobře napsat, že vás prostě baví. Možná je Archiv sice trochu předvídatelný a několik věcí vám tedy dojde podstatně dříve než hlavní hrdince, ale to ničemu nevadí. Pořádná jízda plná zvratů je to stejně.
Něco tomu ale trošičku chybí. Nedokážu sice říct, co přesně, protože jsem na to stále ještě nepřišla, ale přeci jenom tomu něco shází. Jedná se ale o opravdu povedený příběh, který vás dokáže pořádně zabavit a chytnout, ale celou dobu při čtení máte takový zvláštní pocit. Pořád si totiž říkáte, že teď přijde něco velkého, něco, co naprosto všehcno okamžitě změní a vším to ještě více zamotá, že vůbec nebudete vědět, kde vám hlava stojí, ale bohužel nic takového nepřijde.

Stále je ale Archiv opravdu zajímavou knihou, a pokud máte rádi paranormální a dobrodružné knihy, ve kterých se vyskytne i trocha romance, rozhodně neváhejte. Archiv je opravdu pořádné a vlastně i dost akční čtení, které si rozhodně vaši pozornost zaslouží.

Za poskytnutí recenzního ebooku děkuji mnohokrát nakladatelství CooBoo