Hlavně nepanikařit! | Panika - recenze

Název: Panika
Autor: Lauren Oliverová
Překlad: Romana Bičíková
Počet stran: 312
Anotace: Panika začala jako spousta věcí v Carpu, nudném malém městečku uprostřed ničeho – protože bylo léto a nebylo co dělat. O co v téhle hře jde? Je to prosté. Nemít strach.
Heather nejdřív ani nenapadlo, že by se do Paniky pouštěla. Nikdy by si nepomyslela, že je nebojácná a že by chtěla vyčnívat. Ale pak zjistí, že je tu něco a někdo, pro koho stojí za to bojovat, a je statečnější než kdy dřív. V sázce je příliš mnoho, ovšem výhra stojí za to, tolik peněz by jí umožnilo navždy opustit nenáviděné město a nechat starou Heather za sebou, pohřbenou v prachu.
Dodge se Paniky nikdy nebál, právě naopak. Pohání ho jeho tajemství, díky němu hladce prochází každým dalším kolem a je si sám sebou jistý. Ví, že vyhraje. Ale netuší, že není sám, kdo má tajemství. Všichni mají nějaký důvod proč hrát.
Heather a Dodgovi přinese hra nová spojenectví, překvapivá zjištění a možná i nějakou tu první lásku – a vědomí, že někdy nejvíc potřebujeme právě to, čeho se k smrti obáváme.

Všechno to začíná skokem a končí závodem… Ale co? Panika, nelítostná a zákeřná hra, která se už několik let hraje v malém městečku ve státě New York. Někteří účastníci už z ní dokonce vyšli vážně zraněni, a přesto se stále hraje. Proč? Protože vidina velkých peněz vždycky někoho přiláká…

CᏔRKaždý rok po ukončení školního roku začíná Panika. Tajná hra, o které se šušká v celém městě a které se mohou účastnit pouze právě odmaturovaní studenti, má jasná pravidla. Buď hraješ a máš možnost shrábnout balík peněz, nebo nehraješ, tak se nepleť do cesty. Heather původně vůbec hrát nechtěla, ale najednou se ocitla na oné skále, kde celá Panika začíná…a skočila. A tak se přidala ke své kamarádce Natalii a spoustě dalších spolužákům, kteří se do Paniky pustili a byli odhodláni ji vyhrát…

Lauren Oliverová není pro mě neznámou autorkou a doufám, že pro vás také ne. Její debut Before I Fall (Chvíle před koncem) jsem si zamilovala a i její dystopická série Delirium se mi hodně líbila. Na Paniku jsem byla tedy opravdu zvědavá, hlavně protože jsem o ní vlastně nic nevěděla, nic jsem si nezjišťovala, a tak jsem se prostě jenom těšila. A bylo to zajímavé čtení, to rozhodně ano, ale něco tomu bohužel chybělo.

http://media.tumblr.com/2b7e0bcdf13c75cb915efe8bf1992f93/tumblr_inline_mq33crB2JV1ro2c9l.jpgLauren Oliverová doslova srší nápady. Když se totiž podíváte a přečtete všechny její knihy, zjistíte, že každá je absolutně jiná, že opravdu umí psát a umí vytvořit a napsat vážně dost zajímavé příběhy. A Panika rozhodně není výjimkou.
Hlavně je to zase úplně něco jiného, než autorčiny předchozí knihy. Člověk by čekal, že když je napsal stejný člověk, budou trochu podobné, budou podobně napsané, budou se třeba ubírat stejným směrem, ale tady ne. Osobně jsem doslova čekala Laurenin krásný a poetický styl vyprávění a těšila jsem se na něj. A ono nic, nada, nichts. Prostě je to kompletně jiné. Ale ono je to i logické, autorčiny předchozí knihy byly takové víc přemýšlivé a romantické. Tady jde spíš o postavy a o to, jak se zachovají, protože jde o paniku… takže celá kniha je vedena víc dějově, ale přestože to nám Lauren zatím moc neukázala, povedlo se jí to moc dobře.

Panika je především o svých postavách, o Heather a Dodgevi, kteří se jednoduše střídají ve vyprávění. Docela podrobně se seznámíme ale i s celou jejich partou, s Natalií, Bishopem, i malou sestrou Heather – Lily. Mihne se tu docela dost postav a autorka se s nikým moc nepáře. Jak v Panice, tak i v osobním životě. Každá z těchto postav si s sebou táhne obrovský balík starostí a problémů, proto pro ně Panika tolik znamená. A postupně při čtení budou oni hodně znamenat pro vás. Najednou si totiž uvědomíte, že vám na nich vlastně dost záleží, že vám tak nějak přirostli k srdci a že o nich máte obrovský strach, o všechny a až do úplně poslední věty. Protože autorka je vůbec, ale opravdu vůbec nešetří.

Panika je i dost čtivou knihou, od začátku až do úplného konce. Pokaždé ale z trochu jiného důvody. Ze začátku vás do sebe ohromně tahá a do všeho zamotává, tak čtete, abyste se všechno dozvěděli. A pak se to trochu zlomí, a najednou jsou všichni v háji, vy se neskutečně bojíte a čtete a čtete, abyste už byli na konci, Panika skončila a vy se dozvěděli, jak to tedy s nimi dopadlo. Obě části knihy mají i trochu odlišnou atmosféru, ale rozhodně jsou obě velice čtivé.
Kniha má z mého pohledu ale jednu obrovskou chybu. Mohlo toho být víc. Jasně, je toho dost, nikdo se s nikým nemazlí a mají to těžké, ale čekala jsem od Paniky, od samotné hry, daleko víc. Čekala jsem, že se budu bát, že mi bude běhat mráz po zádech a že mi naskáče husí kůže, ale nic z toho se nedostavilo. Ano, bála jsem se a atmosféru měla kniha zajímavou, ale Lauren z toho mohla vytřískat daleko víc. A já rozhodně věřím, že na to zrovna ona rozhodně má.

Panika je rozhodně zajímavá kniha, která je čtivá, s dobrou atmosférou a velice zajímavým nápadem, takže se jí dá odpustit i to, že je trochu předvídatelná. Jen jí něco ještě trochu chybí, aby byla naprosto perfektní.

Za poskytnutí recenzního ebooku děkuji mnohokrát nakladatelství CooBoo.