Když příběh vypráví smrt | Zlodějka knih - recenze

Název: Zlodějka knih
Autor: Markus Zusak
Překlad: Vít Penkala
Počet stran: 258
Nakladatelství: Argo
Rok vydání: 2009
Světový bestseller pro mladé i dospělé čtenáře. Mladý australský autor sepsal silný, jímavý a neobyčejně čtivý příběh. Jeho vypravěčem učinil Smrt. Smrt je zdánlivě nezúčastněný divák, s dokonalým odstupem, s osobitou perspektivou; má všechny předpoklady pro to být svědkem a vypravěčem. Ale příběh Liesel Memingerové je tak mimořádný, že i Smrt si musí přiznat zájem o živé lidi, dojetí z jejich utrpení, hořkost a úlevu z konců. I Smrt má srdce. Zusakova kniha se vydává na smutná místa, rozhodně ale není skličující.

Už nějakou dobu mám otevřený tento dokument, vedle mě leží papír s pár poznámkami a já stále nejsem schopná nějak rozumně začít o Zlodějce knih mluvit. Chci toho říct opravdu hodně, ale nějak nejsem vůbec schopná něco vyplodit. Knihu jsem dočetla před necelými 15 hodinami (což bylo aktuální, když jsem tohle začala psát), mezitím jsem spala, strávila jsem den ve škole, který byl značně únavný a já stále myslím na Zlodějku knih, která mě prostě jen tak nemůže nechat být. Je to zapeklitá, nejednoduchá ale naprosto úžasná kniha.

Příběh je zasazen do čtyřicátých let minulého století a odehrává se v Německu. A vypráví o mladé Liesel, která se dostává k adoptivním rodičům a prožívá s nimi válku. Kniha pak popisuje její osudy, osudy její rodiny a v podstatě celé ulice, ve které žije. Nepopisuje je ale obyčejně a jednoduše, vypravěčem (vypravěčkou?) celé knihy je totiž smrt.

http://wpmedia.o.canada.com/2013/11/film_review_the_book_thief-1.jpgAno, čtete dobře, smrt. Opravdu si z vás nedělám legraci. Průvodcem celé knihy je smrt, která nejenže popisuje Lieselinu cestu životem, ale také se občas dostane s vyprávěním i trochu jinam a řekne nám i něco navíc. Své postřehy, příběhy jiných lidí, zkrátka zabloudí i tam, kam bychom se díky Liesel nikdy nedostali. A je to opravdu báječná vypravěčka (báječný vypravěč?), která často pronese velice zajímavé myšlenky.

Markus Zusak napsal Zlodějku knih opravdu skvěle, zajímavě a rozhodně velice originálně. Sice si na jeho styl musíte nejdřív opravdu zvyknout a vstřebat ho, protože není opravdu jen tak jednoduchý a obyčejný, ale jakmile vám sedne, okamžitě se začtete, že si ani nebudete všímat ničeho okolo. A tak je to po celou dobu čtení. Neskutečně vás už na začátku chytí a vy nejste schopni ji odložit. I když se vlastně obáváte všeho, co se ještě může stát. I když už je opravdu pozdě a vy zítra ráno musíte vstávat, prostě jí dočtete do konce… a pak budete ještě nějakou dobu zírat na strop a přemýšlet, protože Zlodějka knih vás nenechá jen tak jednoduše usnout. To opravdu ne.

Čím je tedy kniha tak výjimečná? Jednoduchostí. Originalitou. Pojetím příběhu. A ještě mnohým… Když se nad tím vlastně zamyslíte, příběh jako takový není vůbec složitý: vlastně ještě malá holka je za války poslána k adoptivní rodině na výchovu, už ale tady se děje jedna zvláštnost. Všechno se to odehrává v Německu, v jednom německém městě! A to se jen tak nevidí. Většina historických knih o válce bude totiž popisovat, jak strašně žili lidé v ostatních zemí, které bojovaly s Německem, ale ne jak žili samotní Němci. Tahle kniha vám totiž podá svědectví o tom, že ne všechno vypadalo v Německu tak, jak jsme si možná mysleli, že to vypadalo. Ne všichni Němci bez debat následovali Führera, oni taky měli těžký život a je potřeba si to uvědomit.

Nechci vám toho o téhle knize říct moc, abych vám nezkazila ten báječný zážitek, který její čtení dokáže přinést. Ano, můžu na Zlodějce nalézt také pár věcí, které by jí šly vytknout, ale já to vlastně dělat vůbec nechci. Protože i když vlastně teprve začal nový rok (dejme tomu…), už teď se Zlodějka knih zařadila k těm nejlepším knihám, které jsem v něm přečetla, a to jí nedokáže vůbec nic vzít.