21. dubna 2014

Hrdý Budžes & Oněgin byl Rusák - tak trochu recenze, ale ne zase tolik

To jsem si takhle v pátek řekla, že si dojdu do knihovny. Že vrátím těch pár knih, které se mi přečtené doma nakupily, ale že si rozhodně nic nepůjčím, že mám doma dost čtecího materiálu. Ejhle, chybička se vloudila. Odešla jsem hned s několika knihami. Jako obvykle. Já už se prostě nezměním. (Ale jsme na tom všichni stejně, že? :))

Hrdý BudžesDvěma z těchto knih byly knihy Ireny Douskové: Hrdý Budžes a Oněgin byl Rusák. Nebyl to tak úplně náhodný výběr. Na literárním semináři ve škole jsme se nedávno dívali na záznam divadelního představení Hrdého Budžese v hlavní roli s Bárou Hrzánovou, které se mi opravdu líbilo a neskutečně mě bavilo. Vřele doporučuju se na to na to podívat, vážně to stojí za zhlédnutí a Hrzánová to hraje naprosto skvěle! A protože se mi představení fakt líbilo, zjistila jsem si, že kniha, podle které vzniklo, má ještě volné pokračování, tedy Oněgin byl Rusák, a tak jsem si řekla, že si to někdy v budoucnu přečtu. Rozhodně jsem to ale neplánovala takhle brzy. Ale stalo. Jakmile jsem tedy došla do knihovny, rozhodla jsem se alespoň podívat, jestli knihu náhodou nemají (už v tom momentě bylo jasné, že si je půjčím, jestli je budou mít :D). A když jsem tam pak vedle Oněgina viděla i Budžese, řekla jsem si, že bych si k tomu ten první díl mohla přečíst, když už si chci přečíst pokračování. A tak se tedy stalo, že jsem si obě knihy odnesla domů. Obě knihy jsem pak přečetla během jednoho dne.

Tedy, ono by to nešlo tak rychle, kdybych tři hodiny z toho dne nestrávil v autě, takže už v něm jsem zvládla první knihu, a protože jsem si ohromně navykla na styl a humor, hned jsem se vrhla na pokračování, abych neztratila linii. A tak jsem už večer měla přečteného i Oněgina.

Oněgin byl RusákAsi už bych měla říct, o čem že knihy jsou, když tady o nich tak vlastně docela zbytečně kecám, že? :) Obě knihy vypráví Helena Součková, na začátku malá holčička, na konci druhé knihy maturanka pražského gymnázia. Děj se odehrává v komunistických letech naší republiky a Helenka nám vypráví, jaký je její život a jak se žilo její rodině. Obě knihy jsou velice zajímavě napsaná: Jak je totiž vypráví Helča, tak jsou tak i napsané. Tudíž plné nespisovné češtiny, značných vulgarismů apod. Takže asi nejsou tak úplně vhodné pro někoho, kdo si potrpí na spisovnou formu jazyka, nicméně se to prostě k danému příběhu hodí. Možná bude čtenáři chvíli trvat, než si na danou formu zvykne, ale nedivila bych se, kdyby po dočtení mluvil velice podobně (potvrzeno na mně :D).

Co je na knihách tak zajímavého, že nejenže se Hrdý Budžes stal docela rychle čvelice prodávanou knihou, ale také hojně navštěvovaným divadelním představením? Ono je to prostě bezvadně napsané. Humor, narážky a vtipně situace, které často vznikají Helenčinou nevědomostí (hlavně tedy v první knize, kdy je Helenka ještě malá holčička), vás prostě budou bavit. Ano, samozřejmě, že pokud nebudete vůbec tušit, jak to tu před rokem 1989 vypadalo, pravděpodobně vám všechno nebude připadat tak vtipné, a v některých případech vám možná dané narážky ani nebudou moct připadat vtipné, protože něco se z vyprávění už nepamatuje. Jinak se ale potrháte smíchy, opravdu.

K tomu, nebo možná spíš díky tomu, jsou obě knihy velice čtivé a vůbec je nebudete chtít odložit, protože vás prostě budou bavit. Zkrátka se do nich začtete a za pár hodin, po četných záchvatech smíchu, je zase přečtené odložíte. A vsadím se, že se budete hodně přemáhat, abyste je nezačali číst zase znovu… :) Naštěstí si můžete pustit divadelní zpracování, které se také ohromně povedlo. Takže hurá do něj! ;)