1. dubna 2014

Kdo by nechtěl explodující proutěné kuře?! | Etiketa & Špionáž - recenze

Název: Etiketa & Špionáž
Autor: Gail Carrigerová
Série: Finishing School
Překlad:
Čtrnáctiletá Sofronie dává svojí mamince pořádně zabrat. Víc než správné vychování ji zajímá rozebírání hodinek a šplhání po stromech a její rodina nemůže než doufat, že nikdy nikdo neuvidí, jak dělá pukrle. Paní Temminicková zoufale touží, aby se z její dcery stala pravá dáma. Proto Sofronii zapíše do Penzionátu mademoiselle Geraldiny pro kvalitní přípravu mladých dívek.
Ale Sofronie si brzy uvědomí, že to není tak docela škola, v kterou by její matka doufala. Tenhle penzionát je… tak trochu jiný. Dívky se tu sice učí tanci, jak se správně šatit a etiketě povšechně, ale zároveň i jak se vypořádat se smrtí, jak rozptýlit a odvést pozornost, a hlavně té opravdové špionáži – samozřejmě při zachování nejvybranějších mravů. Sofronie a její přítelkyně čeká vskutku strhující první rok!

Covert Student- Sophronia Temminnick by WendbriaKdyž o nějaké knize víte, že existuje, a víte, že se o ní říká, že je naprosto skvělá, originální, prostě báječná, a když vám bylo několikrát řečeno, že se vám bude líbit, prostě se na ni těšíte. Opravdu se na ni těšíte a nemůžete se jí dočkat. Jenže se také možná i trochu bojíte, že se vám nakonec líbit nebude, že vám nesedne… Takhle jsem se cítila, když jsem rozečítala Etiketu & Špionáž, neskutečně jsem se těšila, až se do ní konečně začtu, ale bála jsem se, opravdu strašně moc jsem se bála, že se mi kniha nebude líbit a že budu zklamaná. Ale bála jsem se naprosto zbytečně, tahle kniha je vážně naprosto báječná.

Etiketa & Špionáž je steampunková kniha. Co to znamená? Že je to kniha odehrávajíc se v historii, ale její historické podklady tak trochu neodpovídají tehdejšímu technickému vývoji. Zkrátka, ve steampunkové knize narazíte jak na historické prostředí, tak technické vynálezy, které v té době, a kdoví jestli vůbec někdy, nebyly vynalezeny. Etiketa & Špionáž je ale ještě trochu zvláštní kniha, protože není jenom steampunková. Je to totiž i paranormální kniha, a tak se v ní vyskytují i nadpřirozené bytosti.

„Slečno Temminnicková, domluvte se s profesorem Braithwopem na doučování. S tím vaším ukláněním se musí konečně něco udělat.“
„Ale já musím procvičovat mávání řasami, v matematice musím vypočítat, kolik objednat strychninu a jehněčích kotlet na večeři s omezeným rozpočtem, mám přečíst tři kapitoly o dvorní etiketě, musím si naškrobit kapesníky a ještě se naučit nazpaměť čtverylku!“
„Nikdo neřekl, že studovat etiketu a špionáž bude snadné má drahá.“

A o čem tedy tahle kniha je?
Bumbersnoot by RemusRoxSeznamte se Sofronií, čtrnáctiletou dívku z Anglie. Abyste se s ní ale opravdu potkali, museli byste za ní nejspíš vylézt na nějaký strom, nebo do jídelního výtahu… Prostě žádná velká dáma. Proto se její matka rozhodla, že ji pošle do Penzionátu mademoiselle Geraldiny, aby se tam jako dáma naučila chovat. Ani její matka, a ani sama Sofronie ale netuší, že Penzionát mademoiselle Geraldiny není tak ledajakým penzionátem pro mladé dámy! Nejenže se tu dívky učí řádně uklánět, vybírat a starat se o svou garderobu a zaopatřovávat rodinu, ale mezi vyučované předměty patří i taktiky špionáže, vrhání nožů, příprava jedů…
Takže opravdu nic obyčejného. A ani samotný příjezd Sofronie do penzionátu nebyl úplně obyčejný. Při cestě byl kočár, ve kterém cestovala s Dimity, další budoucí studentkou a absolventkou Penzionátu Monique, napaden vzducholapky, kteří se od Monique snažili získat jistý prototyp, který měla získat pro Penzionát… takže jak vidíte, čeká na Sofronie jedno dobrodružství za druhým a to obzvláště s její povahou a nutkáním se do všeho přimotat.

Paní Barnaclegoosová byla rozměrná dáma s pokrokovými názory – což znamená, že podporovala upíří a vlkodlačí sociální reformu, často hrála whist, trpěla na svém venkovském sídle strašidlo, a občas dokonce nosila šaty ušité podle francouzské módy.

Etiketa & Špionáž je velice zajímavá kniha, která má svému čtenáři opravdu hodně co nabídnout. Příběh sice není natolik složitý a možná v některých směrech ani tolik vyvedený do detailů, to ale rozhodně ničemu nevadí. Všechno ostatní dokáže vlastně takové drobnosti naprosto skvěle vykompenzovat.

Gail Carriger
Kniha je totiž úžasně zábavná. A o tu největší zábavu se samozřejmě postará sama hlavní hrdinka Sofronie. Ona je prostě taková skvěle nebojácná a dobrodružství chtivá postava, že vás příběh z jejího pohledu zkrátka neskutečně baví. Ano, je možná trochu mladičká, ale právě díky jejímu věku se může chovat tak, jak se chová a může opravdu ona dobrodružství podnikat. Jedná se o strašně příjemnou postavu, která vám k srdci opravdu dokáže přirůst, a vy se doslova nemůžete dočkat, až společně vyrazíte do dalšího dobrodružství.

Hlavní věcí u téhle knihy je její naprosto jedinečný styl. A jakmile na něj pomyslím, vykouzlí mi to úsměv na tváři a vybaví se mi slovo „báječný“, kterým ho zkrátka jednoduše popíšu. Autorka napsala knihu prostě báječně, jakmile se do ní totiž začtete, neopustí vás úsměv od ucha k uchu, protože celá kniha je báječně vtipná, ale takovým zvláštním, vlastním, originálním a naprosto báječným způsobem. A u téhle knihy si s tím slovem prostě opravdu vystačím.

Takže ano, rozhodně byste si knihu měli přečíst, pokud máte rádi vtipné a originální knihy, které dokáží své čtenáře skvěle zabavit. Nejen takovými skoro až roztomilými příběhy a dobrodružstvími, na které byste se nejradši vydali sami, ale hlavně vtipnou hlavní hrdinkou a skvělým styl, díky kterému budete chtít Etiketu a Špionáž číst hned několikrát po sobě.

„Monique se vychloubala, že jí jeden vyrobil stříbrné a dřevěné jehlice do vlasů jako zbraň proti nadpřirozenu. Se vsazenými ametysty. A jiný jí dal explodující proutěné kuře?
„Páni, k čemu to je?“
Dimity stiskla rty. „Kdo by nechtěl explodující proutěné kuře?“