"Dream a little dream" | První stříbrná kniha snů - recenze

Název: První stříbrná kniha snů
Autor: Kerstin Gierová
Série: Silber
Překlad: Tereza Pecková
Počet stran: 352
Tajuplné dveře s klikou ve tvaru ještěrky, mluvící sochy a zdivočelá chůva se sekerou… sny Liv Silberové jsou poslední dobou docela strašidelné. Obzvlášť jeden ji neustále pronásleduje. V tomhle snu je v noci na hřbitově a pozoruje čtyři kluky během jakéhosi podivného magického rituálu.
Ti kluci jsou jí ale povědomí a není to náhoda, skutečně existují, chodí totiž s Liv do školy a vlastně jsou docela fajn. A někteří teda obzvlášť ;) Opravdu strašidelné – ještě strašidelnější než jakýkoli hřbitov v noci – je to, že tihle kluci o ní vědí věci, které by ve dne nikdy nahlas neřekla, leda ve snu. Jak je tohle možné? Je to pořádně zamotaná hádanka, ale hádankám nemohla Liv nikdy odolat…

http://i.ytimg.com/vi/MlHnYFLZWi4/0.jpgKerstin Gierovou, německou spisovatelku a autorku velice oblíbené série Drahokamy (Rudá jako rubín, Modrá jako safír, Zelená jako smaragd) asi nemusím vůbec nijak podrobně představovat, že? Vsadím se, že jste o ní alespoň slyšeli, případně máte její knihy přečtené a taky je máte tak moc rády! A v květnu nás čeká její nový počin s názvem První stříbrná kniha snů… Zní to zajímavě už podle názvu, že? (Hlavně tam má zase v názvu barvu! :D) A už jste viděli tu nádhernou obálku? Už to jsou opravdu pádné důvody k tomu, aby vás kniha alespoň trochu zaujala! Dovolte mi vás na ni nalákat ale ještě víc!

Liv Silberová je vlastně dost obyčejná dívka, studentka střední školy, která akorát už stihla procestovat skoro celý svět. Už by ale chtěla konečně někde opravdu žít. Její matka totiž neustále vyučuje na jiné univerzitě a to znamená hodně stěhování a opravdu hodně prvních dnů v nových školách. Teď se Liv s mladší sestrou chystá do Anglie, protože tam matka momentálně učí. Nicméně je nečeká krásné venkovské stavení, kde by konečně byly všechny opravdu doma, které jim matka slíbila, ale rovnou celá nová rodina v Londýně… Maminka se jim totiž zamilovala a hodlá s novým partnerem žít, a tak se všechny stěhují k jejímu příteli a jeho dvěma dětem, Graysonovi a Florence. Což by nebylo tak zvláštní, a možná dokonce nepříjemné, kdyby se Liv s Graysonem nepotkala, když ve svém snu prošla zelenými dveřmi na hřbitov, kde Grayson se svými kamarády prováděl nějaké zvláštní rituály…

http://1.bp.blogspot.com/-fg7E3-tdRDo/UdSEyrS89uI/AAAAAAAAEsM/M9gS9fDhJc0/s520/cloud_silber.pngJak ale známe Kerstin Gierovou, všechno je mnohem zamotanější, stojí za tím víc zajímavých a zvláštních lidí a všechno má ještě hlubší význam. Nicméně to zase není tak složité, jak by to mohlo vypadat. A teď si samozřejmě děsně protiřečím, já vím. Tak schválně, jestli zvládnu zformulovat své „ctěné“ myšlenky. Příběh je dobře promyšlený a není tak úplně jednoduchý, jak se po krátkém začtení může zdát. Už v průběhu čtení ale možná začnete odhalovat důležité věci a bude předvídat, jakým směrem se bude všechno ubírat, protože děj není zas tak složitě poskládán dohromady, aby vám naprosto zamotal hlavu. Tak snad jsem to vysvětlení teda zvládla!

Co vám ale dokáže zamotat hlavu (teda... kromě hned několika zajímavých postav, a převážně mužských tedy :)), je autorčin skvělý styl. Zkrátka věřím, že ten si prostě zamilujete. Je takový krásně lehoučký na čtení, milý, vtipný, příjemný, čtivý, neotravný… prostě parádní. Takže vás celá kniha opravdu strašně baví už jenom díky němu, protože se vám prostě tak strašně dobře čte. Ani bych se ani nedivila, kdybyste ji taky měli přečtenou za opravdu kraťoulinkou chviličku, protože to se prostě dá.

Jak je na tom ale příběh? Dobře, dobře. Je vážně zajímavý a takový značně neokoukaný. Jasně, tématika snů se vyskytuje v knihách dost často, ale přeci jenom k tomu přispěla Gierová něčím novým. A ještě k tomu přimotala i něco dalšího, nadpřirozeného, takže to nebylo tak úplně jenom o těch snech. Přesto byste na příběhu našli pár much. Hlavně, autorka sama sebe docela vykrádá. Uvědomte si hlavní linku Drahokamů… máte? Tak přesni něco takového čekejte i tady. Autorka se totiž dost opakuje. Kniha nemá stejnou tématiku, ale přesto najdete hodně společného s Drahokamy. Podobná hlavní hrdinka, podobné vztahy, podobná struktura děje atd. Ono něco takového vlastně nevadí, pokud vám kniha sedne a narovinu říkám, že mně se Stříbrná vlastně hodně líbila a že mi příběh a styl knihy vážně sednul, ale trošičku, trošilinku, mě mrzí, že to není úplně něco jiného a nového.

Pokud se vám autorčiny Drahokamy hodně líbily, je dost možné, že se vám i První stříbrná kniha snů bude taky vážně líbit, protože na to ona opravdu má. Je milá, vtipná, stejně jako její trochu zřeštěná hlavní hrdinka, a hlavně: Stříbrná se opravdu skvěle čte. Je to zkrátka taková ta příjemná a miloučká kniha, kterou je strašně lehké si oblíbit a přečíst za jedno odpoledne... klidně i dvakrát.

Za poskytnutí recenzního ebooku děkuji mnohokrát nakladatelství CooBoo.