Jeden povedený český sukces | Střípky hvězd - recenze

Název: Střípky hvězd
Autor: Tereza Janišová
Série: Erilian
Část: třetí
Nenechte si ujít závěr erilianské trilogie!
Fínka se umí ohánět smyčcem i dýkami a v žilách jí koluje magie. Magie starší než vznešené město Erilian. Přichází ale doba krátkých vlasů a krátkých sukní, v ulicích jezdí tramvaje a čarodějové poslouchají jazz. Na dávné časy a legendy se skoro zapomnělo. Nikdo nemá tušení o chystané pomstě, o spolku Maskovaných gentlemanů ani o pěti hvězdách, které se na obloze pomalu ale jistě seskupují do jedinečné liniové konstelace.
Vydejte se s Fínkou na noční toulky křivolakými erilianskými uličkami, vyplujte proti proudu Velké řeky do Západní Avalonie a na křídlech létacího medvěda odhalte tajemství dalekého Ledového kontinentu!

Možná jste na tom podobně jako já a když tedy vidíte u knihy českého autora, jste k ní takoví obezřetní a málokdy po ní nakonec opravdu sáhnete. Nevím, čím to vlastně je, ale chovám se takhle u velké většiny našich autorů. Snažím se sice na sobě tak říkajíc pracovat, a tak se vážně snažím českým knihám nevyhýbat… K Erilianu jsem se dostala náhodou a opravdu hodně dávno. Objevila jsem první knihu, Město čarodějů, totiž dosti náhodně v knihovně a přečtenou s tím, že se mi vlastně docela líbila, jsem ji tam zase vrátila a pokračovala ve čtení dalších knih. Po nějaké době jsem (zase to bylo dost náhodou) objevila její pokračování, které se zrovna tou dobou chystalo, a tedy Kouzla na obzoru (tehdy jsem k této příležitosti vydání vyzpovídala autorku, rozhovor si můžete přečíst zde). A teď tu máme třetí díl, Střípky hvězd, které celou sérii Erilian uzavírají… a jak si stojí?

„Teď mám rozepsaný jeden román, který se odehrává ve světě bez kouze.“
„Jak jako bez kouzel?“ nechápal Orian.
„Prostě tam není magie. Mají zkrátka trochu jinak pracující přírodní zákony. Čekali byste, že budou žít dost primitivně. Ale ne. Lidi se nějak přizpůsobili a pomocí různých technických a technologických náhražek se dokázali vyšplhat na docela vysokou úroveň.“

Celá série Erilian je vlastně generační sérií… V prvním díle byla hlavní hrdinkou Kiara, ve druhém díle její dcera Zia a v tom třetí je jí zase Ziina dcera, Fínka. Fínka a její stejně starý strýc Orian (Kiarin syn) právě nastupují na magickou Univerzitu… a společně se po nocích účastní Hry maskovaných gentlemanů. Tajné hry, ve které soutěží několik týmů a ty mají vždy nějaký zapeklitý úkol, a kdo ho splní první, vyhrává. Ke Hře maskovaných gentlemanů se váže smutný a tragický příběh, který Fínkou velice otřásl a ze kterého se ještě nevzpamatovala, do toho se ještě zamotává erilianská politika a ještě spoustu dalšího. Zkrátka, je to v knize značně dost.

„Jak jsi tu labuť vlastně našel?“
„Před pár dny jsem si do krystalky stáhnul jednu šikovnou aplikaci. Podle klíčových slov ti najde hledané věci v okruhu půl kilometru.“
„Hezké. Pak si ji od tebe přetáhnu do svojí krystalky.“

Autorce se ale povedlo vymyslet opravdu pěkný, propracovaný, magický svět, který, pokud máte rádi fantasy příběhy, se vám určitě bude líbit. Je prostě doslova kouzelný. Je totiž na něm vidět, že si s ním autorka opravdu vyhrála a že jí strašně bavilo něco takového vytvářet. A hlavně, že má opravdu bohatou fantazii, kterou dokáže dostat i na papír tak, aby s ní zaujala i své čtenáře. A zase tady u toho použiju slovo kouzelné, protože ono to tak všechno prostě působí. Samozřejmě, kniha je určitě určená především menším čtenářům, ale dovoluji si tvrdit, že i ty starší dokáže zaujmout. V tomhle ohledu je to takové krásně miloučké.

A vtipné, to rozhodně. Celá kniha je totiž pěkně vtipná, že se u ní opravdu pobavíte. Fínka a potažmo celá její rodina, jsou totiž veselé kopy a každý z nich srší humorem a pro ironickou a vtipnou poznámku ani jeden z nich nejde daleko. A je to takový příjemný humor, který není ani trochu vlezlý a už vůbec ne vynucený. A k celé knize se náramně hodí.

„Mami?“ zašeptala jsem opatrně. „Mami, můžu si půjčit kolo?“

„Kolo?“ ozvalo se rozespale ze tmy. „Teď A na co?“

„Jen si odskočím vytáhnout tvého bratra z průšvihu. Kdybych se nevrátila, pomsti moji smrt.“
„Dobře…“ řekla máma v polospánku. Za chvíli už se zase ozývalo pravidelné oddechování.

Příběh je nicméně takový, jak bych to řekla, nepřesný, to bude asi to správné slovo. Střípky hvězd jsou rozhodně čtivé, to ano, nicméně jim podle mě chybí jakási celistvost. Ano, autorka měla určitě vymyšlenou hlavní zápletku, ale když se do knihy pustíte, bude trochu trvat, než na ni tak úplně dojde. Kniha toho totiž obsahuje strašně moc: Hru maskovaných gentlemanů, ke které se vztahují často se objevující flashbacky; mírný pohled na politickou scénu v Erilianu, Fínčina malá dobrodružství a románek, a nakonec onu „hlavní“ zápletku“, která se objeví až v závěru knihy a která je podle mě uzavřena a vyřešena až příliš rychle.

Je ale vidět, že toho má Terezka v hlavě hodně zajímavého a že její fantazie rozhodně nemá hranice a že toho chce do své knihy dostat od všeho aspoň trochu. Celkově ale kniha působí trošičku kostrbatě, jako byla poskládaná z více menších příběhů.

Máte rádi fantasy příběhy? Dobrodružné? S trochu střelenou, ale zato s vtipnou, příjemnou a milou hlavní hrdinkou a potažmo její celou rodinou? V tom případě vám Střípky hvězd doporučuji. Ano, najde se na knize pár much, ale to nic nemění na tom, že je to kouzelná, milá, vtipná kniha, která se velice dobře čte, a věřím, že si svého čtenáře dokáže získat.