Kdo se stane šampionem? | Šampion - recenze

Název: Šampion
Autor: Marie Lu
Série: Legenda
Část: třetí
Počet stran: 344
Překlad: Tomáš Bíla
June a Day přinesli pro Republiky obrovskou oběť, ale nyní se jejich země ocitla na pokraji zániku. V okamžiku, kdy se vše schyluje k podepsání mírové dohody s odvěkým nepřítelem Koloniemi, se přihodí něco, co změní kola osudu a uvrhne celý národ do boje o holou existenci. A jestliže chtějí Day a June zachránit Republiku, musí obětovat to nejdrahocennější, co mají. Odhodlají se k další oběti, nebo se nakonec ukáže, že všechno je úplně jinak?
Závěrečný díl trilogie Legenda, který vás překvapí strhujícím závěrem.

http://th03.deviantart.net/fs70/PRE/i/2014/083/9/c/champion_spoilers_by_walkingnorth-d7b7j8r.jpgOno se to řekne, dočíst sérii… Ale ona to taková sranda zase není! Člověk se bojí, co ho vlastně čeká, jestli vůbec všichni přežijí, jestli to autorka tak říkajíc nezpacká apod. Zkrátka se bojí, opravdu se bojí se začíst, ale zároveň se nemůže dočkat, protože se neskutečně těší dozvědět se, jak to vlastně dopadne. A takhle to bylo přesně u mě před čtením Šampiona, zkrátka tak nějak půl na půl. Těšila jsem se, ale zároveň jsem se bála, aby se něco nepokazilo… Dopadlo to… no, to si přečtěte, protože to rozhodně stojí za to! Takže ano, povedlo se to.

Legenda se mi docela líbila. Docela dost. Byl to rozhodně zajímavý příběh, který se výborně četl, byl dost nadupaný akcí a dobrodružstvím. Takže taková dost fajn dystopická kniha. Fenomén byl sice dobrým pokračováním, ale něco mu ještě chybělo. Šampion byl ze začátku takový… předvídatelný, dalo by se asi říct. Zkrátka jsem prostě věděla, že nějak takhle se bude příběh odvíjet a vůbec mě to tedy nepřekvapilo. Ne že by se mi kniha špatně četla, to rozhodně ne. Celá tahle série je totiž jedna z nejčtivějších sérií, kterou jsem kdy četla, takže nudění rozhodně nepřichází v úvahu. Jen jsem tak nějak stále čekala na jakýsi zlom… A ten se nakonec dostavil a bylo to vážně parádní!

Pustíme se do práce. Rozběhnu se a skočím ze zábradlí schodiště k nejbližší příčné vzpěře, zachytím se na ní, a pak se proplétám bludištěm traverz a ocelových lan. Je to pro mě velké  déjà v. Chvíli mi to trvá, než si zvyknu na pružiny ukryté v obleku, ale po několika skocích už se s nimi naučím počítat. Jsem díky nim opravdu rychlý. Hodně rychlý. Během deseti minut překonám dobrou čtvrtinu střešní konstrukce a už jsem téměř na dosah té spáry. Po čele mi stékají potůčky potu a v hlavě mi duní dobře známá bolest. Dole pod námi se vojáci zastavují a dívají se na nás.

Jen si ale lehce připomeňme, co se v knihách odehrálo. Ale velice lehce, nechci vám rozhodně nic naspoilerovat. Hlavními postavami jsou June a Day. Dva šestnáctiletí, ale za to světově známí a proslulí lidé. June je absolventka Drakeovy akademie, inteligentní, vzdělaná mladá dáma, která má našlápnuto k pořádné kariéře v armádě Republiky. Day je oproti tomu zločinec, vyvrhel Republiky, který se proti ní bouří a vyvádí neplechy, za které ho ale lidé milují a podporují. Jasně, co že je ta Republika? Tak to je prosím území na západě Severní Ameriky, ovládané Elektorem. Jenže Republika má teď obrovské problémy, tedy, ty teda měla už hodně dlouho, vláda Elektora totiž není úplně příznivá, a ještě ke všemu se rozšiřují nebezpečné nemoci… zkrátka Republika je na tom velice špatně. A co teprve teď, když se žene do války! To budou teprve problémy! A právě do téhle války jsou zapojeni i June a Day, ať chtějí nebo nechtějí…

Champion by paperclips09Takže tady to máte, možná to sice nezní úplně lákavě, protože toho nechci říct tolik, abych vám něco důležitého neprozradila, ale stejně můžete říct, že je značně zamotané. Opravdu. Věřte mi ale, že se všechno v Šampionu vyřeší a vyřeší se to opravdu dobře a zajímavě, takže věřím, že budete po dočtení hodně spokojeni. Přestože je příběh vlastně dost komplikovaný, zvládla si to autorka vymyslet natolik jednoduché, aby dokázala všechno řádně uzavřít a vyřešit. A za to ji opravdu obdivuju, protože se málokterému autorovi opravdu povede odpovědět na všechny otázky a všechny rozběhnuté linky příběhu dokončit.

Jak už jsem zmínila, celá série je velice čtivá. A Šampion rozhodně není výjimkou. Nevím, čím to je, jestli autorka tak dobře píše, překladatel tak dobře překládá, nebo obojí dohromady, ale prostě se jednou do knihy začtete a za chvíli jste skoro na konci. A ani vám to nebude připadat jako moc velká doba. A čtení vás bude zaručeně i dost bavit. Kniha je totiž dobře vyvážená. Spousta akce, zajímavých myšlenek a nápadů a občas i vtipných situací.

June and Day by walkingnorth„S lidmi to takhle nejde, Dayi. Postupem času sám přijdeš na to, že mám pravdu. Lidé jsou od přírody nespravedliví, podlí a záludní. Musíte si na ně dávat pozor, musíte si najít způsob, jak v nich vzbudit dojem, že nasloucháte každému jejich přání. Dav si ale nemůže vládnout sám. Potřebuje pomoc. Neví, co je pro něj dobré.“

A závěr má celá série taky pořádný. Opravdu. Má i epilog, který je „o deset let později“, ale musím říct, že tím autorka rozhodně nic nezkazila. Tu část před epilogem, poslední stránku, jsem četla vážně napnutá, dokonce jsem si rukou zakrývala nepřečtený text, abych se tam náhodou nepodívala a neprozradila si to o chvilku dřív! Až tak to bylo napínavé! A měli jste vidět, jak strašně rychle jsem otočila tu stránku, abych se dostala na epilog! Až se úplně divím, že jsem ji nevytrhla!

Takže ano, Šampion je rozhodně povedeným závěrem série a troufám si ho dokonce označit za nejlepší díl. Marie Lu si pro něj půdu pečlivě připravila a všechno tam velice řádně vyvrcholila. Ano, nemusíte mít rádi hlavní postavy, protože opravdu dokážou být chvílemi dost natvrdlé a hloupoučké, můžete mít výhrady k určitým částem příběhu, ale troufám si tvrdit, že ze Šampiona budete stejně nadšení, jako já. Je to totiž vážně parádní čtení.