8. června 2014

Meg Cabotová a její Velikosti

Název: Velikost L; Velikost XL; Na velikosti nezáleží
Autor: Meg Cabotová
Série: Heather Wells
Díl: 1-3
Překlad: Lucie Johnová
Počet stran: 318; 303; 240
Nakladatelství: BB/art
Rok vydání: 2007; 2008; 2009
Anotace:
Heather Wellsová válí!
Tady přinejmenším ještě před nedávnem válela. To bylo ovšem předtím, než se musela vzdát života popové hvězdy a přibrala tak, že teď nosí šaty o jednu či dvě konfekční velikosti větší – a než přišla o přítele, o smlouvu s nahrávací společností a o celoživotní úspory (její máti totiž sebrala peníze a zmizela s nimi do Argentiny). Teď jsou slavné dny plné nekonečného vystupování po nákupních střediscích už minulostí a Heather je naprosto spokojená s tím, že teď chodí v šatech velikosti L (což je velikost, jakou nosí většina Američanek!), i se svou novou prací, místem zástupkyně vedoucí koleje jedné z nejprestižnějších univerzit v New Yorku. Jednoho dne je však na dně jedné z výtahových šachet v budově koleje nalezena mrtvá studentka.
Policie i vedení školy má zájem celou záležitost smést ze stolu jako obyčejnou nehodu, jako tragický důsledek mladické nerozvážnosti. Jenže Heather děvčata kolem osmnácti zná o něco lépe… a ví, že se jen tak pro zábavu na střeše výtahu rozhodně neprojíždějí. Nikdo jí ale nevěří – ani policie, ani její kolegové a ani soukromý detektiv, kterému patří dům, v němž Heather bydlí – a nepřesvědčí je ani to, že se za pár dní najde další mrtvá studentka, a okolnosti její smrti jsou stejně všední a zároveň zlověstné, jako tomu bylo u předešlé oběti. A tak se Heather rozhodne, že je čas přibrat si ještě další povolání: stane se z ní odvážný detektiv v sukních!
Její nová práce s sebou ovšem nese pramálo výhod, žádné nadšeně jásající davy a taky spoustu povinností, z nichž některé můžou být i smrtelné. Zdá se, že nic nedokáže rozběsnit vraha víc než bývalá popová hvězda mírně plnoštíhlé postavy, která strká nos, kam nemá…
 
O Meg Cabotové toho člověk v knižním světě zaslechne opravdu hodně. A není se vlastně čemu divit. Když má někdo na kontě tolik úspěšných knih a sérií jako ona, je jasné, že se o něm zkrátka mluví. Mé setkání s tvorbou Cabotové nebylo první, už dost dávno jsem četla jejího Mediátora (kterého jsem si vážně zamilovala, hned bych si ho přečetla znova), pak jsem četla její Airhead (což byla moje úplně první kniha čtená v angličtině, tak už proto k ní mám jistý citový vztah) a ještě několik dalších knih, na jejichž jméno si teď prostě nemůžu vzpomenout (ale u pár přesně vím, jakou mají obálku!). A určitě jsem dřív, ještě před blogem, od ní četla také něco dalšího, jen jsem v té době nevěnovala moc pozornosti tomu, co vlastně čtu a kdo to napsal. Teď jsem ale první knihu o Heather Wellsové, a tedy Velikost L, otevírala s určitými očekáváními… které mi tři knihy série opravdu splnily (ano, nezůstalo pouze jedné knihy!).  


Ano, opravdu tenhle článek bude hned o třech jejích knihách. Jedná se totiž o sérii, jejíž první tři díly jsem zvládla přečíst přes veletržní víkend (což vlastně nechápu, jak jsem zvládla…aha, už vím, cestování autobusem!). Musím se ale přiznat: tyhle tři knihy mi doma vyloženě ležely na poličce už skoro dva roky. Dva roky jsem se jim v podstatě vyhýbala a jen se na ně, na chudinky, prášilo. (Takže teď se na ně bude prášit na poličce s ostatními přečtenými knihami, že? :D) Dokazuje mi to ale jednu velice důležitou věc. Ne všechny knihy se mi vyplácí číst hned, jakmile se ke mně dostanou. Jasně, mohly se mi klidně líbit i před těma dvěma lety, ale mám prostě takový pocit, že právě teď na ně byl opravdu ten správný čas, kdy mi daly přesně to, co jsem potřebovala. A to bylo zrovna něco lehkého, v podstatě jednoduchého, ale natolik čtivého, zajímavého a zábavného, aby mě to prostě bavilo. A to tyhle knihy opravdu splňují. 

Seznamte se prosím s Heather Wellsovou, bývalou puberťáckou popovou hvězdičku, kterou před deseti lety znal každý z nějakého obchoďáku, kde často vystupovala. Teď už byste ale Heather jen tak nepoznali… teda, jasně že poznali, ale nepotkali byste jí nikde na jevišti. Po tom, co byla v podstatě vykopnuta z nahrávací společnosti, protože chtěla hrát své vlastní písničky a potom, co se rozešla se svým přítelem Jordanem Cartwrightem a potom, co se její matka sebrala a sebrala Heather i všechny její úspory a manažera a odjela s ním ze země, na tom nebyla Heather zrovna nejlépe… neměla kde bydlet, neměla práci a vůbec žádné peníze. Měla ale opravdu štěstí, že se jí ujal bratr jejího bývalého přítele, Cooper. Ten jí nabídl místo k bydlení, když bude jeho detektivní kanceláři spravovat účetnictví. A tak se také stalo. Heather si mezitím našla práci na nedaleké koleji v nedalekém studentském domově, jako zástupce správce koleje, pardon, studentského domova. To, že se ale tam ale začne vraždit, opravdu Heather nečekala…

Což jsem teda nečekala ani já, popravdě! Do první knihy jsem se začítala s tím, že je to prostě romance, na kterou jsem měla zrovna v té době obrovskou náladu a ejhle, najednou mrtvola(y). Pak jsem si ale vzpomněla, že to vlastně vím, že je do jakási detektivka, že mi to tenkrát někdo říkal! A to mě vyprovokovala k tomu, že jsem se do čtení pustila ještě více. 

A opravdu ohromně mě to bavilo.
Cabotová tu totiž zkombinovala pro mě vlastně naprosto nemožné: lehkou a milou romanci (takovou krásně platonickou), neskutečně vtipnou a zajímavou hlavní hrdinku, jakou vážně nikde jinde neuvidíte, a všechno to ještě smíchala s jednoduchou detektivní zápletkou a voilà, velice povedená série je na světě. 

Jasně, pár much se na ní najde, obzvlášť když někdo čte první tři díly opravdu hned po sobě, tak si něčeho všimne (například naprosto totožného systému řešení oněch vražd, to bylo opravdu na chlup stejné), ale nakonec to vlastně ničemu nevadilo. Knihy se totiž četly skvěle a dost jsem se u nich nasmála. Takže pokud náhodou hledáte nějaké to letní čtení, rozhodně neváhejte tuhle sérii omrknout, protože si myslím, že opravdu nebudete litovat a že je to opravdu to pravé. Na mě už tu čeká čtvrtý díl a nemůžu se dočkat, až se do něj začtu! :)

2 komentáře:

  1. Žádnou její knihu jsem nečetla, moc mě to neláká, když je vídám v Levných knihách, ale (!) prý je to super četba pro začátečníky čtení v angličtině a to rozhoduje, že jakmile na ni někde narazím, beru! :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Knihu mám doma a z toho co píšeš ji nechám ještě chviličku uležet, abych na ni měla lepší náladu. ted myslím jen ten první díl, ostatní díly zatím nemám. Zní to jako super čtení, ale detektivku bych ted nesezvejkala..:)

    OdpovědětVymazat

Vaše názory mě vždycky potěší, takže rozhodně v komentování neváhejte. Poprosím vás jen o to, abyste nepoužívali profil Anonymní, ale abyste se raději přihlásili pomocí nějaké účtu, nebo zvolili možnost Název/adresa URL, kde napíšete svoje jméno nebo přezdívku. :)

Willinda


Pravidelní čtenáři

Používá technologii služby Blogger.

Zasílání novinek na email

Prohledejte blog

Očekávejte recenze:

Mluv by Laurie Halse Anderson

Autoři