Jaké bylo mé setkání se stoletým staříkem | Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel - recenze

Název: Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel
Autor: Jonas Jonasson
Překlad: Zbyněk Černík
Počet stran: 400
Nakladatelství: Panteon
V den, kdy se mají v přítomnosti různých hodnostářů slavit jeho sté narozeniny, vyleze Alan Karlsson z okna domova důchodců, a jak praví název knihy, zmizí. Zatímco je po něm vyhlášeno pátrání, dostane se jako slepý k houslím ke kufru plnému peněz, takže ho začnou honit jak zloději, kterým ho „ukradl“, tak policisté. On se ovšem se svými pronásledovateli postupně spřátelí, takže vše dopadne úplně jinak, než čtenář očekává. Druhá dějová rovina mapuje Alanovy předešlé osudy, a tudíž i celé dějiny Švédska, Evropy a světa v průběhu dvacátého století. Jakkoli je totiž Alan člověk veskrze apolitický, během svého úctyhodně dlouhého života se setkal snad se všemi významnými politiky – od Harryho Trumana, přes Mao Ce-tunga, Churchilla, Stalina, de Gaulla až po Kim Ir-sena – a navíc bezděčně ovlivnil významné historické události (např. sestrojení atomové bomby). Jak patrno, má přímo cimrmanovské rysy. Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel je kniha duchaplná, inteligentní a také velmi vtipná a zábavná. Švédsky vyšla poprvé na podzim 2009 a skoro okamžitě se stala čtenářským hitem.

O Stoletém staříkovi jsem ještě nedávno vůbec nevěděla, že existuje. A přitom to není kniha tak úplně nová. Přijde mi, že se o ní prostě najednou začalo strašně mluvit, neustále jsem někde četla, že Stoletý stařík tohle a Stoletý stařík tamto, pak jsem se dozvěděla, že bude film a to velice brzy, pak jsem viděla trailer a řekla jsem si, že to se mi docela zamlouvá. Že by to mohlo být docela zajímavé, tak si to snad někdy přečtu a přihodila jsem to na seznam k přečtení. Jenže pak jsem měla vyrazit s kamarádkami do kina a někdo z nich navrhl právě Staříka, což jsem ale protestovala, protože jsem nechtěla nejdřív vidět film, a pak teprve číst knihu. To prostě nemám ráda. Do kina jsme šli nakonec na něco jiného, ale nějak se stalo, že jsem si Staříka půjčila v knihovně a velice brzy jsem jej rozečetla.

Stoletý stařík je kniha o osudech stoletého Alana Karlssona, který právě slaví své sté narozeniny. Jenže se nikdy nedostaví na onu oslavu, protože prostě vyleze z okna a zmizí! Tedy, pravda, všechno to trvá trochu déle, přeci jenom je Alanovi už sto let, ale tak nějak to vážně bylo. Alan se totiž rozhodl, že už nechce být peskován sestrou Alicí v domě důchodců a prostě se vydal pryč. Došel pouze ve svých trepkách na autobusové nádraží, kde se mu povedl vzít jednomu mladému muži kufr. Když pak Alan nastoupil do autobusu a dojel pouze tam, na co mu stačily peníze, a vystoupil tak uprostřed lesa, seznámil se s tamějším obyvatelem staré budovy nádraží. Najednou ale nebyl Alan tak úplně bez peněz… v tom kufru bylo padesát miliónů švédských korun! Je tedy jasné, že onen chlapík, kterému Alan kufr sebral, si jeho zmizení nenechá jen tak líbit a obzvlášť jeho šéf, kterému měly peníze směřovat. A tak, protože se na Alana seběhnou, protože chtějí kufr získat, utíká. Při tom se k němu připojují další lidé, kteří mu pomáhají a kteří se tak také budou těšit z těch peněz. Je ale jasné, že šéf peníze chce, a tak se nakonec za Alanem vydává sám, což se mu stane osudným.

Mezitím se ještě dozvídáme, co všechno Alan prožil během svého dlouhé a plného života, jak se mu vždycky nějak povedlo, že se dostal k významným lidem a k významným událostem minulého století a nakonec se i dozvídáme, jak se vlastně dostal do onoho domova důchodců.

Stoletý stařík je zajímavá kniha, která u čtenářů má rozhodně šanci. Je totiž prostě tak trochu jiná. Jak v příběhu, tak ve stylu, tak i v hlavním hrdinovi.

Příběh je totiž podivuhodný, opravdu, nabitý událostmi a věcmi, ale přesto to není přehnané, aby to bylo už moc. A k tomu ten super styl, který to ještě umocňuje. On je to psané totiž tak, že to vyzní strašně roztomile a skoro až dětinsky a přitom se tam umírá! Ale tím, jak je to napsáno, vám to tak nepřijde. Prostě ups, zasedla ho slonice Soňa, ale holt stává se. A jak je kniha vtipná! Ale tak nějak jinak, podvědomě, a většinou se nejedná ani vyloženě o vtipy, ale prostě o situace a konverzace, které prostě vtipně vyplynou. A i ty umocňuje právě autorův styl, takže všemu dodává ještě komičtější atmosféru.

Stoletý stařík je ale kniha, která jen tak nesedne každému. I já jsem s ní zezačátku měla docela problémy, nemohla jsem si na styl zvyknout a dělalo mi problémy se do ní opravdu začít. Dokonce se i přiznám k tomu, že jsem u ní skoro usnula, protože se mi ze začátku vážně nečetla úplně nejlépe. Jenže pak se to změnilo a já se od ní najednou nemohla odtrhnout, protože jsem prostě chtěla vědět, jak to dopadne a co za dobrodružství ještě Alana dříve potkala. Takže pokud se do knihy pustíte a nezaujme vás hned od začátku, nevzdávej to s ní hned a dejte jí ještě šanci. Já jsem velice ráda, že jsem Staříka opravdu dočetla, protože se mi nakonec kniha vlastně ohromně líbila.