8. října 2014

"Láska z nás dělá takové hlupáky." | Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender - recenze

Hned na začátku této recenze se musím k něčemu přiznat. Teprve při čtení Avy Lavender jsem narazila na literární pojem magický realismus. Do té doby jsem toto pojmenování nikdy neslyšela. Nechci tvrdit, že jsem žádnou knihu psanou ve stylu magického realismu nečetla, to jsem určitě četla, ale prostě jsem nevěděla, že se to zrovna takhle nazývá. Teď už jsem ale chytřejší a přiznám se, že ten magický realismus, který předvedla Lesley Waltonová ve své knize Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender, se mi velice líbil.

Ava Lavender je prostě jen dívka, která se narodila ve čtyřicátých letech minulého století v Seattlu. Začne sice vyprávět o svém narození, ale hned se v podstatě vrací po stopách své rodiny a vypráví tak o své babičce a jejím životě nejdříve ve Francii, a poté o tom, jak se celá rodina přestěhovala do Ameriky na Manhattan. Vypráví o tom, jak se babička vdala a se svým manželem přestěhovala do Seattlu, kde otevřeli pekárnu. Vypráví o své matce a jejím životě. A konečně taky vypráví o sobě, a o tom, co zažila v průběhu svých let ona sama.

Jiní mě považovali za obludu a zrůdu. Jeden si mě k mé velké smůle spletl s andělem. Pro matku jsem byla vším, pro otce ničím. Babičce jsem den za dnem připomínala ty, které kdysi milovala a ztratila. Jenže já znala pravdu. Někde hluboko v duši jsem ji vždycky znala. Byla jsem prostě jen dívka.
Tak, a teď jste určitě zvědaví, kde je tedy ten magický realismu, protože zatím to vypadá jako docela obyčejný příběh, ano, lehce historický, že, ale prostě jen tak ze života. Nebojte, ta magie tam opravdu. Ava se totiž narodila s křídly. Není ale žádný anděl, poloanděl, nebo nějaká jiná nadpřirozená postava. Ava je prostě jen dívka. Dívka s křídly. A její babička prostě jen vidí své dávno mrtvé sourozence. A její matka má prostě jen taková zvláštní tušení. Jasně, to není nic tak úplně normálního, ale to je to magické na tomto realismu. Vypráví skutečný příběh jen zkrátka s lehkým nádechem toho trochu jiného světa. A rozhodně se kolem těch lehce nadpřirozených, nebo chcete-li pouze zvláštních jevů, nedělá obrovské haló. Věci a lidé zkrátka takoví jsou a nikdo nezpochybňuje jejich existenci.

Oni tam byli taky, všichni tři – René, Margaux a kanárek Pierette. A měli s sebou i nějaké dítě, malé, tmavovlasé, s hustým obočím a popraskanými rty. Dítě přejíždělo prsty po sbírce starodávných čajových konviček na dubovém příborníku a jeho průsvitné prstíky klouzaly po porcelánových pokličkách. Jenže nešlo o to, že byli tady. Na to už si zvykla. Na pierettino neustále švitoření, Reného zmrzačený obličej, na díru v hrudi Margaux, kde mělo být srdce. Ne… Nejhorší na tom všem bylo, že Henry s nimi mluvil.

Pří čtení Avy jsem měla takový zvláštní pocit. A myslím si, že to bylo díky tomu, jakým stylem je příběh napsán. Připadala jsem si, jako by celou dobu vedle mě stál nějaký vypravěč a celou knihu mi odvyprávěl on sám. Úplně jsem ho vedle sebe slyšela. A abych ten zvláštní pocit dokázala ještě víc popsat, vypůjčím si z angličtiny výraz „butterflies in my stomach,“ protože to je zde naprosto výstižné. Celou dobu jsem byla totiž z příběhu příjemně napnutá, nervózní, zvědavá, co se bude ještě dít, a ohromně mě bavil. (Zároveň jsem si trochu připadala jako v jakémsi velice zvláštním pokračování Amélie z Montmartru právě díky tomu, jak je všechno popisováno.)

Celá kniha je taková krásně kouzelná a to, co právě teď myslím, není způsobeno magickým realismem. Jde o to, že je i s takovým lehce kouzelným nádechem napsána. Bude se vám proto číst velice snadno a věřím, že vás dokáže velice rychle zaujmout. Rozhodně se v ní totiž skrývá hned několik opravdu zajímavých postav, nad jejichž osudy budete docela přemýšlet. Ať už se jedná o babičku, maminku nebo další osoby, které si mihly jejich životem, všechno jsou to postavy, které si v knize vysloužily alespoň kraťoučké popsání jejich života a to právě s takovou grácií a samozřejmostí, že vás snad ani nemůže napadnout, že by to v knize nemuselo být.

Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender je velice zajímavý generační román, který je napsán úžasmě půvabným stylem, který dokáže snadno naprosto okouzlit. Nejedná se o knihu plnou akce a nějakých nadpřirozených bojů nebo až přehnaně klišé romancí. Kdepak. Tohle je příběh ze života jedné velice podivuhodné rodiny, která si své čtenáře dokáže opravdu rychle získat.

Název: Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender
Autor: Leslye Waltonová
Počet stran: 280