30. října 2014

Občas se vyplatí investovat do medu | Tím všechno začíná - recenze

Ezra Faulkner byl ještě ve třeťáku na vrcholu. Jako tenista byl velice úspěšný, výsledky a známky taky neměl nejhorší a ve škole patřil k těm oblíbeným dětem. Jenže pak se na jedné party ke konci školního roku všechno změnilo: nachytal svojí přítelkyni s jiným klukem, a když z party naštvaně odjížděl, srazil se s jiným autem… Po této srážce skončil v nemocnici ve velice špatném stavu. Po pár měsících je na tom už ale lépe, a přestože je na něj občas toho pohybu trochu moc, chodit může. Už nikdy ale nebude hrát tenis. Nezměnil se ale jen jeho zdravotní stav, ale taky ten společenský. Ezra cítí, že už tak nějak nepatří ke své bývalé partě z tenisu, ale spíše ho to táhne k jeho bývalému nejlepšímu kamarádovi a jeho přátelům z debatního kroužku. S Tobym se Ezra přestal bavit, když jim bylo dvanáct let. Ezra si ale postupně uvědomuje, že je to jakoby se s Tobym nikdy bavit nepřestal a že toho mají opravdu hodně společného a rozumí si. Proto nepřestává Ezru otravovat otázka: proč že se to přestali bavit? To je pro Ezru velká záhada. Stejně velká jako Cassidy, legenda debatních turnajů, která se na poslední rok na střední škole vrátila z internátní školy domů a začala chodit do Ezrovy školy.

Ještě pořád si myslím, že na každého v životě, ať je sebeobyčejnější, čeká jeden tragický okamžik, po kterém teprve přijde to opravdu nejdůležitější. Ten okamžik je jako katalyzátor – první krok té rovnice. Ale to, že znáte ten první krok, vás ještě nikam neposune – výsledek určuje to, co přijde po něm.

Tím všechno začíná jsem si popravdě původně vůbec neplánovala přečíst. Ale v poslední době jsem tak říkajíc na vlně obyčejných neobyčejných contemporary příběhů, že jsem po knize nakonec zatoužila a rozhodně její přečtení nelituju. Od podobně laděných contemporary knih mám jistá očekávání, která si podvědomě s tímto žánrem spojuju. Jakousi lehkost příběhu, rozhodně vtipnost, drobnou romanci, náhled do rodinného a studentského života. To je přesně to, co u takovýchto knih hledám a které se tu objevily vlastně všechny.

Nejvíce se tu vyskytuje ono středoškolské prostředí. Americká střední škola je tak specifické prostředí, které my asi jen tak úplně nedokážeme pochopit. Samozřejmě že leccos člověk díky čtení, sledování a případné vlastní zkušenosti ví, ale stejně ho dokáže spousta věcí překvapit. V Tím všechno začíná se sice Ezra nepere s obávaným první dnem na nové škole, ale díky své situaci je na tom trochu podobně. Vrací se do školy po nehodě, která jeho život naprosto změnila a neví, co má čekat. Z této situace by se dala udělat opravdu pořádná fraška, vždyť už kolikrát jsme byli v knihách svědky toho, jak se může podobná situace vyvrbit, jak se může stát naprosto nesmyslnou a postavenou na hlavu. Ano, střední škola dokáže být šílená, ale ne až tak. Ezra si uvědomuje svoji situaci, ví, že už si tenis nikdy nezahraje a proto se vlastně nedokáže bavit se svými tenisovými přáteli, kteří mu jeho milovaný sport prostě neustále připomínají. Proto ho to táhne čím dál tím víc k Tobymu a jeho přátelům z debatního kroužku, protože Toby pro něj představuje svět před tenisem. A mezi nimi je to jako kdyby se bavit nikdy nepřestali.

A pak se stal malý zázrak. Sedl si vedle mě Toby Ellicott.
„Slyšels o těch včelách?“ zeptal se mě vesele.
„Cože?“
„Prej mizej,“ odpověděl. „Vědci jsou z toho úplně v řiti. Dneska ráno jsem to četl v novinách.“
„Třeba je to jenom kachna,“ namítl jsem. „Jak se něco takovýho dá vůbec dokázat?“
„Sčítání včel? No, to je fuk, já rozhodně hodlám investovat do medu.

A to na knize obdivuju. Je nádherně reálná. Jasně, která contemporary kniha není reálná, že, ale často při čtení takové knihy máte stejně pocit, že něco takového se vám prostě nikdy stát nemůže. Ale znáte to, stará láska nerezaví, a platí to i o přátelství. Určitě jste se někdy potkali s kamarádem ze základky, kterého jste strašně dlouho neviděli, a stejně jste si měli co říct. A o tom tamhle kniha je. O nalézání sama sebe, ale tak trochu jinak, než jsme na to zvyklí. A Ezrův charakterový vývoj je zde popsán velice nápaditě a hezky, takže věřím, že si vás dokáže jeho postava velice rychle získat.

Dalším aspektem knihy je Ezrova romance s Cassidy. Ta se sice může tvářit jako taková hlavní zápletka celé knihy, ale příběh rozhodně není celý o nich. Přesto je jejich vztah rozhodně zajímavý a dokáže hodně překvapit. Jejich sbližování je takové hezky obyčejné, že to berete jako naprosto samozřejmost, a ne jako něco vymyšleného v knize.

A v tu chvíli jsem si všiml, co má na sobě Cassidy. Zlatorudě žebrovanou pletenou vestu, zlatorudé proužky na vázance, šedá plisovaná sukně, přes ruku námořnicky modré sako…
„To je nebelvírská vázanka?“ strnul jsem.
„A pletená vesta z oficiálního obchodu se zbožím z Harryho Pottera,“ potvrdila samolibě.
„Paní Wengová tě pošle převlíct,“ varovala ji Phoebe.
„To nemůže,“ zašklebila se Cassidy. „Podle všech pravidel dresscode splňuju. V podstatě. Tak, Cedriku, Cho, jdeme.“

Tím všechno začíná je velice zábavná kniha. Ne nijak vynuceně, ne přehnaně, ale tak akorát a zatraceně povedeně. A takovým normální, milým, nevtíravým způsobem, který působí jako ta pomyslná třešnička na dortu na celé knize.

Kniha to není tak moc obsáhlá, řekla bych, že je tak akorát, ba dokonce by mi nevadilo i několik dalších stran, protože mě celkově velice bavila. Přesto se nemůžu ubránit pocitu, že některé scény byly tak trochu vycpávkové a zbytečné. Ano, zní to velice paradoxně a já si to uvědomuju, ale je to tak. Ano, byly vtipné, či naopak vážné, ale nepřišly mi tak důležité, aby v knize vyloženě musely být, naopak některé situace by si lehké prodloužení určitě zasloužily.

Ano, kniha mi hodně sedla, jak autorčin styl psaní, postavy, příběh, tak i její humor. Občas se sice objevilo něco, co se mi tak úplně nezamlouvalo a s čím jsem nebyla úplně spokojená, protože některé scény tak úplně zapadaly do celkového stylu knihy. Jinak ve mně ale kniha zanechala velice dobrý pocit, tak doufám, že i vy se do knihy brzy pustíte a necháte se jí okouzlit.

Název: The Beginning of Everything | Tím všechno začíná
Autor: Robyn Schneider
Vydání: 2013 | 2014