27. října 2014

Objevte tajemství prastarého krále | The Raven Boys - recenze

S Maggie Stiefvaterovou mám docela dobré zkušenosti, její série Mrazení, kterou jsem četla před pár lety, se mi vlastně líbila a i její styl psaní mi sednul. Přestože jsem nečetla čtvrtý díl této série, Sinner, který vypráví o osudech Colea a Isabel, protože se mi zkrátka nechce, rozhodně chci od Maggie další knihy číst, neboť mě její styl tvorby hodně zaujal. Doma na mě už dlouhou dobu čeká její The Scorpio Races, ale na doporučení jsem dala přednost knize The Raven Boys

“Blue. My name's Blue Sargent."
"Blair?"
"Blue."
"Blaize?"
Blue sighed. "Jane"

Blue žije se svojí matkou a jejími přítelkyněmi, které jsou všechny senzibilky a média. Blue sice sama nemá žádné vyloženě nadpřirozené schopnosti jako její matka, ale přesto jim dokáže v jejich umění značně pomoci. Všechnu energii totiž zesiluje. Blue je proto na nadpřirozeno zvyklá a nebere ho jako něco naprosto divného. Proto taky věří proroctví, které jí bylo dávno předpovězeno. To říká, že když políbí svou pravou lásku, její láska zemře. Blue se proto o kluky nijak zvlášť nezajímala, a už vůbec se nezajímá o kluky z prestižní soukromé školy, kterým se přezdívá Raven Boys. Ti se ale zajímají o její rodinu, protože věří, že jim dokáže svými schopnostmi pomoc při hledání prastarého krále Glendowera, který má být s největší pravděpodobní spojen právě s Henriettou, protože právě zde se nachází jedna z tzv. ley line, neboli oblast s velkou a silnou magickou energií.

Maggie Stiefvaterová má velice osobitý styl psaní. Ani bych se nedivila, kdyby mnohým čtenářům vůbec nesednul. Je takový lehce poetický a popisný, takže pro někoho mohou být její příběhy těžko čitelné. Také se v nich obyčejně nenachází tolik akce, ale tím jsou Raven Boys značnou výjimkou, tahle kniha totiž docela akční je. Ale Stiefvaterová i tu akci udělala svým vlastním, specifickým způsobem.

"Fate," Blue replied, glowering at her mother, "is a very weighty word to throw around before breakfast."

Po přečtení anotace na Raven Boys by vás asi napadlo, že máte knihu naprosto prokouknutou a že úplně přesně víte, co se bude dít. Ale anotace nastíní jenom maličký kousíček toho, o čem že kniha vlastně je. A tak to má s anotacemi být. Blueino proroctví je jenom malinká součástka toho velkého a skvělého příběhu, který Stiefvaterová dala dohromady. A že to je příběh opravdu povedený a promakaný.
Obsahuje totiž parádní nadpřirozenou zápletku, která ale rozhodně nesestává z toho, že se někde objeví nějaká nadpřirozená bytost. Celé je to založené na mytologii. Ale na takové, o které jste asi pravděpodobně nikdy neslyšeli, stejně jako já. Takže jsem přesvědčená, že příběh rozhodně má čím zaujmout.

"Are you really going to work in that?" Maura asked.
Blue looked at her clothing. It involved a few thin layering shirts, including one she had altered using a method called shredding. "What's wrong with it?"
Maura shrugged. "Nothing. I always wanted an eccentric daughter. I just never realised how well my evil plans were working."

Kniha střídá hned několik vypravěčů, což by dokázalo docela solidně ublížit, ale nestalo se. Tady to bylo vyloženě potřeba, protože kdyby celou knihu vyprávěla jenom Blue, byl by to děsně slabý odvar toho, co Stiefvaterová vytvořila. Ano, Blue je dobrá a zajímavá postava, ale jako samostatný vypravěč by byla naprosto nedostačující. Když se ale takto povedeně střídala i s ostatními raven boys, vytvořilo to opravdu spletitý příběh, který bylo velice zajímavé sledovat a vlastně i docela složité ho rozplést.

Jak už jsem říkala, Stiefvaterová má svůj styl. Což má samozřejmě každý autor, každý přece píše jinak, osobitě. U této autorky je to ale velice rapidně poznat. Bohužel ne každému její styl úplně sedne a chápu, že někdo není schopen její knihy dočíst. Je to prostě tolik jiné. Autorka má ale tak obrovskou představivost a její knihy nápaditost, že za to opravdu stojí se případně těmi prvními stranami prokousat, než si na styl knihy zvyknete. A jakmile se do knihy začtete a příběh vás okouzlí, dokáže si vás určitě naprosto získat, protože je vážně prostě tak dobře provedený.

Název: The Raven Boys | Havraní bratrstvo – Osudný polibek
Autor: Maggie Stiefvater
Série: The Raven Boys | Havraní bratrstvo