9. listopadu 2014

Dietní limonáda a zahořklá puberťačka | Solitaire - recenze

Tori Springovou budete s největší pravděpodobností nenávidět. Opravdu ano. Je to přesně takový ten puberťák, který se skrývá za klasickým rodičovským povzdychnutím „ach ti puberťáci“. Tori všechno štve, všechno ji nudí, skoro nic ji nedokáže nadchnout nebo jí vyloudit úsměv na tváři a nerada komunikuje s lidmi. Vlastně nemá ani pořádné kamarády, protože tak nějak není schopná se normálně s lidmi bavit. Ze svých pocitů se pak po nocích vypisuje na svém blogu. Její v podstatě nudný život se ale změní, když se objeví Michael Holden, který jí prostě nechce dát pokoj a chce se s ní kamarádit… Ale nezapomeňte: „Tohle není žádná lovestory.“ 

Jmenuju se Victoria Springová. Asi byste měli vědět, že si v duchu vždycky vymyslím spoustu věcí a pak jsem z nich smutná. Ráda spím a bloguju. A jednoho dne umřu.


Je tu totiž ještě Solitaire. Záhadný blog, jehož autora nikdo nezná. Jak to tak ale vypadá, autor blogu Solitaire zná všechny na Torině škole a její školu, se kterou evidentně nemá úplně dobrou zkušenost. Solitaire totiž provádí škole jisté vtípky: například do školního rozhlasu pustí na celý den jednu a tu samou písničku, která nejde vypnout, nebo upraví video, kde se najednou vyskytuje hlava zástupce ředitele na Yodovi… Solitaire školu vyprovokoval natolik, že každé ráno do ní skupina studentů a učitelů chodí o hodně dřív, aby celou školu zkontrolovali a prohledali a této akce je nakonec nucena zúčastnit se i Tori. Jak souvisí Solitaire a Tori? Mají něco společného nebo jsou činy Solitaire naprosto náhodné? 

Solitaire má rozhodně čím zaujmout. Autorka knihu napsala v sedmnácti a podařilo se jí ji vydat ve dvaceti. To už je docela zajímavé (měla bych začít něco dělat!). Už proto jsem na ni byla dost zvědavá, přeci jenom mě zajímalo, jak se s tím psaním poprala. Popravdě mě ale zaujal spíše nápis na knize, že se nejedná o žádnou lovestory. Když si ale přečtete anotaci, bude vám pravděpodobně připadat, že si s nápisem protiřečí. A když jsem knihu rozečetla a příběh se začal docela zajímavě rozvíjet, trochu jsem si říkala, že si z nás autorka a nápis na přední straně knihy dělají legraci. Ale podcenila jsem chudáka přátelství! Tak to bylo! A to je mi opravdu hodně líto. 

„Panebože, ty jsi vážně stalker!“ Lauren se zasměje, ale nikdo se k ní nepřidá.
„Ne,“ odporuje jí Michael. „Jen si všímám.“
„Ty ses do ní snad zabouchnutej nebo co,“ prohlásí Evelyn. Michael roztáhne rty ve vědoucím úsměvu.
„Jo, možná, tak trochu.“
„Ale vždyť jsi gay, ne?“ podiví se Lauren, která nikdy nemá strach zeptat se na to, na co se ostatní lidi ptají jen v duchu. „Teda, slyšela jsem, že jsi gay.“
„Oho, tak tys o mě slyšela?“ Michael se k ní nakloní. „Zajímavý.“
„No, a seš?“ dotírá Lucas a zcela bez úspěchu se snaží znít nenuceně. Michael mávne rukou.
„Někdo to o mně říká.“ Pak se zašklebí a ukáže na Lucase prstem. „Nikdy nevíš, co když jsem ve skutečnosti zamilovanej do tebe?“ Lucas okamžitě zrudne.

Takže jak vidíte, Solitaire dokáže nejen zaujmout, ale také docela překvapit. Hlavně v první polovině knihy, protože ta se autorce hodně povedla. Příběh se zajímavě rozvíjel a s ním i sama Tori a bylo opravdu zajímavé sledovat, kam ji život vlastně dostane. Velice mě zaujala její rodinná situace a vlastně jí hodně závidím tak relativně hezký a úzký vztah s bratry. Druhá polovina ale taková není. Všechno totiž směřuje k jakémusi velkému vyvrcholení všech problémů a rozběhnutých zápletek a ano, k jistému vyvrcholení dojde, ale je to vlastně docela chabé. Po tom všem totiž člověk čeká něco daleko víc a tak se není čemu divit, že je nakonec vlastně docela zklamaný. 

„Zamkli tě v týhle tříde,“ začne, „a tobě to je jedno. Zkus se na to podívat takhle – oni jsou zločinecká organizace a ty jsi Sherlock Holmes. A já John Watson. Ale musíme bejt jako Benedict Cumberbatch a Martin Freeman, protože Sherlock od BBC je totálně lepší než všechny ostatní adaptace.“ Beze slova na něj zírám.
„Je to jediná adaptace, kde se jim povedlo vystihnout tu jejich bromanci.“

Možná se ptáte, zda jde na knize poznat, že ji napsala tak mladá autorka. Má odpověď zde zní: částečně. Zpočátku si toho totiž asi nevšimnete, ale čím déle budete číst, tím víc vám to bude připadat normální, protože si uvědomíte, že přesně takhle se se svými kamarády bavíte (nebo tedy aspoň ta skupina lidí, u kterých předpokládám, že si přečtou tuto recenzi). V debatách o knihách, o filmech, o seriálech, hudbě, o různých postavách a hercích apod. A proto věřím, že čtenářům, kterým je tento způsob zábavy blízký, bude blízká i kniha. Solitaire je totiž značně zábavná kniha, ze které nakonec sice asi nebudete úplně unešení, ale jejíž čtení si můžete dost dobře užít. 

 Za poskytnutí recenzního ebooku děkuji mnohokrát nakladatelství CooBoo!

Název: Solitaire | Solitaire
Autor: Alice Osman
Série: --
Díl: --
Vydání: 2014 | 2014
Překlad: Romana Bičíková
Nakladatelství: Harper Collins | CooBoo
Počet stran: 400 | 336

7 komentářů:

  1. Knížku jsem si koupila před pár dny, protože mě zaujalo, že hlavní postava je blogerka :) Navíc mě hned v knihkupectví zaujaly první dvě stránky, takže jsem se ani nenadála a už jsem si ji nesla k pokladně :) Už jsem sice o pár let starší, než hlavní postavy, ale stejně si myslím, že ta kniha má velký potenciál mě zaujmout :) Uvidím, jestli mě hlavní hrdinka bude štvát (předpokládám, že ano :D ) Na čtení se moc těším a tvá recenze mé těšení se jen umocnila :) Díky! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za recenzi není vůbec zač, snad se kniha bude líbit, anebo taky ne, v tom dobrém smyslu :))

      Vymazat
  2. Jee, na knihu jsem zrovna narazila dneska, když jsem se koukala na knižní novinky a pak jdu na tvůj blog a vidím o ní článek :D náhoda? :D Přemýšlela jsem, že bych si ji koupila, ale zase mě nezaujala natolik, abych do ní investovala takže si ji někde přečtu online :D Byla jsem uplně překvapená když jsem zjistila, že to napsala tak mladá autorka :)

    http://life-by-mrsjagr.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná by sis ji měla spíš půjčit v knihovně, je to daleko lepší než online nelegálně. :)

      Vymazat
  3. Tuto knihu bych si chtěla přečíst. :))

    OdpovědětVymazat
  4. Na Solitare se moc těším, jen doufám, že mi nezůstane ležet ledem na poličce, až si ji koupím... Nejspíš ale ne, protože hlavní postava je blogerka a celý děj vypadá opravdu napínavě :)

    OdpovědětVymazat
  5. Still not playing Solitaire on your mobile device? Download The Coolest Version (Available for iOS and Android)

    OdpovědětVymazat

Vaše názory mě vždycky potěší, takže rozhodně v komentování neváhejte. Poprosím vás jen o to, abyste nepoužívali profil Anonymní, ale abyste se raději přihlásili pomocí nějaké účtu, nebo zvolili možnost Název/adresa URL, kde napíšete svoje jméno nebo přezdívku. :)

Fotka uživatele My Books - My Loves.
Willinda


Pravidelní čtenáři

Používá technologii služby Blogger.

Zasílání novinek na email

Prohledejte blog

Očekávejte recenze:

Mluv by Laurie Halse Anderson

Autoři