17. ledna 2015

Poušť, obchod, král a jízdní kola | Hologram pro krále - recenze

Určitě existuje hned několik faktorů, podle kterých si vybíráte knihy. Doporučení, obálka, dobře znějící anotace (nebo naopak úplně strašně znějící anotace, protože prostě chcete vědět, o čem to je), oblíbený autor, mediální povyk kolem knihy… a tak různě. Osobně mám asi dost zvláštní styl vybírání knih, často totiž dávám na svůj šestý smysl, čili takový hlásek, který mi říká, že si něco zkrátka musím přečíst, protože se mi to bude líbit a bude mě to bavit. Stejně jsem to měla i u Hologramu pro krále. Anotaci jsem nečetla, jenom jsem akorát zaregistrovala, kdo to přeložil a že to má naprosto boží žlutou obálku (fotka na počítači nevypadá tak dobře jako kniha naživo!) a můj vnitřní hlásek mi říkal, že si to mám přečíst. Tak jsem si to přečetla.

Jak se píše v anotaci (kterou jsem si až teď přečetla!), Alan už pamatuje lepší časy, ve svých čtyřiapadesáti vystřídal několik zaměstnání, které se vždy nějakým způsobem týkaly prodeje. Nejvíc ho ale naplňoval přímá komunikace se zákazníky, protože za ta léta si vybudoval opravdu úspěšnou taktiku, která se vždycky vyplatila. Jenže teď má Alan problémy, jeho poslední projekt se nevydařil, dluží obrovské peníze a jeho dcera tak díky tomu nebude moc pokračovat se svým studiem, protože na něj zkrátka nejsou peníze. Alan má ale stále ještě naději, odjel totiž se svým IT týmem do Saudské Arábie, kde král nechává vystavět nové, moderní město a Alan by mu tam se svým týmem měl představit a nabídnout IT zázemí pro celou oblast, včetně absolutně nového hologramu, který nikdo jiný nabídnout nemůže. Alan si od toho slibuje hodně, přeci jenom zakázka pro krále je zakázka pro krále… jenže král je král, nevyzpytatelný a samozřejmě ohromně vytížený člověk, a tak se plánovaná krátká návštěva Saudské Arábie promění v trochu delší dovolenou, kdy Alan čeká na krále, aby mu představit hologram.

Když čtete knihu, aniž byste o ní něco věděli, má to i jisté nevýhody. Vůbec netušíte, co máte vlastně čekat. Což je evidentně často můj případ, protože vážně nevím, o čem kniha má být, tak se ani nejsem schopná na nic připravit. Když jsem tedy rozečetla Hologram, byla jsem překvapená. Což ale není samozřejmě nic hrozného, naopak. Popravdě mě pak překvapovala i celá kniha, protože přeci jenom něco bylo úsměvně překvapující a něco zase lehce nechutné a trochu šílené, ale rozhodně to bylo zajímavé.

Což je celý Alanův příběh, zajímavý. Jeho osud a pohled na svět je totiž velice zvláštní, nevím, jestli je to jeho zkušenostmi a tím, čím vším si prošel nebo prostě tím, že jakožto oproti mně značně starší člověk zkrátka jinak přemýšlí, nebo obojí. Všechny jeho myšlenkové pochody jsem značně napjatě sledovala, i když mi často přišly dost šílené, a vážně byly! Přesto mě to ale strašně zajímalo.

Čekání na krále je velmi vtipnou částí knihy. Humornou, ale až smutnou, abych byla přesnější. Podle mě nejpovedenější část knihy, protože o tom to celé mělo být. Tyto části mi přišly dobře naplánované a promyšlené, všechno ostatní, hlavně Alanovo neustále psaní dopisů a jeho docela časté pohledy do minulosti, byly značně rušivými elementy. S pohledy do minulosti to popravdě nebylo tak hrozné, ony byly vlastně dost užitečné, protože se objevily vždycky, když se přesně hodily k aktuálnímu vyprávění. Ale dopisy pro dceru? Jejich smysl jsem asi nepochopila. Několikrát se totiž v průběhu knihy najednou objevilo „Milá Kit,…“ a nějaké chytrá nebo zkrátka rada do života od Alana, ale jelikož se to často objevilo po náhledu na minulé události, bylo to najednou až moc odvedené od aktuálního děje. Když nad tím teď tak přemýšlím, všechny Alanovy vzkazy dceři by se docela dobře mohly objevit v úplném závěru a daleko více by se tam i hodily tematicky právě se závěrem knihy.

Hologram pro krále je značně povedená kniha, zajímavá, vtipná, přemýšlivá. Nejedná se ale o žádné světoborné dílo. Věřím, že své čtenáře si najde, protože zaujmout určitě dokáže, jen se jedná o značně odlišný styl, který ne úplně všem může sednout.

Název: Hologram pro krále
Autor: Dave Eggers
Překlad: Petr Eliáš