22. března 2015

Umíme být vůbec šťastní? | Šťastná kniha

Jste šťastní, spokojení, okey? Nebo byste rádi ve svém životě něco změnili, protože si jste jisti, že ta změna vám pomůže k naprosté dokonalosti a k nekonečnému štěstí? Anebo vám všechno vyhovuje tak jak je, jen byste se občas na váš život podívali z trochu jiného pohledu, abyste si ho mohli víc užít? No… tak proč to prostě neuděláte? 
 
Přesně s takovými myšlenkovými pochody se setkáte ve sbírce úvah Báry Šťastné v její Šťastné knize. Nejedná se o tipy a rady, jak být šťastnější, nebo o striktní pravidla, která by vás k vytouženému štěstí dovedla. Jedná se o její postřehy a myšlenky, které vám poskytnou pohled na život někoho jiného (aniž by se jednalo o bulvár a vy byste se cítili špatně, že někoho špehujete).
 
Život a obzvláště ten šťastný a spokojený život není jediný velký cíl, ke kterému se musíme za každých okolností dobelhat. Teď mi to odpusťte ale: musíme akorát umřít. Nemusíme jinak v podstatě nic, tak proč se tedy za něčím neustále honíme? Protože chceme nebo protože to od nás vyžaduje společnost? Asi mě budete muset omluvit, tohle už jsou vlastně docela kecy, sama vlastně nevím, co plácám, já vím: prožívejte každý okamžik; za ničím se nehoňte; žijete teď, ne za pár let; co se stalo, stalo se; a podobně. Možná vážně píšu nesmysly, které se k téhle knize vůbec nehodí, možná je tohle všechno zbytečné a možná vůbec nedávám smysl, ale nikdo mě nenutil a nemusím tohle vůbec psát. Tak proč to vlastně píšu? Protože chci a protože mi to dělá radost. 

Na otázku „co mě činí šťastnou“ jsem byla nucena odpovídat vlastně docela nedávno. Jednalo se vytvoření našich maturitních novin na maturitní ples a já v tu chvíli vůbec nevěděla, co si tam mám napsat. Nakonec jsem sice něco dala dohromady a ne že by to nesouhlasilo, ale nejsem s tím tak úplně spokojená. 

Když jsem přečetla asi první tři kapitoly ze Šťastné knihy, začala jsem nad tímto tématem více přemýšlet a začala jsem si dělat poznámky. A vyplodila jsem během několika dní docela sáhodlouhý seznam často naprostých maličkostí, které mě ale dělají neskutečně šťastnou. 

Tady jsou:

- Čisté, voňavé a načechrané peřiny, do kterých se můžu zachumlat
- Když se mi povede nalakovat si nehty, bez toho aniž bych je někam obtiskla
- Když si žádný takhle hezky nalakovaný nehet nezlomím
- Když se při běhání dostanu až k písničce I Bet My Life, protože to znamená, že běžím už vážně dlouho
- Když si vezmu podpatky, a ani jednou neškobrtnu
- Když se mi povede pozice v józe tak, že nejenže nespadnu na hubu, ale cítím se v ní dokonce vážně dobře
- Když ukuchtím z mého pohledu vážně dobré jídlo a někdo mi řekne, že mu to opravdu chutná
- Když svítí krásně sluníčko a je tak akorát teplo, takže můžu jít ven, nejlépe běhat
- Když vidím nebo si pořídím čerstvé květiny
- Když si dám výbornou kávu
- Když se mi neseká počítač
- Když mi baterka v mobilu vydrží aspoň do odpoledne
- Když někoho udělám šťastným
- Když někoho upřímně rozesměju
- Když potkám úplně cizího člověka a usmějeme se na sebe
- Když se sama od sebe probudím ráno dřív a už svítí sluníčko
- Když mám volné místo na psacím stole, nejlépe tak, že vidím samotnou desku stolu
- Když mi paní v trafice řekne, že už má pro mě nový Apetit a FOOD
- Když napíši recenzi hned, co dočtu knihu
- Když mi přijde pohled nebo dopis
- Když mi přijde balíček s knihou a nejlépe samozřejmě s knihami
- Když si s někým vážně dobře popovídám
- Když někomu říkám, jak nějaká kniha byla naprosto úžasná a on si ji díky tomu přečte
- Když cvičím jógu se zavřenýma očima
- Savasana
- Bakasana
- Když se dětem na táboře líbí moje hra
- Když si na táboře můžu vybrat písničku, která se bude u ohně zpívat
- Když obědvám v pyžamu
- Když vejdu do obchodu a hraje moje oblíbená písnička
- Když někdo zná Within Temptation a sdílí moje nadšení
- Když už jsou u babičky zralé jahody a angrešt s rybízem
- Když si můžu na zahradě utrhnout jablko a hned ho sníst
- Když mi náš malý Oskárek řekne: „pojď si hrát, teto!“
- Když si koupím nový lak na nehty
- Když si pořídím nové náušnice
- Když si ke snídani udělám lívanečky
- Svíčky a příjemná atmosféra doma
- Když přijdu ráno do školy a spolužák mě v šatně hlasitě zdraví už od dveří (naše ranní tradice)
- Když se potkám s jiným běžcem a uznale se na sebe usmějeme
- Když děti na táboře zvládnou dvou denní výlet s přespáním a já jim nemusím nosit věci
- Když se mi povede rozmotat sluchátka po vytažení z kabelky
- Když v kabelce najdu kýžený předmět
- Když publikuju recenzi a knihu tak můžu uklidit do knihovny k ostatním přečteným knihám
- Když se sejde celá rodina a strávíme spolu víkend

Ono nepůjde o to snažit se co nejvíc na vlastním životě změnit, i když často i nějaká ta změna pomůže, ale půjde o něco jiného. Půjde právě o to najít si věci, které nás dělají šťastnými a na ty se soustředit a všímat si jich. :)) Co dělá šťastné vás? 

6 komentářů:

  1. Bára se mi jako blogerka zamlouvá, sice občas vidím věci jinak než ona, ale líbí se mi celá pozitivně laděná idea jejího "projektu" :) Knihu číst nebudu, ale nutno říci, že Bára se čte sama :)

    OdpovědětVymazat
  2. Spoustu věcí mám podobně :) Také se mi hodně týkají táboru a celkově našeho oddílu.
    Jo a znám Within Temptation! :D
    A když mi na email (j.mandragor@gmail.com) pošleš adresu, pošlu ti pohled ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Původně jsem neměla v plánu tu knížku číst, ale koukám, že bych asi měla... Jsem ráda, že jsi šťastná a se spoustou Tvých bodů souhlasím (třeba ten dvoudenní výlet :D).

    OdpovědětVymazat
  4. Tak tuhle knihu si chci určitě přečíst! :) Spoustu bodů, co jsi vypsala, platí i mě :) A ten druhý, ten mě fakt pobavil :D Ale mám to úplně stejně :) Díky za recenzi!

    OdpovědětVymazat
  5. Knížku už mám nějakou dobu doma, ale furt na ni není čas..musím to napravit! :-) Jinak tvoje body jsou super :)

    OdpovědětVymazat
  6. Tohle je super recenze. Přímo takové miluju, které mě nalákají, abych si knížku přečetla. A když jsi vypisovala svůj seznam věcí, tak jsem a plno věcmi souhlasila. Kdybych všechno vypisovala, tak bych tu byla do zítřka, ale s tou jogou jsi to vystihla, protože je super. :)

    Life by Peggy

    OdpovědětVymazat

Vaše názory mě vždycky potěší, takže rozhodně v komentování neváhejte. Poprosím vás jen o to, abyste nepoužívali profil Anonymní, ale abyste se raději přihlásili pomocí nějaké účtu, nebo zvolili možnost Název/adresa URL, kde napíšete svoje jméno nebo přezdívku. :)

Willinda


Pravidelní čtenáři

Používá technologii služby Blogger.

Zasílání novinek na email

Prohledejte blog

Očekávejte recenze:

Mluv by Laurie Halse Anderson

Autoři