21. dubna 2015

Pokračujeme ve snění! | Druhá stříbrná kniha snů - recenze

Kerstin Gierová se rozhodně usadila v našem čtenářském prostředí. Svými Drahokamy (které jste doufám četli!), nešikovnou Gwen, úžasným Gideonem a vtíravým a vtipným Xemeriem se rozhodně zapsala do našich srdcí. Má totiž ohromně milý, čtivý a zábavný styl, který sedne snad opravdu každému. Teď tu máme už druhý díl její nové série Stříbrná: Druhá stříbrná kniha snů a určitě vás zajímá, jestli se dovíme, kdo je tajemná Secrecy… No, náznaky tam jsou, ale evidentně si opravdu budeme muset přečíst ještě ten třetí díl.

Liv Silberová se nedávno přistěhovala s mladší sestrou Miou, vychovatelkou Lotti a bláznivě zamilovanou matkou k jejímu partnerovi do Londýna. Jsou teď společně jedna velká rodina: jejich matka s Ernestem, jeho dvě děti, dvojčata Florence a Grayson, Liv, Mia, Lotti a pes Betynka. Neměla bych ještě zapomenout na Okrb, tedy pardon, na paní Spencerovou, Ernestovu matku. Ta by s Livinou částí rodiny nejradši neměla nic společného, což velice ráda a často dává nahlas najevo, ale přece by se neobrala o možnost zasahovat synovi do života! To by bylo nepřípustné! Tohle ale není kniha jenom o velké rodině, která se učí společnému životu, tohle je kniha o snech a tom, že by si každý měl hlídat ty svoje snové dveře a nikoho do nich a ani z nich nepouštět. Protože jakmile nám někdo vleze do našich snů, nebo my z těch našich vylezeme, dějí se hodně zlé věci. A to je přesně to, co zjistili Liv, Henry, Grayson, Arthur, Jasper a Annabel v První stříbrné. A jak to tak vypadá, problémy pokračují jak v životě, kde jim ještě ke všemu na paty šlape dotěrná drbna Secrecy, tak i ve snech, kde je pronásleduje Senátor smrti. No a samozřejmě nesmíme zapomenout na pana Tulíka! Vymóděný keř Okrbu, kterému byl dopřán nový sestřih, což otřáslo snad celým Londýnem!

Druhá stříbrná nepokračuje přímo tam, kde První stříbrná skončila, ale volně na ni navazuje. Zlehka a polehoučku se v ní začne rozvíjet příběh, který samozřejmě částečně vychází z událostí první knihy, ale zároveň se rozvíjí i nová zápletka, která se evidentně bude dořešovat v závěrečném díle série. Dalo by se tak čekat, že i tady se nám projeví ono prokletí druhých dílů, ale vlastně tomu tak nebylo. V knize ani v celém příběhu nenastal ten čekaný zlom, kdy by se jasně oddělily události prvního dílu a kde by se začalo připravovat prostředí pro ten poslední.  Naopak. Všechno souvisí se vším a krásně na sebe všechno přirozeně navazuje.

Druhá stříbrná je v mnohém daleko lepší a zajímavější než její první díl, a rozhodně už ztratila podobnou příběhovou konstrukci s Drahokamy, což je rozhodně dobře, ale přeci jenom je to trochu jiné čtení. Druhá stříbrná je rozhodně zase skvěle čtivá a příjemná, jak už jsme si u Gierové zvykli. To se asi nikdy nezmění a je to jedině dobře. Přesto ale ztratila trošičku svého vychvalovaného stylu – kniha už není tolik vtipná. Ano, postavy pořád a hojně perlí a nastanou i velmi vtipné situace, ale přeci jenom jim něco a možná i tedy spíš někdo chybí. Drbna Secrecy ale konečně získala aspoň trochu smyslu. V prvním díle byla totiž opravdu strašně zbytečná, ale tady byly její blogové příspěvky o životech jednotlivých postav konečně k něčemu a zaručeně vám bude celou dobu vrtat hlavou, kdo za jejím blogem vlastně stojí. Vývoj vztahu Henryho a Liv bude určitě pro všechny velmi překvapující. Dá se totiž docela přesně očekávat, co se s nimi stane… a ejhle, v tomhle nás autorka docela mile překvapí. Vezme to totiž trochu za jiný konec a jedná se o velice milou změnu u podobně napsaných vztahů.

Druhá stříbrná kniha snů je rozhodně povedeným pokračováním zajímavé série a rozhodně se jedná o milé a příjemné čtení. Na jednu stranu je v lecčem daleko lepší než její předchozí díl, ale přeci jenom něco lehce postrádala. Budu ji tedy hodnotit třemi hvězdičkami, ale neberu to jako nějaký hrozný krok zpátky oproti První stříbrné, protože popravdě té bych teď ty tři hvězdičky nejradši dala taky, ale zase trochu jinačí tři hvězdičky. Druhá stříbrnou byste si ale rozhodně měli přečíst, pokud se vám aspoň trochu líbily Drahokamy a pokud rádi přemýšlíte o tom, jak vlastně fungují vaše sny. V tom případě vám totiž tahle série nabídne velice zajímavý pohled na to, jak to v nich vlastně může fungovat. A hlavně vám velice jasně řekne, že byste si měli opravdu pořádně chránit své snové dveře, nikdy nevíte, kdo se jimi bude snažit dostat do vašich snů…

Za poskytnutí recenzního ebooku děkuji mnohokrát nakladatelství CooBoo!

Název: Druhá stříbrná kniha snů
Autor: Kerstin Gierová