13. června 2015

A šla, šla a šla | Etta a Otto a Russell a James - recenze

Ettě je osmdesát tři let, vyrostla se sestrou ve městě, poté chvíli učila ve vesnické škole, tam se potkala s Ottou a Russelem a zbytek svého života strávila na farmě. Vidět moře bylo její životním snem. A tak si jednoho dne ve svých třiaosmdesáti přivstala, obula si své nejlepší a nejpevnější boty, zanechala pro Ottu kartičky s recepty a vydala se na cestu. K moři to měla přes tři tisíce kilometrů… a tak Etta šla, šla, šla a šla, protože chtěla vidět moře. Cestou se proslavila a ve městech ji povzbuzovaly zástupy fanoušků. Doma na ni zatím Otto trpělivě čekal, pekl podle jejích receptů a vytvářel sochy. Russel se nakonec také vydal za svým snem a dobrodružstvím. A všichni vzpomínali… Na mládí a lásku, bolest a strach a těžké válečné období.

Určitě to znáte taky: víte o obrovském množství knih, které si za každou cenu chcete přečíst, máte všechno naplánované a čtete tak jednu za druhou. A pak se objeví kniha, o které jste v životě neslyšeli a která vám z ničeho nic zhatí všechny plány. Vypadá totiž tak skvěle, že se do ní úplně bez přemýšlení pustíte a na všechny ostatní plány zapomenete… A pokud to tak uděláte stejně jako já s touhle knihou, rozhodně nebudete litovat.

Milý Otto,
jak víš, vždycky se snažím, jak nejlépe umím, abych opravila tvoje dopisy a poslala ti je nazpět, aby ses z nich mohl učit a vyhnul se stejným chybám v budoucnu. Ale musím se k něčemu přiznat. Existuje něco, co jsem ti ještě nikdy neopravila, byť jsem možná měla. Na konci dopisu, po podpisu, není třeba používat znaménka. Žádná tečka se tam nepíše. Myslím si, že je to z toho důvodu, že se obvykle jedná jen o jméno pisatele, a není to tedy celá věta. Ale přesto se mi to, Otto, líbí. Líbí se mi, že to tak píšeš. Líbí se mi konečnost, smělost celé té věci. Takže s tím, prosím, nepřestávej.
Tvoje,
Etta.

Etta není jen tak obyčejná hlavní hrdinka, je to asi ta nejstarší ženská hlavní hrdinka, se kterou jsem měla tu čest. Člověk ji ale v jejím věku rozhodně nelituje. Naopak. Nejraději by se na tu cestu vydal s ní, protože jí to ohromně závidí. Kdo se taky odhodlá opravdu se sebrat a doslova vyrazit za svým snem? Skoro nikdo. A ano, nastanou občas momenty, kdy je vám stejně jako Ettě smutno a máte pocit, že už to dál nepůjde, protože to Etta nezvládne, ale člověk jí nesmí přestat věřit stejně tak, jako ona nesmí přestat věřit sama sobě. Protože kdyby se tak stalo, ztratila by svůj život, svoje vzpomínky a hlavně sebe.

Etta ale není jedinou hlavní postavou. Důležitou osobou je i její manžel Otto a jejich soused a dlouholetý přítel Russel. Příběh, kdy se postupně dozvídáme jejich osudy, se ale neodehrává pouze v současnosti. Dostáváme se i do minulosti, do jejich velice mladých let, kdy nám odhalují svoje příběhy a propletené vztahy. Dalo by se říct, že hlavním tahounem knihy je část odehrávající se právě v minulosti. Ta je velice dějová a častěji se opakující. Ettino současné putování a jejich momentální situace je pak takové doplnění, vyvrcholením k jejich životům, které nám zajímavě ukončí jejich životní cesty.

Tu noc James Ettu nesežral a spal jen malý kousek od jejích nohou. Ráno snědl jednoho sysla, zatímco Etta měla slané sušenky s majonézou. Když oba dojedli, pokračovali v chůzi. Na východ, stále na východ. Pojď se mnou, Jamesi, řekla Etta.
Ano, jdu taky, řekl James.
Myslíš, že se mnou zůstaneš celou cestu až do konce?
Uvidíme.

Tato kniha je také lehce zvláštní, nejedná se totiž tak úplně o realistický příběh. Nachází se v ní lehké prvky magična, ale tak jednoduše a přirozeně, že knize asi můžu přiřadit popisek magický realismus. A to je žánr, který v podstatě nemá vůbec žádná pravidla a který mě ohromně oslňuje. A tady se zase objevil úplně jinak, než jak jsem ho dosud měla možnost poznat, takže to bylo opravdu zajímavé čtení.

Etta a Otto A Russel a James je rozhodně zvláštní kniha, která nesedne všem, to je u ní naprosto jasné. Nejedná se o strhující příběh, kde byste každou stránku netrpělivě otáčeli nebo o příběh plný klišé romantických scén. Jedná se ale o hluboký příběh o lásce a přátelství a těžkých a dobrých chvílích v životě, které z nás dělají to, čím opravdu jsme.

Název: Etta a Otto a Russell a James
Autor: Emma Hooperová
Překlad: Vanda Senko