28. června 2015

Mnoho nových začátků | How to Save a Life - recenze

Mandy a Jill jsou zcela odlišné: Jill vyrůstala v milující rodině v hezkém domě na předměstí a celý její život byl až do nedávna jednoduchý. Mandy žila jenom s matkou a jejími často se střídajícími partnery kdekoliv to bylo možné a levné, nejčastěji právě u těch chlápků, a rozhodně to jednoduché neměla. Oběma se ale nedávno drasticky změnil život, a přestože žily stovky kilometrů od sebe, osud je svedl dohromady.

Jill zažila obrovský šok, její milovaný otec nepřežil autonehodu a ona se z toho ještě pořádně nevzpamatovala. Její vztah s matkou nebyl nikdy úplně ideální, nicméně díky této události se ještě zhoršil. Jill se odřízla od svých kamarádek a několikrát se rozešla s přítelem, protože to nezvládala. A najednou do jejího života a života její matky Robin vstoupila Mandy. Mandy ale nebyla tak úplně sama… Čeká totiž dítě, ale nehodlá si ho nechat. Robin si podala inzerát s tím, že chce dítě adoptovat, hlavně protože zkrátka nechce být sama, a Mandy na něj odpověděla. Tak Mandy několik týdnů před porodem sedla na vlak a přijela za Robin, aby jí miminko porodila. A pak se chystá začít svůj nový život, bez matky a jejích partnerů, kteří si jí vůbec nevšímali, nebo naopak všímali až moc… Jenže nic není tak jednoduché, obzvlášť vzdát se vlastního dítěte či přijetí dalšího člena do rodiny chvilku po tom, co jste o jednoho významného tak tragicky přišli.

I am writing in response to your Love Grows post from Christmas Day.
I think I might have what you´re looking for. It should be available on March 1.
A lot of people in my situation might have a problém with some of the facts you mentioned in your post about you. Not me, because I think I understand.
If you accept me, I accept you.
Please write soon.
Mandy

Sara Zarr je podle všeho oblíbená a úspěšná autorka, která má na svém kontě už několik knih a když si přečtete recenzi na nějakou její knihu, bude s největší pravděpodobností velice kladná. Osobně ale s autorkou žádnou zkušenost nemám. A ani český čtenář ji mít nebude, protože žádná její kniha u nás nevyšla. A to je obrovská škoda. How To Save a Life by si totiž vydání určitě zasloužilo.

How to Save a Life není kniha s velice složitým či extrémně čtivým příběhem. Jedná se ale o knihu s příběhem velice hlubokomyslným a ohromně pravdivým a skutečným, takže rozhodně dokáže své čtenáře velice zasáhnout. Střídá se vyprávění z pohledu Jill a Mandy, jejichž pohledy se autorce povedlo ohromně odlišit. Už dlouho jsem nečetla knihu, jejíchž hlavní hrdinové by byli tak odlišní a bylo by to tak dobře znát. Už z první věty poznáte, že teď vypráví jiná hrdinka. Tak moc jsou jejich charaktery a pohledy na svět odlišné. A to se ještě v průběhu knihy značně mění, dospívají, a přesto stále Sara Zarr jejich odlišnost dokázala udržet. How to Save a Life tedy získává obrovskou pochvalu za skvěle propracované postavy. Sice je asi obě dvě nebudete mít rády, protože jsou, jaké jsou, ale i za to může autorky velice efektní styl vytváření postav.

We were the same that way. Are. Were. He was, I am. When he was here, I knew who I was. If I forgot, he´d remind me. In theory, I should be the same person now I was then. He died, not me. So, I´m trying to be that person, still, even though he hasn´t been her for ten months now.

Rozhodně nelze tvrdit, že styl knihy sedne velkému počtu čtenářů, to určitě ne, protože na to je velice specifický. Přímý, založený spíše na smysluplných dialozích než na dlouhých popisech. Nosnou částí knihy jsou pak ale myšlenkové pochody vypravěček. Ony nevyprávějí svůj příběh jen tak zběžně a ledabyle, ale naopak si dávají záležet, aby se k veškerému dění nějakým způsobem vyjádřily a podaly tak svůj názor na věc. A to je obrovské plus. Čtenář pak skutečně ví, co si Jill a Mandy myslí, a dokáže se velice snadno do jejich situace vžít.

How To Save a Life je rozhodně velice zajímavá kniha. Námětem možná není tak úplně originální, zpracováním ale zcela určitě. Sara Zarr svým vyprávěcím umem určitě dokáže zaujmout. Skvělým způsobem umožní svým čtenářům prožít s hrdinkami knihy jejích životní situace tak silně a důkladně, že je i oni budou moci považovat za zažité.

Název: How to Save a Life
Autor: Sara Zarr
Vydání: 2011