17. července 2015

Se zmrzlinou to bude dobré | Všem klukům, které jsem milovala

Ráda si schovávám věci. Ne jako pes, co schovává kosti, nebo jako veverka, co hromadí oříšky na horší časy. Já si schovávám hlouposti. Porcelánové zvonečky, takové ty, co se dají koupit v obchodech se suvenýry. Vykrajovátka na sušenky, která stejně nikdy nepoužiju, protože k čemu by mi byly sušenky ve tvaru nohy? Stuhy do vlasů. Milostné dopisy. Dalo by se říct, že ze všech věcí, co si schovávám, jsou moje milostné dopisy to nejvzácnější.

Číst můžeme po celý rok (a taky samozřejmě čteme) a nezáleží nám na počasí či ročním období. Léto je ale výjimečné, můžeme číst venku, v parku, na zahradě, na dovolené na pláži… a to vyžaduje trochu jiný styl knih. Už před pár lety jsem si všimla, že nejen já sahám v létě po jiných knihách než po zbytek roku. A stalo se už takovým mým zvykem, že na přelomu června a července padne má volba na takové jednodušší a sladké puberťácké milostné příběhy, které mi ale většinou opravdu padnou do noty (letos jsem odstartovala „sezónu“ Girl Online, což nebyl vůbec dobrý začátek). S knihou Všem klukům, které jsem milovala od Jenny Han jsem si hodlala trochu vyspravit chuť.


Pokud je láska posedlost, moje dopisy jsou jako exorcismus. Osvobozují mě. Nebo si to aspoň říkám.

Lara Jean má dvě sestry, mladší Kitty a straší Margot, která se o ně po smrti jejich maminky velice pečlivě starala. Jenže teď Margot odjíždí na vysokou do Skotska a roli starší sestry přebírá Lara Jean, která tak dostává na starosti domácnost, Kitty a tatínka, který se sice o svoje holky Songovky dokáže postarat, ale přeci jenom domácnost potřebuje ženskou ruku. Margot ale nenechala doma pouze rodinu, těsně před odletem se rozešla se svým klukem Joshem, protože jí maminka kdysi radila, aby se na vysokou vydala nezadaná. Což by nebyl v podstatě žádný zádrhel, kdyby se Josh už několik let nelíbil Laře Jean, která mu v momentě, kdy se s ním dala dohromady její sestra, napsala dopis. Milostný dopis na rozloučenou, kterým se zbavovala svoji zamilovanosti a který si schovala ještě s několika dalším takovým milostným dopisům do krabice na klobouky. Jak to tak ale vypadá, někdo ty dopisy našel a poslal. Některé jsou hodně staré a jejich adresáti se nad nimi pouze pousmáli, ale Josh ne. Josh ten dopis vzal jinak a to se Laře Jean nelíbilo. Je to přeci kluk její sestry, sice se rozešli, ale jak Lara Jean, tak všichni kolem ví, že Josh a Margot patří k sobě. Tak je se se vzniklým problémem poprat? No přeci najít si jiného kluka, i kdyby měl být jenom falešný! 

„Trochu mě mrzí, že jsem nebyla zamilovaná víckrát,“ mumlá tesklivě. „Myslím, že na střední škole by se člověk měl zamilovat aspoň dvakrát.“ Potom tichounce vzdychne a usne. Margot takhle usíná vždycky – jednou zasněné vzdychnutí a spí.
 
Zní vám děj lehce (nebo možná vážně hodně) stupidně? Nebudu vám lhát, on opravdu je. A hlavní hrdinka Lara Jean je královnou blbostí. Na víc hloupoučkou hrdinku asi jen tak nenarazíte. Nevím, jestli jsem v patnácti taky takhle strašně přemýšlela, nebo jestli je Lara Jean speciální případ. Bez té její hlouposti by kniha vlastně vůbec neměla děj. Je to ono pověstné „kdyby“, ale je to pravda. Kdyby Lara Jean nebyla s prominutím tak pitomá, všechno by se vyřešilo na padesáti stránkách a bylo by to. Ale ono ne… a tak se příběh roztáhl na celou knihu. A po celou dobu je připitomělý, hloupoučký, ale i zábavný. 

Není ale špatný celou dobu. Ano, Lara Jean je opravdu pitomá a stejně tak i některé vzniklé situace, ale přesto se nejedná o knihu, která by nedokázala pobavit v tom dobrém smyslu. Přestože budete pravděpodobně nad velkou částí knihy jen kroutit hlavou, zároveň se budete upřímně smát, protože kniha vtipná opravdu je. A má určité kvality a postavy, které dokáží její horší stránky vytáhnout. 


„Všechno je dobrý, když na to dáš zmrzlinu,“ prohlásí Kitty.

Jenny Han nenapsala objemnou knihu, takže už tím je předurčena k rychlému čtení, k tomu je ještě velice čtivá, takže vám vystačí tak akorát na jedno odpoledne u bazénu či na zahradě. A přesně k tomu se také nejvíc hodí. Jako lehoučká odpočinková četba do horkých letních dnů, kdy se chcete akorát lehce pobavit a raději nad ničím nepřemýšlet. A když si k tomu dáte i tu zmrzlinu, bude to naprosto ideální.

 Za poskytnutí recenzního ebooku děkuji nakladatelství CooBoo! 

Název: Všem klukům, které jsem milovala
Autor: Jenny Han
Série: Všem klukům, které jsem milovala 
Díl: první
Vydání: 2015
Překlad: Romana Bičíková
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 320

5 komentářů:

  1. Na tuhle knihu se chystám už strašně dlouho! Musím se po ní konečně podívat.
    Skvělá recenze:)

    OdpovědětVymazat
  2. Já si zase všimla, že v létě tak nějak hodně čtu anglicky. Přes rok to vázne, přes léto mám pocit, že si můžu dělat, co chci, a vždycky tak nějak zvlčím a čtu knížky, které bych vlastně ani číst neměla :D
    Laře Jean je jenom patnáct? To si nepamatuju, jsem myslela, že je starší. Tak to se nedivím, že si všichni myslej, že je pitomá. Já byla v patnácti královna pitomosti. A v šestnácti. A v sedmnácti. A teď, ale to už trochu jiným způsobem, no :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak možná jí bylo šetnáct, to už není takový rozdíl :D

      Vymazat
    2. Je jí sedmnáct, je to tam i několikrát řečeno, začíná chodit do třeťáku, ale to je jedno :D. Jako člověk stejného věku si dovoluji tvrdit, že takhle jsem se chovala ve třinácti, takže moje recenze je na rozdíl od té tvojí trochu kritičtější :D

      Vymazat
  3. Koukala jsem na tu knihu někde na netu a určitě si ji chci přečíst.

    Life By Peggie

    OdpovědětVymazat

Vaše názory mě vždycky potěší, takže rozhodně v komentování neváhejte. Poprosím vás jen o to, abyste nepoužívali profil Anonymní, ale abyste se raději přihlásili pomocí nějaké účtu, nebo zvolili možnost Název/adresa URL, kde napíšete svoje jméno nebo přezdívku. :)

Willinda


Pravidelní čtenáři

Používá technologii služby Blogger.

Zasílání novinek na email

Prohledejte blog

Očekávejte recenze:

Mluv by Laurie Halse Anderson

Autoři