27. srpna 2015

Vražedkyně královou bojovnicí? | Skleněný trůn - recenze

Od osmi let ji cvičili pro práci vražedkyně - ode dne, kdy ji král vrahů našel polomrtvou na břehu zamrzlé řeky a odvezl ji do své tvrze. Nenechá se čímkoli pokořit a nejmíň ze všeho tím, že je špinavá. Sebrala veškerou hrdost, odhodila dlouhý cop přes rameno a zvedla hlavu. Její oči se střetly s princovými.

Celaena Sardothien je nájemná vražedkyně. Není ale jen tak obyčejná nájemná vražedkyně, jestli teda něco jako obyčejný nájemný vrah vůbec existuje. Je nejlepší v celém království, všichni ví, kdo je Celaena Sardothien a všichni se jí obávají. Celaena je devatenáctiletá dívka, která jako velmi malá přišla o rodiče a které se poté ujal král vrahů a onu obávanou vražedkyni z ní udělal. Před rokem Celaenu chytli a poslali ji otročit do nejhoršího místa v celém království, do věznice Endovier. Tam Celaena přežila celý rok, mnohem víc, než se podařilo někomu jinému, než ji tam objevil princ Dorian. Ten ji přišel učinit nabídku, která se neodmítá. Když se Celaena zúčastní klání, které vyhlásil sám král o pozici jeho bojovníka, vyhraje a následně si ve službách krále odslouží čtyři roky, už nikdy nebude vězněm ani otrokem, bude volná. Klání se zúčastní celkem šestnáct osob, zloději, vrazi a nebezpeční živlové z celé země, ale pouze jeden se může stát královým bojovníkem. Jak si povede Adarlanský zabiják jakožto jediná žena v klání proti samým mužům, když se do všeho přimotá ještě stará magie, jejíž učení král před mnoha lety zničil a magii jako takovou zakázal?

Jsem Celaena Sardothien, Adarlanský zabiják. Kdyby ti muži kolem věděli, kdo jsem, přešel by je smích. Jsem Celaena Sardothien. Zvítězím. Nebudu se bát.

Kolem Skleněného trůnu se hodně mluví a hodně píše. Kniha se stala skutečným hitem v žánru young adult fantasy. I já už jsem se na ni hodně dlouho chystala, přeci jenom podle všeho zní jako něco, co by se mi mělo hodně líbit: badass hlavní hrdinka, fantasy svět a magie a dobrodružný příběh, to je přesně pro mě! A taky jo.

Skleněný trůn je rozhodně povedená kniha se zajímavým příběhem, který se velice dobře čte. Napínavý je taky pořádně. Vyskytuje se v něm ale klasický a značně klišoidní milostný trojúhelník a věřím, že mnozí čtenáři už jsou na něco takového značně alergičtí. Uznávám, že samotné scény mezi Celaenou a jednotlivými muži jsou opravdu dobré, milé a značně vtipné. Nicméně skoro až zbytečně prodlužují samotný příběh. Kdyby tam totiž tyto scény nebyly, byla by kniha poloviční. Hlavně mám pocit, že se vždy objevily v tu nejmíň vhodnou chvíli, kdy se zrovna příběh jako takový mohl krásně posunout, ale autorka ho tak strašně pozastavila.

Rozhodně ale nelze říci, že by se Skleněný trůn četl nějak špatně. I když se dostaví takovéto zdržení, neustále se čtenář hodně dobře baví. Ať už díky dobrodružné stránce knihy, nebo právě té milostné. Obě dvě jsou velice dobře napsány a s velkým humorem a sarkastickými poznámky, že se kniha jako celek čte opravdu skvěle. Jen by se klidně mohlo jednat o dvě naprosto různé knihy: tu dobrodružnou a tu romantickou.

„Myslíš, že má proti Cainovi šanci?“
Celaena vykopla nohu vysoko do vzduchu. Zasáhla panáka do hlavy a ten se zvrátil dozadu. Tím úderem dokázala složit muže.
„Myslím, že když se nenechá příliš unést a zachová si chladnou hlavu, až spolu budou bojovat, mohla by uspět. Ale je… divoká. A nevyzpytatelná. Musí se naučit ovládat své pocity. Nechá se ovládat hněvem.

Skleněný trůn začíná ve věznici Endovier, kdy si pro Celaenu přijede Dorian a často se objevují narážky na její minulost a pevně věřím, že nám z ní bude autorka postupně odhalovat potřebné, až se dozvíme naprosto všechno. Nicméně bych těch informací do začátku uvítala trochu více. Možná dokonce i ve formě flashbackových scén, které by mohly prostřídat některé ty milostné. Takhle si čtenář nemůže udělat úplný obrázek o Celaenině minulosti vražedkyně. A osobně mi dost vadí, když vlastně nevím, co si mám myslet o hlavní hrdince, jestli ji mám mít ráda, nebo vlastně ne. Přeci jen je to nájemná vražedkyně!

Sarah J. Maas má rozhodně jako autorka fantasy dobrodružných příběhů velký potenciál a Skleněný trůn je dobrým začátkem. Nejenže napsala povedený první díl, ale připravila si i velice zajímavou půdu pro díly nadcházející a určitě nejsem jediná, kdo je upřímně zvědavý na Celaeniny další osudy a co za lubem má ještě král. Doufám ale, že se umírní romantická strana příběhu a hrdinka nebude v každé druhé kapitole flirtovat s jiným mužem a že se objeví ještě více magie. Autorka si pro ni připravila zajímavý podklad, tak doufám, že zrovna tuhle stránku ještě více rozvine. A taky stále doufám, že na scénu vběhne růžový jednorožec a bude krkat duhu, snad se dočkám!

Za poskytnutí recenzního ebooku děkuji CooBoo!
Název: Skleněný trůn
Autor: Sarah J. Maas