30. září 2015

Kouzelné prsteny, Ono a UHO | Čarověník - recenze

Když se Štěpán rozešel s Katkou a přestěhoval se z Prahy na vesnici v Českosaském Švýcarsku, ani ve snu ho nenapadlo, že by ho tam čekalo něco dobrodružného, natož pak něco magického! Jakmile se ale vydal do lesa pro čarověník, větvičku s jiným genetickým kódem než zbytek rostliny, odstartoval tím nelítostný souboj s ragarami, podivnými bytostmi z jiného světa, o moc. Štěpána taky nenapadlo, že by právě v téhle malé vesničce našel svou milou, dceru hospodského, Jindřišku, a už vůbec by ho nenapadlo, že se právě s Jindřiškou vydá díky kouzelným prstenům a díky pomoci tajemného Ono do toho druhého a kouzelného světa zachránit svoji bývalou přítelkyni. A pak že se na vesnicích nic moc neděje…

Ještě před pár lety bych docela zarytě tvrdila, že českou literární tvorbu moc nemusí a že si raději přečtu něco zahraničního. Zrovna na tomto tvrzení je krásně vidět, jak se mé čtenářské preference mění. Za prvé jdu studovat češtinu… takže by bylo hodně špatné, kdybych české knihy nečetla, a za druhé jsem si k nim zkrátka našla cestičku a zjistila, že naši autoři za pozornost a čtení opravdu stojí. A hlavně stojí za to, aby se o nich mluvilo a psalo.

„Nevím, co jsou zač. Ale jdou po tom čarověníku,“ kývla na květináč.
„Proč?“
„Je v něm síla, spousta síly,“ řekla a přejela konečky prstů po vrcholcích jehliček.

O Čarověníku jsem se dozvěděla zcela náhodou. Přestože knihu vydalo CooBoo, jehož produkci sleduji, vydání Čarověníku mi uniklo. Neunikl mi ale křest, který se konal a kterého jsem se zúčastnila. Ještě ale při vstupu do kavárny, kde se křest konal, jsem si nebyla jistá, zda si chci knihu skutečně přečíst. Když ale jdete na křest knížky, je vážně velice pravděpodobné, že s ní odejdete a že se na ni budete hodně těšit. (Obzvlášť, když o ní odpovědný redaktor tak krásně mluví a další redaktorka prozradí to, co se jí na knize ohromně líbilo :D).

Jakmile se do Čarověníku začtete, okamžitě na vás dýchne atmosféra českého prostředí. To se autorce musí nechat a pochválit, protože to se jí skutečně povedlo. Humor a narážky typicky české, které pochopíme pouze my a kdy se taky vysmíváme hlavně sami sobě. Povedené a velice vtipné!

Kdyby bylo všechno ve vesmíru konstantní jako UHO, byl by všude svatý klid.

Marie Rejfová rozjela v Čarověníku zajímavý a originální příběh. Měla jsem při rozečtení určité představy, jakým směrem by se mohl rozvíjet, ale převážně jsem se netrefila, což mě velice mile překvapilo. Ze začátku je sice lehce urychlený a místy chaotický, že jsem si nebyla úplně jistá, co všechno znamená a co se děje, ale po několika kapitolách bylo vše objasněno a já v naprostém obraze. Dobrodružnost knize rozhodně nechybí, nejen při závěrečných scénách, ale celkově provází celou knihu a drží ji velice napínavou. Zajímavě také zůstala otevřena vrátka pro pokračování, které by vůbec nemuselo dopadnout špatně a na které jsem skutečně zvědavá.

Čarověník je fantasy příběh s cílovou skupinou mladých čtenářů, rozhodně ale jeho příběh a nápaditost ocení i někdo starší. Například můj tatínek knihu přečetl se značným nadšením a ještě mi k mým oblíbeným pasážím přihodil další (následující ukázka je zrovna od něho).

Jako kluk jsem dělal judo,“ prohodil Honza a sedl si vedle Jindřišky ke stolu. „Docela dobře. Zkoušel jsem i řeckořímskej.“
„Dobrý,“ zabručel uznale Štěpán.
„A já chodila do lidušky na klavír a keramiku,“ uculila se Jindřiška ironicky. „Chlapi, vážně věříte tomu, že proti nějakýmu místnímu frajerovi s mečem něco zmůžete?

Podvědomě nejsem z knihy tak strašně moc odvázaná a nadšená, ale rozhodně se jedná o milou, zábavnou a čtivou knihu, která vás může zaujmout hned z několika důvodů, ať už díky vtipné a povedené atmosféře či díky zajímavému příběhu. Pokud tedy máte rádi lehké fantasy příběhy, dejte Čarověníku šanci. Určitě vás mile překvapí a velice pobaví.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát CooBoo!

Název: Čarověník
Autor: Marie Rejfová