9. listopadu 2015

Proč naše srdce tluče o život... | Aristoteles a Dante objevují záhady vesmíru - recenze

Proč se usmíváme? Proč se smějeme? Proč se cítíme sami? Proč jsme smutní a zmatení? Proč čteme poezii? Proč se při pohledu na obraz rozpláčeme? Proč naše srdce tluče o život, když se zamilujeme? Proč pociťujeme stud? Co je ta věc ukrytá hluboko v našem nitru, které se říká touha?

Když jsem měla Aristotela a Danteho ještě rozečteného, byla jsem z knihy docela nadšená. Čím víc jsem se ale blížila ke konci, tím víc se mi na ní něco nelíbilo. A po dočtení vůbec nevím, co si myslím. Jestli se mi to teda vážně moc líbilo, nebo si myslím, že je to jedno velké klišé. Od dočtení už uběhlo několik dní a já jsem se stále nerozhodla. Proto se předem omlouvám, ale tohle bude asi hodně zvláštní recenze.

Patnáctiletý Aristoteles vůbec netuší, co bude v létě 1987 dělat. Nakonec se jedno odpoledne rozhoupe a vyrazí na koupaliště. A to se mu stane osudným. Tam potká Danta. Dante naučí Aristotela plavat… a stanou se z nich nejlepší přátelé. Stráví spolu svoje poslední dětské léto, kdy se budou potulovat po okolí a hrát si. A společně vejdou do další fáze života, do dospívání, kdy každý z nich bude hledat sám sebe.

„Jmenuju se Dante,“ řekl.
To mě rozesmálo ještě víc. „Promiň,“ řekl jsem.
„To je v pohodě. Lidi se smějou, když slyší moje jméno.“
„Ne, ne,“ řekl jsem. „To jenom, že já jsem Aristoteles.“
Oči se mu rozzářily. Bylo vidět, že byl skutečně připravený poslouchat každé moje slovo.

Aristoteles a Dante spolu objevují záhady vesmíru a jedná se rozhodně o velmi milé čtení. Příjemné, pohodové, v podstatě bezproblémové. Aristoteles popisuje svůj pohled na svět, svoji rodinu a jejich život v roce 1987. Popisuje, jak se potkal s Dantem, který je tak jiný, otevřený a nebojí se říct, co si myslí a co cítí. Aristoteles pozná, že je Dante jiný než ostatní kluci, ale rozhodně mu to nevadí. Tohle není žádná dobrodružná kniha, u které byste horlivě otáčeli jednu stranu za druhou a nemohli se dočkat toho velkého finále. Jedná se o strašně pohodovou knihu, do které se velmi snadno začtete a jejímž čtením si zpříjemníte den.

Kniha je velmi mile napsaná a plná větiček hodných zapamatování. A tady pro mě nastal problém… hezké větičky mám vážně ráda, ale už někdy v první třetině mi postupně začaly vadit. Přišlo mi jich najednou strašně moc. Jasně, citáty jsou super, ale když je jich moc, působí najednou jako pořádné klišé. A jak se pořád objevovaly nové, začala jsem si říkat, jestli taková není vlastně celá kniha... jedno velké klišé. Chápu, co se na ní tolik líbí a čím je jedinečná… ale opravdu je jedinečná? Nečetli jsme už strašnou spoustu vlastně stejných knih jenom o holce a o klukovi?

Celý problém s mým životem spočíval v tom, že jsem si ho nevymyslel já.

Tady vidíte, kde vlastně pořád nevím, co si myslím. Na jednu stranu se mi příběh Aristotela a Danta vážně líbil a jeho čtení jsem si užila a rozhodně je to velice čtivé a milé. Takže je podle mě jasné, že si ho užije i velká většina čtenářů. Ale pak je tady ten můj zákeřný pocit, že to vlastně není zas tak něco extra a že jsem dokonce četla i lepší. Přesto má ale kniha Aristoteles a Dante objevují záhady vesmíru tak pěknou a pohodovou atmosféru, že vám ji ráda doporučím, abyste si udělali vlastní názor.

Za poskytnutí recenzního ebooku děkuji mnohokrát CooBoo!

Název: Aristoteles a Dante objevují záhady vesmíru
Autor: Benjamin Alire Sáenz