17. listopadu 2015

Rudí jako úsvit | Rudá královna - recenze

Ne že bych měla ve škole zůstat ještě nějak dlouho. Co nevidět mi bude osmnáct a pak přijde odvod. Nejsem ničím vyučená, nemám žádnou práci, takže mě pošlou do války stejně jako všechny ostatní flákače. Žádny div, že nikde nejde sehnat práce, když se všichni muži, ženy i děti snaží vyhnout armádě. Moji bratři šli do války, jakmile jim bylo osmnáct, všechny tři poslali bojovat s Jezerníky.

Ve světě Mare Barrowové se válčí. Urození se stříbrnou krví a obdaření zvláštními schopnostmi, se stříbrným králem v čele, posílají obyčejné rudé lidi bojovat. Válka trvá už strašně dlouho a hrozně moc Rudých v ní už zahynulo. To ale Stříbrné nezajímá. Je zajímají jenom oni sami, jejich schopnosti a hlavně moc. Moc je přece to nejdůležitější, ne?

Za to Mare nemá moc ani rozhodnout se, co bude se svým životem dělat. Za nedlouho ji bude osmnáct a to pro ni, stejně jako pro její starší bratry, znamená odvod na frontu. Všechno se ale změní, když naprostým zázrakem na poslední chvíli dostane práci v královském paláci. To ale není ta jediná změna v jejím životě… její život se změní kompletně. V jednu chvíli je obyčejná Rudá dívka, která o vlásek uprchla válce, a najednou je z ní snoubenka králova syna a budoucí princezna. Jenže nic není jednoduché a jednoznačné a Mare nesmí nikomu věřit, protože královský palác je plný mocichtivých Stříbrných, které před jejich cíli nezastaví vůbec nic a už vůbec ne nějaká Rudá...

Když jsem Rudou královnu rozečetla, byla jsem z ní popravdě dost rozpačitá. Nebyla jsem schopná poznat, cože je to vlastně za žánr – dystopie? Sci-fi? Romance? Fantasy? Nakonec všechno dohromady. A mám takový pocit, že to nebylo úplně dobře poskládané. Možná je to pouze můj pocit, poslední dobou jsem nějaká více citlivá, ale kombinace aut a dalších elektrických dopravních prostředků a lidí se zvláštními schopnostmi, kteří si hrají na královskou rodinu a šlechtu, do toho všeho  forma otroctví… mi přijde vážně podivná a ne v dobrém slova smyslu. Sice do sebe všechno zapadá a vlastně dává smysl, ale je to až moc překombinované.

„Odteď až do konce svých dnů musíš lhát. Závisí na tom tvůj život, blýskající holčičko.“

Překombinované je to správně slovo, jak popsat prostředí Rudé královny! Ono to totiž celé zní trochu jako Hunger Games, Selekce a Skleněný trůn. A skutečně v Rudé královně najdete časté podobnosti s těmito sériemi. Nicméně to nakonec tolik nevadí. Příběh, který Victoria Aveyardová v Rudé královně rozvedla, zvládne všechno vytáhnout.

Jsem Rudá dívka v moři Stříbrných a nemůžu si dovolit litovat nikoho, a už vůbec syna toho hada.

Jasně, není to příběh úplně neokoukaný a složitý, ale je tak strašně dobře vystavěný a napsaný, že za to prostě stojí. Naprosto pořád se něco děje, příběh se neustále posouvá, nikde nestagnuje a rozhodně není pomalý. Skvěle je doplněn i jemnějšími scénkami, které ale vůbec nejsou navíc a v příběhu mají své důležité místo a roli. Jasně, trochu se dá předvídat a věřím, že něco je i dost jasné, přesto jsou všechny plot twisty velice dobře podány, že vás stejně nakonec pořádně překvapí.

Děláš dobře, že mi nevěříš.

Co také dokáže hodně překvapit, jsou postavy, a hlavní hrdinka obzvlášť. Je to sice taková ta obyčejná holka, která ke všemu přijde jako slepý k houslím, ale přesto je úplně jiná než většina podobných hrdinek. Mare je vlastně trochu potvora. A to z ní dělá zajímavou hlavní hrdinku, která už není tak úplně obyčejná. A obdobně je to i s ostatními postavami. Stejně jako příběh i ony jsou vážně dobře vytvořené, možná se sice jedná až o jasné prototypy určitých charakterů, ale to ničemu nevadí. Do příběhu, který nabízí Rudá královna, se zrovna takové postavy skutečně skvěle hodí.

Tenhle svět je sice Stříbrný, ale zároveň i šedý. Nic není černobílé.

Ano, mám výhrady k prostředí knihy, které mi občas přišlo až směšné, ale rozhodně musím říct, že Rudá královna je jeden z nejlepších dobrodružných ya příběhů, které jsem kdy četla. Skvěle vystavěný, skvěle napsaný, výborně čitelný a tak parádně napínavý, až mi jeho čtení přivodilo nepříjemnosti s revizorem.

Za poskytnutí recenzního ebooku děkuji CooBoo!

Název: Rudá královna
Autor: Victoria Aveyardová