8. prosince 2015

Nelíbivá hlavní hrdinka, silná kniha | Marta v roce vetřelce - recenze

Marta je nadějné dítě – chytrá holka, která skvěle zvládla maturitu i přijímačky na vysokou a v říjnu začíná studium češtiny na fildě (ehm ehm). Přes léto poctivě chodila na brigádu, protože šetřila na plastickou operaci, chce si nechat odstranit jizvu z obličeje, kterou má už od malička a se kterou nechce začínat další část svého života. Na brigádě se zamiluje do staršího Roberta, se kterým je šťastná a kterého miluje. Taky se nakonec rozhodne nepodstoupit operaci kvůli R., protože on si nemyslí, že by jizva bylo obrovské negativum. Rodičům se její názorové změny nezamlouvají a rozhodně se jim nelíbí ani R. Martě je to ale jedno, stejně doma moc nepobývá, spíš je s R., nebo dokonce občas i ve škole. Škola se zase moc nezamlouvá Martě, nebaví ji, taky tak vypadá její docházka a odvedená práce. Marta se pořád dohaduje s rodiči, kteří s ní z jejího pohledu jednají pořád jako s malou hodnou holčičkou, se sestrou Karlou ani bratrem Kubou to taky není růžové, o každém si myslí svoje a každý si myslí svoje o Martě. A Marta si toho myslí opravdu hodně. Jenže všechno se změní a zhroutí lusknutím prstu a uvrhne Martu na hodně dlouhou dobu do takové situace, že už vlastně vůbec na nic nemyslí a jenom tak nějak přežívá…

K Martě a Petře Soukupové jsem se dostala skutečně úplnou náhodou, přestože už jsem o nich párkrát zaslechla. Procházela jsem knihovnu ve škole (na fildě, ehm) a zahlédla jsem hřbet této knihy, tak jsem si ji velice spontánně půjčila. Jedná se o moji první zkušenost s Petrou Soukupovou, ale rozhodně nebude poslední.

Marta v roce vetřelce se zdá být podle popisu docela jasnou knihou, ale jakmile se do ní začnete, okamžitě tou jasnou knihou být přestane. Marta je hodně zvláštně napsaná kniha a Marta... je prostě strašná.

Pak volno, sestavit rozvrh a zapsat do seminářů, lidi před fildou posedávaj na trávě jak nějaký hipíci, jdu si sestavovat rozvrh do KFC. K tomu kyblík pro dva, nejmilejší kfc jídlo.
Pak znovu škola, zjistim, že ideální rozvrh nebude, protože některý semináře už obsazený a já pomalá, to se prej musí zabrat hned, ale kdo to moh vědět.

Marta v roce vetřelce je psaná deníkovou formou, sama hlavní hrdinka popisuje všechno, co se jí děje a jak to prožívá, takže je čtenář odkázán pouze na jeden pohled. A to skutečně stačí. Marta není sympatická hrdinka, není vůbec milá a hodná, ale je to prostě Marta. Marta, která si myslí svoje, Marta, která je hodně citlivá, Marta, která je taky docela hloupá. Není to ideální a úžasná hlavní hrdinka, je to prostě normální holka, která do všeho tak nějak spadne. S největší pravděpodobností vás bude pří čtení strašně štvát, stejně jako mě, ale ona neštve jen tak náhodou, ona prostě taková je, takže na ni vlastně ani naštvaní být nemůžeme.

Volno, stejně sem ve Škebli, akorát si jdu zařídit telefon, zablokování simky a koupim si novej, z bazaru za necelou tisícovku, moc peněz mi nezbude, ale brzo dostanu první výplatu odsud, starej Sony Ericsson, kterej sem měla na gymplu, tak vim, jak s nim a vlastně je to taková milá vzpomínky. Měla bych zavolat našim, ale nechce se mi. Večer Kára a málo lidí v hospodě, sedim na baru a piju.

Jak už jsem zmínila, Marta je napsaná stylem deníkových zápisků, které jsou velice specifické. Marta je často zjednodušuje a vypouští slova, protože si deník píše velice obsáhle, tak aspoň občas vypuštěním pár slov, které si jednoduše domyslíme, si to trochu zjednodušuje. Tohle může být hlavní příčina, proč by mohla kniha odradit, přece jenom to docela bije do očí a může to vadit. Když ale přistoupíte na to, že je to prostě deník mladé holky, na čemž se projeví i použití velice obecné češtiny, a zvyknete si na to, je to vlastně všechno v cajku

Marta v roce vetřelce není líbivá a příjemná kniha. Sama jsem z ní měla docela pěkně špatnou náladu hned několik dní, skoro až takovou depresi, až takhle strašně moc na mě její čtení působilo. A to bude ono… Marta v roce vetřelce výborně funguje jako takový odstrašující případ, který je velice zajímavě podán čtenáři a i přes deníkové zápisky napsán hodně napínavě. Takže přestože mě Marta uvrhla na několik dní do temnoty a přivedla mě na značně nepříjemné myšlenky, musím ji prostě doporučit dál. Za přečtení totiž rozhodně stojí.

Název: Marta v roce vetřelce
Autor: Petra Soukupová
Vydání: 2011