8. února 2015

Je nebe opravdu všude? | Nebe je všude - recenze

Jandy Nelson je autorka, o které se momentálně hodně mluví. A to hlavně díky její druhé knize I´ll Give You The Sun, kterou si čtenáře značně získala a které se v češtině také dočkáme. Teď bude ale řeč o její prvotině: Nebe je všude

Lennie možná neměla úplně skvělé dětství, její matka ji a její starší sestru Bailey opustila, když byly obě malé, nechala je u babičky a od té doby se neukázala, ale Lennie byla šťastná. Měla svůj klarinet, hudbu, dlouhé rozhovory s babičkou u čaje, super strýčka Velikána a sestru Bailey, bez které si nedokázala představit svůj život. Jenže teď si bez ní ten život představit musí, Bails totiž zcela nečekaně zemřela. A nezanechala po sobě jenom truchlící sestru, babičku a strýce, ale také milujícího přítele Tobyho.

Tohle ale není knížka o tom, jak se zdrcená sestra vypořádává se smrtí své sestry, nebo není hlavně o tom. Možná jsem natvrdlá a nechápající, ale podle mě je tahle kniha primárně o dost šíleném milostném trojúhelníku, který hlavní hrdince zkrátka nedokážu odpustit.

Ano, nikdy jsem nebyla ve stejné nebo v podobné situaci jako Lennie, nemám sourozence, takže vlastně ani neznám pouto mezi sourozenci, ale mám trochu jinou představu o truchlení. Já chápu, že člověk při takovém truchlení může asi dělat trochu divné a šílené věci, ale to, že se Lennie vrhne Tobymu, příteli a snoubenci své sestry, kolem krku a on ji velice vřele přivítá, mi přijde přímo šílené. A stejně šílený mi přišel i úplný úvod knihy: „Bábi má o mě starost. Nejde jen o to, že před čtyřmi týdny umřela moje sestra Bailey, nebo o to, že moje matka se šestnáct let neozvala, dokonce ani o to, že najednou nemyslím na nic jiného než na sex. Má o mě strach, protože jedna z jejích pokojových rostlin má skvrny.“

Nejde tak ani o to Bábino propojení její vnučky s kytkou, to mi až tak šílené nepřijde, ale neskutečně mi vadí myšlení Lennie. Ona mi popravdě celou knihu vadila celá Lennie. Po delší době se totiž jedná o postavu, která se mi ani trochu nelíbila, kterou jsem vůbec nepochopila a kterou jsem zaboha nemohla vystát. A nesednul mi ani jeden její mužský protějšek. Toby vlastně zas tolik prostoru nedostal, ale rozhodně mi za tu krátkou dobu nepřirostl k srdci. A Joe? Ten se sice objevoval častěji a asi má jakýsi předpoklad stát se velice oblíbenou postavou, protože on je vlastně ten dobrý a hodný, ale je sakra podivný. Nevím, možná někomu nebude připadat tak zvláštní jako mně, ale já jsem z něj neměla úplně dobrý pocit. Už vím! Přišel mi totiž strašně moc vlezlý. A jeho postoj a city k Lennie se mi zdály zbytečně moc přehnané a vynucené.

Rozhodně ale musím říct, že se mi kniha vlastně dost dobře četla, že má autorka velice sympatický styl psaní, který je příjemný, dobře se čte a je takový dost fajn. Příjemné byly i přidané básničky psané Lennie, které doplňovaly příběh, ty se opravdu hodily. Ale jinak bohužel musím konstatovat, že knihu Nebe je všude hodnotím jako velice přitaženou za vlasy a značně šílenou. Což ale neznamená, že si autorčinu další knihu nepřečtu, bylo mi řečeno, že to je mnohem, mnohem lepší. Tak jsem na ni vážně zvědavá.

Za poskytnutí recenzního ebooku děkuji mnohokrát nakladatelství CooBoo.
Název: Nebe je všude
Autor: Jandy Nelson