9. února 2016

Když je vyprávěn příběh několika životů | Vypravěčka - recenze

Sage se vždycky snažila před ostatními schovávat, nikdy neměla ráda, jak na ni lidé koukají, jak si ji prohlížejí a jak se soustředí na jizvu, která se jí táhne přes obličej. Proto si velice oblíbila svoji práci pekařky v jedné malé kavárně, může tak dělat to, co miluje a nikdo si ji při tom nevšímá. Nicméně na schůzce její terapeutické skupiny, kam dochází po matčině smrti, si jí všimne Josef. Ne kvůli její jizvě, ne kvůli tomu, že by nějak vyčuhovala z davu, ale protože ji potřebuje o něco požádat.

Josefovi je přes devadesát let, je to vážený občan města, který na střední škole učil němčinu a kterého místní vnímají jako milého a hodného starého pána. Jenže Josef skrývá ohavnou minulost esesáckého důstojníka a velitele ženského tábora v Osvětimi. Právě proto si vyhlídl Sage, protože Josef od ní něco potřebuje… potřebuje, aby ho zabila. Sage jeho žádost vyděsí, ale i tak si vezme čas na rozmyšlenou. Josef ale netuší, že Sageina rodina pochází z Polska, že má Sage babičku Minku, která byla v Osvětimi ve stejnou dobu jako on a že se Sage rozhodla zkontaktovat FBI, protože přeci jenom je Josef válečný zločinec. Kdo všechno muset bude vyprávět své příběhy, aby se Sage dokázala rozhodnout?

Vypravěčka je další z mnoha mých velice náhodných čtenářských zážitků, kterých nikdy nebudu litovat. Jak už to v případě náhodného čtení bývá, o knize jsem v momentě, kdy jsem ji rozečítala, nevěděla vůbec nic. Věřím svému doporučovateli. A dobře jsem udělala. A hned po dočtení jsem posílala zprávu: "No ty bláho!! To bylo teda něco!"

Vypravěčka je objemná kniha vyprávěná hned z několika pohledů a z několika časových linek. Tou hlavní hrdinkou je Sage, která popisuje svůj příběh ze současnosti, s čímž jí pomáhá agent FBI, to pak doplňuje vyprávění Josefa a její babičky, která ale dostává hned dvojnásobek prostoru. Minka popisuje svůj život za války a k tomu si ještě pročítáme její knihu, kterou v té době napsala. Takže se toho ve Vypravěčce děje opravdu hodně. Nic jiného jsem od Jodi Picoultové zatím nečetla, takže nemůžu posoudit, jakou výstavbu pro své knihy používá, ale rozhodně můžu konstatovat, že tady se jí to povedlo hodně. Ano, používá více postav najednou a více perspektiv, na které je třeba se soustředit, ale když jste jako čtenář pozorný, nic vám neunikne. Samozřejmě se stane, že byste byli často rádi, aby ve vyprávění pokračovala daná postava a nic se v té chvíli neměnilo, protože se zrovna dostala do zajímavé či nebezpečné situace, takže to střídání můžete autorce několikrát vyčítat. Ale ona opravdu ví, co dělá a ví, kam se potřebuje s příběhem dostat. A všechno jí skutečně vychází.

Tohle není jenom kniha plná vyprávění o tom, co se dělo za války. Všechno tohle vyprávění má pomoci Sage s jejím rozhodnutím. A to není vůbec, ale vůbec jednoduché. Jodi Picoultová postavila před hlavní hrdinku a před nás velice záludnou otázku, nad kterou budete přemýšlet ještě hodně, hodně dlouho po dočtení. Co byste na Sageině místě udělali vy? Přemýšleli byste vůbec o tom, že toho milé starouška zabijete? Nebo že toho krutého esesáckého důstojníka nahlásíte FBI?

Vypravěčka je opravdu objemná kniha. To by se jí určitě dalo vyčítat. Jenže ono to ničemu nevadí. Každá z  postav potřebuje svůj prostor pro vyprávění a každá skutečně něco zajímavého na vyprávění má. A dostane se i na velice dobrodružné a napínavé scény a samozřejmě i na ty emočně vypjaté, to by ani jinak u takové knihy nešlo. Pokud se tedy knihu rozhodnete přečíst a já vážně doufám, že ano, protože litovat určitě nebudete, pořádně se připravte a obrňte, bude to tedy skutečně něco.