13. dubna 2016

Princ z pohádky v 3D světě | Láska mezi písmenky – recenze

Určitě jste někdy četli knihu s pocitem, že by bylo strašně fajn, kdyby nějaká postava z ní mohla vystoupit a mohla být s vámi, ať už abyste si ji mohli třeba vzít, nebo protože byste mohli být skvělí kamarádi a bylo by prostě úžasné, kdybyste byli v jednom světě. Teď máte možnost přečíst si knihu o tom, jak takový výstup z knihy může vypadat…

Mimochodem, zmrzlina je jedna z věcí, díky níž má tenhle svět nad pohádkou navrch. A to jsem si myslel, že „rozpustit na jazyku“ se jenom tak říká.

Delilah si zamilovala pohádkovou knihu a zamilovala se do tamějšího prince Olivera (kdo by se do něj takynezamiloval, že jo). Jenže u platonické lásky nezůstalo. Oliver k ní najednou začal mluvit a posléze se mu povedlo vyměnit si své místo v knížce s Edgarem, synem autorky knihy, který si zase chtěl prožít pohádkový příběh po svém. A tak je Oliver v našem reálném světě jako Edgar, chystá se na svůj první den na střední škole, chodí s Delilah a Edgar režíruje a prožívá příběh v pohádce. Jenže tohle všechno se v Lásce mezi písmenky nedočtete. Děj v téhle knize začíná až po těchto událostech, protože se v podstatě jedná o druhý díl. Je naprosto jasné, že něco takového dokáže naštvat, obzvlášť když je kniha tak povedená, že si ten předchozí díl asi přečíst chtít budete. Ale pro zážitek  z Lásky mezi písmenky to vůbec nevadí. Všechno potřebné se dozvíte a rozhodně nebudete mít problém se pohodově začíst.

To, že tuhle knížku držíte v rukou, ještě neznamená, že vám patří. Tolik se stalo ještě předtím, než jste ji objevili. Jednoho dne jako semínko vzklíčila představa, která vzkvétala a jako poupě se rozvíjela do nových řádek a kapitol.
Kde jste tehdy byli vy? Nejspíš jste byli ponoření v nějaké úplně jiné knize a neměli jste nejmenší tušení, že se něco takového jinde děje.
Z poupat se šířila omamná vůně a z této vůně se linuly obrysy postav. Míhaly se po stránkách a získávaly hlasy, které chtěly být vyslyšeny. Hlasy sílily, obrysy byly stále zřetelnější, až se postavy zhmotnily a staly se skutečnými.
Na bedra si naložily slova rozesetá po jednotlivých stránkách, omotaly si je kolem sebe, staly se jejich součástí a společně stvořily příběh.
Ale vy jste u toho pořád ještě nebyli.
Až jednoho dne jste bloumali mezi knižními regály a ze všech knížek jste si vybrali zrovna tuhle.

Ve vyprávění se střídají hned tři postavy: Delilah, Oliver a Edgar a každý vypráví a popisuje svět, ve kterém se právě nachází. Z Oliverova pohledu je vtipné sledovat jeho adaptaci na normální svět, a jak pořád zůstává princem v každé situace a jak jako princ prožívá střední školu. A díky Edgarovi se zase podíváme do knihy. A to je ohromně zajímavé a povedené, to se autorkám neskutečně povedlo. V knize to funguje jinak, přece jenom je to dvojrozměrný svět a už jenom přechody ze stránky na stránku jsou skvěle vymyšlené a popsané. A co teprve všechny ty ostatní pohádkové postavy! Milé a roztomilé!

„Hej, víš, kolik váží hipster?“ snažím se přerušit trapné ticho. Jules dál mlčí.
„Jeden insta-gram,“ dodám.

Příběhově není kniha úplně nejkomplikovanější, přece jenom se primárně jedná o text určený trochu mladším čtenářům, ale rozhodně se i ti starší budou dobře bavit. Dobře to odsýpá a i ve formátu 2D se objeví dost dobrodružství a akce na to, abyste rychle otáčeli na další stránku. Až něco takového ale budete příště dělat, prosím, dejte pozor! Mohli byste nějakými těmi milými postavami mrštit ze strany na stranu a to by vám asi úplně nepoděkovali…

Za poskytnutí recenzního ebooku děkuji mnohokrát CooBoo!

Název: Láska mezi písmenky
Autor: Jodi Picoultová, Samantha van Leerová