28. května 2016

Krabice plná vzpomínek | Proč jsme se rozešli - recenze

Některé knihy zaujmou názvem, obálkou či nějakou jinou drobností, na jejichž základě jim dáte šanci a přečtete si je. A pak jsou tu knihy, které dokáží naprosto okouzlit už jenom tím, že je zběžně prolistujete a u toho si říkáte no tak to je naprosto boží. A přesně takové je Proč jsme se rozešli Daniela Handlera a Mairy Kalmanové.

Je krásný den, svítí sluníčko a tak. Takový ten den, kdy si myslíš, že všechno bude v pohodě atd. Není to ten správný den na tohle, správný den pro nás, co jsme randili v dešti a zimě, od 5. Října do 12 listopadu. Ale teď už je prosinec, nebe je jasné a mně už je to taky jasné. Řeknu ti, proč jsme se rozešli, Ede. Napíšu ti to v tomhle dopise, celou pravdu o tom, co se stalo.

Proč jsme se rozešli je kniha, která vám konec vyspoileruje už v názvu a vy celou dobu čtete s tím, že dávno víte, jak to skončí, že přece víte, že se nakonec rozejdou, protože o tom celou dobu Min mluví. Přesto si o jejich strhující lásce rádi přečtete.

Ed a Min se rozešli a Min konečně dospěla k momentu, kdy zvládne Edovi dát krabici plnou věcí, které za tu krátkou dobu, co spolu chodili a milovali se, nashromáždila. Teď ji kamarád Al k Edovi veze a ona mu píše dopis a vyndává z krabice každou vzpomínku a popisuje, proč si ji nechala. Jejich láska nebyla dlouhodobá, ale velice intenzivní. A stejně taková je i celá kniha.

Min své vyprávění směřuje přímo Edovi a my jakožto čtenáři se jím při čtení stáváme. A to je to intenzivní na celé knize. Min tak všechny své emoce směřuje přímo na nás a rozhodně nás ani Eda nešetří… přece jenom existuje hned několik vážných důvodů, proč se rozešli. A všechny tyhle důvody Min dokazuje právě vylovenými vzpomínkami z krabice a příběhy, které se k nim vztahují. Nejsou to všechno špatné chvilky, protože jejich vztah měl hodně skvělých chvil, přece jenom do sebe byli opravdu zamilovaní. Ale většinu jednotlivých kapitol zakončuje větou „a to je ten důvod, proč jsme se rozešli“.

Políbila jsem tě.
„Byla tohle naše první hádka?“
Znovu jsem tě políbila.
„Chutnáš dobře.“
Zasmála jsem se. „No, to je kafe s extra smetanou a třemi cukry.“
„Fajn, dej to sem, jestli to chutná takhle.“
Podala jsem ti kelímek. Vzal sis ho a uskrl sis, pak ses napil a zamrkal. Pak jsi začal zhluboka lokat.
„Já ti to říkala.“
„Ježíškriste.“
„Že jo?“
„To je - “
„Živá voda, tak tomu s Alem říkáme.“
„To je zatraceně dobroučký, je mi fuk, jestli to zní přihřátě, sakra, sorry, bez urážky, sorry. Dobroučký! Jemináčku! To chutná jako dort, jako by se dort vyspal s koblihou.“
„Počkej, až ti naběhne kofein.“
„Tohle si budu dávat každý ráno až do konce života a vždycky u toho budu křičet Min měla pravdu a já se splet!“

Jak už jsem zmínila, jakmile knihou začnete listovat, naprosto vás okouzlí, protože je nádherně udělaná. Každá kapitola je doprovozená ilustracemi, které zobrazují právě ty předměty, které představují Mininy vzpomínky. A bez ilustrací by to nebylo ono. To ony dodávají celé knize nádech opravdovosti, jako kdyby nám jakožto čtenářům nestačil samotný text, ale jako kdybychom potřebovali ještě nějaký další důkaz, že se to opravdu stalo. A přesně tenhle účel ilustrace skvěle splňují.

Proč jsme se rozešli můžete před čtením zařadit k dalším obyčejným lovestory, kterým nechcete věnovat pozornost, protože jste jich četli už hodně. Jenže ona to není jenom další lovestory. Ona to možná není vlastně ani lovestory v tom tradičním slova smyslu. I když… je to vlastně příběh lásky, takže vlastně to ono bude. Ale je to tak moc jiný příběh jedné lásky, že je prostě potřeba, abyste si ho přečetli. A taky je to příběh lásky, který napsal chlap, takže to je možná ten důvod, proč celá kniha není přeslazená, ale prostě taková opravdová a jaksi normální. A už jsem zmínila, že pseudonymem Daniela Handlera je Lemony Snicket? Takže… ještě váháte?

Název: Proč jsme se rozešli
Autor: Daniel Handler
Vydání: 2016