„A co když jsem blázen?“ | Knihovna duší – recenze

Pirátství nevítáno.
„Nevítáno?“ řekl jsem. „A co pak vražda? Neschvalována?“
„Myslím, že vražda je ,s výhradami tolerována‘.“
„Je tu vůbec něco nelegálního?“ zeptal se Addison.
„Pokuty za pozdní vrácení knih do knihy jsou přísné. Deset ran bičem za každý den, a to jen pro brožované knihy.“

Jake, Emma a mluvící pes Addison mají před sebou nelehký úkol, od kterého se bude odvíjet osud celého podivného světa a všech jejich obyvatel. Uspějí a přinesou podivnému světu mír a pořádek?
Knihovna duší představuje závěr dobře rozjeté trilogie z pera Ransoma Riggse o podivných dětech, jejich milované ředitelce slečně Peregrinové a Jakeovi, u kterého by se sice mohlo zdát, že se k podivnému světu připletl zcela náhodou, ale měl to vepsané ve svém osudu a ve svých genech. V předchozích dílech jsme sledovali, jak se Jake s podivným světem a všemi jeho obyvateli seznámil a také jak zjistil, jaké obrovské nebezpečí celému společenství hrozí a jaký úkol v tom všem má on. A teď přichází chvíle, kdy všechno záleží na něm a jeho schopnostech…

Ransom Riggs v Knihovně duší potvrzuje, že rozhodně dokáže zaujmout a udržet si plnou pozornost čtenářů po celou dobu knihy. V předchozích dílech si povedeně rozběhl celý příběh a teď ho úspěšně přivádí ke konci. A bude to pořádně napjaté, dobrodružné a akční! Knihovna duší je pěkně obsáhlá kniha, ale rozhodně se nikdy nenudíte a stránky rychle odsýpají. A to také protože stejně jako i v předchozích dílech je celá kniha doplněná starými fotografiemi, které s příběhem zajímavě korespondují. Občas mi tedy lehce vadilo, že stránka s fotkou rozdělila větu a nedozvěděla jsem se hned, jak sdělení pokračuje, ale jinak takové doplnění knihy rozhodně oceňuji. Dodává to celku zajímavý nádech originality a fotky samotné byly ohromně zajímavé… a přiznejme si, že často i značně děsivé.

„Co když žádné z nich neotevřeme?“
„To další otevřeme,“ řekla Emma.
„Jak to víš?“
„Jsem jasnovidec.“ A s tím do něj kopla. Roztříštěné sklo se vysypalo dílem do místnosti a dílem dopadlo s cinknutím před průčelí budovy.
„Ne, jsi gauner.“

Na jednu stranu celá série Sirotčince působí lehce tuctově a tak nějak jasně. Mladý hrdina objevující neznámý a kouzelný/podivný svět – ano, nebezpečí jak pro něj tak pro celý tento svět – ano, mladá láska – ano, humor – ano, napětí a akce – ano, velká závěrečná bitva – ano. Plus je to celé napsané velice nekomplikovaným jazykem, takže se Knihovna duší a potažmo celá série velice rychle a jednoduše čte. Nicméně na ničem z toho není vlastně nic špatného, protože je celá série spíše pro trochu mladší čtenáře, kteří přesně takový příběh doslova zhltnou. Pro někoho staršího také rozhodně představuje Sirotčinec příjemný a povedený čtenářský zážitek, který si vážně může užít a ocenit, jen od celé série nesmí čekat až moc.

Název: Knihovna duší
Autor: Ransom Riggs
Série: Sirotčinec slečny Peregrinové