6. června 2016

Záleží na reputaci? | Tahle píseň ti změní život

So many books, so little time. Rozhodně. Existuje opravdu spoustu knih, které si chci a potřebuju přečíst, pak jsou i knihy, které nechci ani vidět. A potom jsou tu knihy, o kterých vím, že někdy vyšly, zhruba tuším, o čem jsou, ale nějak mě nelákají. A přesně takový případ je Tahle píseň ti změní život. Kdyby mě a pár dalších blogerek nepozvalo CooBoo na kafe s autorkou této knihy, nikdy bych se k ní nedostala a nikdy bych jí nedala šanci. A budu upřímná, byla jsem vlastně jediná v celé naší skupince, kdo ji před setkáním s Leilou ani neotevřel, protože jsem si říkala, že se mi to číst prostě nechce. Ale stačilo mi dvacet minut s Leilou (bohužel jsem musela odejít dřív) a věděla jsem, že si její knihu vážně přečíst chci.


Při sbírání mlíkem nacucaných ubrousků mi došlo, že tenhle rok se od těch jiných lišit nebude. Dala jsem tomu všechno a strašně si přála, aby to bylo letos lepší. Ale nebylo a nic nenasvědčoval tomu, že by se to mělo v nejbližší době změnit. Mohla jsem si koupit nový dříny, navlíct nebo sundat čelenku, ale pořád jsem to byla já. Myslíte si, že je tak jednoduchý se změnit, ale to se šeredně mýlíte. Je to totiž naprosto nemožný. Takže jsem se rozhodla pro další logickej krok: zabít se. 


Málem jsem tenhle odstavec začala větou „Leila je typická Američanka, usměvavá a ukecaná“, ale nebudu plná předsudků. Leila dorazila na setkání v dobré náladě, kterou na všechny přenesla. Okamžitě se o nás začínala zajímat, o naše blogy, studium, práci, chtěla vědět, jak dlouho blogujeme, co nás na tom nejvíc baví a opravdu ji to zajímalo. Následně jsme se bavili o nakladatelském světě obecně, a proč si myslíme, že velká většina mladých českých čtenářů odmítá číst české autory. Leila totiž nepíše jenom své knihy, ale pracuje jako redaktorka a pracovala například s Gayle Formanovou na její knize I Was Here. Dál už bohužel nevím, co se dělo, jenom vím, že jsem přišla o palačinky!


„Tak takhle ty kradeš moje písničky,“ řekla jsem a trochu se posunula, abychom se tam vešli oba. „A já teď mám vymýšlet, co zahraju místo toho…“
„Průšvih,“ souhlasil se mnou Char. „Jak dlouho budeš muset přemýšlet, než přijdeš na něco jinýho? Tak hodinu?“
„Nech toho, jsem připravená, kdykoli si řekneš.“
„Tak jo, rozjedem to tady. Připoj se.“
Zatímco jsem si vyndávala laptop a zapojovala ho do jeho pultu, Char pokračoval. Hodila jsem tam „Bad Reputation“ od Joan Jettový, dala si kolem krku sluchátka a oznámila: „Jsem připravená.“
„Je to vaše, madam,“ pokynul mi teatrálně Char.
Zmáčkla jsem play.

Tahle píseň ti změní život je příběh z americké střední školy. Hlavní hrdinkou je čerstvě šestnáctiletá Elisa, která ve škole rozhodně nepatří k těm oblíbeným. Elise dělá obrovské problémy se s někým spřátelit a vést s ním normální konverzaci. Před nástupem do druháku se ale rozhodla, že všechno změní. A tak celé prázdniny strávila pilnou přípravou, studiem života puberťáků a obměnou šatníku, aby konečně zapadla a našla si opravdové kamarády. Jenže první den ve škole nedopadá vůbec dobře a všechna její snaha upadá vniveč, a tak se rozhodne získat si trochu pozornosti takovým lehkým pokusem o sebevraždu. Opravdu lehkým, nic se jí nestalo, jen si uvědomila, že ta snaha za to nestojí, protože takhle rozhodně nemá šanci získat si přátele. O pár měsíců později při jedné ze svých nočních procházek po okolí narazí Elisa na Pippu a Vicky, které míří do nočního klubu Start a které vezmou Elisu s sebou, což je přesně ten moment, který Elise změní celý život. A to se o to vlastně vůbec nesnažila!


Jestli vám to celé zní dost ujetě… tak protože opravdu je. Elisu totiž rozhodně nemůžu popsat jako obyčejnou holku, která sice nepatří k těm oblíbeným ve škole, ale přece jenom má kamarády a ví, co dělat se svým životem. Přesně taková Elisa není. A uvědomuje si to. A to je na ní to zajímavé. Elisa je totiž strašně chytrá a lehce netaktní (takový Sheldon v sukních) a určitě si o ní budete myslet svoje. Ale rozhodně to není špatná hlavní hrdinka.

Tahle píseň ti změní život není nakonec tak jednoduchá kniha, jak se může na první a možná i na druhý pohled znát. Není ale ani extrémně komplikovaná, je tak akorát. Jde si za svým, nikam zbytečně neodbíhá a soustředí se přesně na to, na co potřebuje. A je rozhodně i dobře napsaná a velice dobře se čte. A vážně si vás dokáže získat natolik, že po několika velice vyčerpávajících dnech místo brzkého zalehnutí, které jste měli původně v plánu, budete raději dočítat tuto knihu, protože to je přesně to, co po takových pár dnech potřebujete. 


Název: Tahle píseň ti změní život
Autor: Leila Sales
Série: ---
Díl: ---
Vydání: 2013
Překlad: Magdaléna Stárková
NakladatelstvíCooBoo
Počet stran: 248

1 komentář:

  1. Už dlouho se na ni chystám, tak snad se konečně povede se k ní dostat :D Skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat

Vaše názory mě vždycky potěší, takže rozhodně v komentování neváhejte. Poprosím vás jen o to, abyste nepoužívali profil Anonymní, ale abyste se raději přihlásili pomocí nějaké účtu, nebo zvolili možnost Název/adresa URL, kde napíšete svoje jméno nebo přezdívku. :)

Fotka uživatele My Books - My Loves.
Willinda


Pravidelní čtenáři

Používá technologii služby Blogger.

Zasílání novinek na email

Prohledejte blog

Očekávejte recenze:

Mluv by Laurie Halse Anderson

Autoři