22. července 2016

Je potřeba mít kontrolu nad vlastní hlavou | Dívka ve vlaku - recenze

Dívka ve vlaku byla po vydání velice žádanou knihou. Četla ji spousta lidí a už se do kin chystá i film, na který jsem hodně zvědavá. Dost často jsem vídala připodobňování Dívky ve vlaku ke Zmizelé, které po přečtení vážně chápu. Jestli si ale chcete přečíst příběh, ze kterého budete mít husí kůži, radši sáhněte po té Zmizelé.

Ztratila jsem kontrolu nad vším, dokonce i nad vlastním hlavou.

Dívka ve vlaku měla slušný potenciál stát parádním drama thrillerem. Ale něco se někde pokazilo. Zrovna u knihy, která má být extrémně napínavá a strhující, je podle mě velice špatné, když jsem ji schopná odložit dvacet stránek právě před tím očekávaným rozřešením a říkám si „hm, tak to počká do zítřka, mrtvá bude pořád stejně“. Dívce ve vlaku totiž něco chybělo. Chyběl ji přesně ten náboj, který by vás nutil se od knihy ani neodtrhnout a bez dechu obracet stránku za stránkou. A přitom příběhově se jedná o povedenou knihu.

Autorka rozhodně zvolila skvělou hlavní hrdinku. Rachel je alkoholička, která má problémy s pamětí a ještě dva roky po rozvodu se nedokáže vypořádat s tím, že její bývalý už má novou a velice šťastnou rodinku. Rachel si proto kvůli pití často není jistá, co viděla nebo zažila, a vy jí taky nemůžete věřit. A to do knihy přináší velice zajímavou atmosféru, která se právě k takovému příběhu hodí. Nejde tedy o postupné rozklíčování důkazů a stop, ale Rachelina vlastního nitra. A právě tohle se Paule Hawkins skutečně povedlo.

Vedle kolejí se válí hromada šatstva. Světlemodrá látka – snad košile – schumlaná s čímsi špinavě bílým. Nejspíš to bude smetí, náklad, který kdosi potají vyklopil do lesíka u náspu, zarostlého suchými křovisky. Možná zde ty hadry nechali technici, kteří pracovali na této části trati – bývají tu ostatně dost často. Anebo by to mohlo být docela něco jiného.

V Dívce ve vlaku je také patrná snaha ještě více zmást čtenáře, aby musel nad událostmi trochu více přemýšlet, a autorka tak střídá pohledy vypravěčů a s tím i čas. Jedna kapitola se odehrává v pátek a vypráví ji jedna postava, další kapitola se děje v úterý před tím pátkem a vypráví ji zase někdo jiný. Jasně, jde o určitý vyprávěcí postup, který má zmást čtenáře a poskytnout mu určité informace až ve chvíli, kdy jsou pro něj opravdu potřeba, ale moc se to nepovedlo. Čtenář tak musí neustále sledovat data na začátku kapitol a vytvářet si časovou osu, aby se orientoval a neztratil.

Dívka ve vlaku je vlastně zajímavá a i docela čtivá kniha, která skutečně rychle odbývá. Problémem je, že ji chybí ta správná thrillerová atmosféra, ze které by vás mrazilo a ze které byste doslova zadržovali dech. Ale třeba se toho dočkáme ve filmu.