2. října 2016

Sůl moře dává hlas naléhavým příběhům

Existují historické momenty, které se opakovaně zpracovávají knižně a filmově a které všichni známe. A pak jsou tu velké události, o kterých ví málokdo, ale o kterých by všichni vědět měli. A přesně takový moment z naší historie se ukrývá v novince Ruty Sepetysové – Sůl moře.

V Soli moře se představí čtyři postavy (a jedna z nich nemusí být neznámá, pokud jste četli V šedých tónech). Joana, Emilia, Florian a Alfred. Každý z nich má své cíle a mnoho tajemství, ale jejich cesty se té osudné zimy roku 1945 střetnou a naprosto nevyhnutelně ovlivní. 

Víc vám k ději rozhodně neprozradím, sama jsem vůbec netušila, do čeho jdu. Jen jsem se strašně nemohla dočkat, až si přečtu další knihu Ruty Sepetysové, která mě už Šedými tóny i Potrhanými křídly naprosto uchvátila. Teď tu už jakou dobu koukám na poloprázdnou stránku a přemýšlím, co bych vlastně měla ke knize napsat. Víří to ve mně pocity, které se ne a ne utřídit tak, aby z nich vznikla kloudná myšlenka. 




„Je tu moc lidí,“ zakřičel někdo. „Převrhneme se.“
„Už jenom jeden,“ ozval se nějaký námořník. 
„Počkejte! Ne!“ křikl jsem. „Nahoře jsou další.“
„Už jenom jeden,“ zopakoval námořník. 


To bude ono. Pocity. Sůl moře probouzí strašně moc pocitů. Každá postava se autorce daří vykreslit tak, že si o ní dovedeme udělat pořádný obrázek, a nejedná se jenom o ty hlavní čtyři. I ostatní jejich společníci na cestě si vás dokáží získat a každý svým vlastním způsobem. 

Postavy se ve vyprávění střídají po velmi krátkých kapitolách, a občas jim k tomu nejdůležitějšímu stačí dokonce pouze pár vět. A to je také u Soli moře to ono… ohromná výmluvnost! Autorce stačí maličko, aby čtenáře zaujala a naprosto k tomu, co jim chce sdělit, připoutala. 

Naše skupina došla k registračnímu stanovišti ve vesnici a k vojákům. Emilia si stáhla růžovou čepici do očí. Eva zaťala čelist a toulavý chlapec se chytil ševce za ruku. 
Jak pozorně si budou prohlížet naše papíry? Dovedou odhadnout utečence tak, jak já diagnostikuju pacienty? Jestli ano, všimnou si na mě, že: 
Se mi stýská po domově. 
Jsem vyčerpaná. 
Lecčeho lituju. 


Sůl moře si vás prostě získá. Ano, možná jí to bude trochu déle trvat, ale určitě se od ní nebudete moc nakonec odtrhnout. A nebude to jenom strhujícími událostmi, které se v ní stanou. Sůl moře je napsaná s jistou naléhavostí, která se při čtení zcela přesouvá na čtenáře, takže je dost možné, že stejně jako já nebudete vědět, co po dočtení máte se sebou dělat. Až takhle silný dokázala Ruta Sepetysová vytvořit čtenářský zážitek. 


(Brečela jsem. Hodně. Málem jsem knihu dočítala v metru, ale raději jsem ji zaklapla a dočetla v klidu doma. A hrnou se ze mě slzy i teď, při psaní recenze. A to se mi ještě nikdy nestalo. 
A co mě na celé knize odrovnalo úplně nejvíc? Autorčin doslov. 
Nesmíme dopustit, aby pravda zmizela s těmi, kteří to vše prožili. 
Prosím, dejte jim hlas.) 

Za poskytnutí knihy mnohokrát děkuji CooBoo! 

Název: Sůl moře
Autor: Ruta Sepetysová
Série: ---
Díl: ---
Vydání: 2016
Překlad: Petr Eliáš
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 352

1 komentář:

  1. Skvěle sepsáno :) Tato kniha na mě teď kouká všude a musím říct, že jí nejspíše neodolám. Všichni se zdají opravdu nadšení, nebo možná lépe řečeno - zasažení. A to je vždycky ukazatelem dobré knihy :)

    OdpovědětVymazat

Vaše názory mě vždycky potěší, takže rozhodně v komentování neváhejte. Poprosím vás jen o to, abyste nepoužívali profil Anonymní, ale abyste se raději přihlásili pomocí nějaké účtu, nebo zvolili možnost Název/adresa URL, kde napíšete svoje jméno nebo přezdívku. :)

Fotka uživatele My Books - My Loves.
Willinda


Pravidelní čtenáři

Používá technologii služby Blogger.

Zasílání novinek na email

Prohledejte blog

Očekávejte recenze:

Mluv by Laurie Halse Anderson

Autoři