23. dubna 2017

Může být něco víc...? | recenze

Kdy jste naposledy četli knihu, po jejímž dočtení byste se zmohli tak akorát na „Co to k sakru bylo?“ Knihu, která by vám strašně zamotala hlavu, a vy byste vůbec nevěděli, co si vlastně máte myslet… a to nejen o knize, ale taky o sobě a celé lidské společnosti? A nejen protože by ve vás vyvolala extrémně silné pocity, ale protože by zároveň byla tak strašně šílená, že byste prostě nevěděli, co dál… Chybí vám taková kniha ve vašem životě? Pak rozhodně sáhněte po novince Patricka Nesse: Něco víc.

Poprvé není obloha čistě modrá. Mraky. Veliké a nadýchané. Veliké, nadýchané a černé mraky se ženou oblohou.
Seth nevěří vlastním očím. „To jako v pekle prší?“

Šestnáctiletý Seth už toho má všeho dost. Je zoufalý a osamělý…. A topí se. Doslova. A ne náhodou. Sám od sebe se zvedl, došel na pláž, vlezl do vody… a už z ní nevylezl. Tam jeho příběh ale zdaleka nekončí. Seth totiž procitl. Ale ne na pláži nebo v nemocnici. Probudil se na betonovém chodníčku před domem. Před domem v Anglii, kde před pár lety bydlel s rodiči a bratrem, než se přestěhovali do Spojených států. A nikde nikdo. Opravdu. Celá vesnice je prázdná, nikde není živá duše… a počasí se trochu zbláznilo. Je tohle posmrtný život? Ocitl se Seth v pekle?

Tuhle otázku si položil několikrát. Přece jenom se ocitl na známém místě za velice podivných okolností… teda jestli berete smrt jako podivnou okolnost. Každopádně je to celé hodně, hodně divné, toho si je Seth vědom. Ale je přece jenom po smrti, tak co by se něčemu divil.

Něco víc je sakra zvláštní kniha. Hlavní hrdina je po smrti a úplně sám. Připravte se na to, že hodně dlouho bude na scéně jenom on. Bude sice vzpomínat, takže se objeví i další postavy, ale jinak je to celé na něm. Ale víte co? To vůbec, ale vůbec ničemu nevadí. Patrick Ness nevytvořil jenom zajímavého hlavního hrdinu, ale ještě zajímavější okolnosti jeho příběhu a jen počkejte, až se... no uvidíte sami!

Takže tedy doleva.
Doleva.
Nehýbe se. Nepohne se ani svět kolem něj.
Buď půjdeš doleva, nebo můžeš zůstat uvnitř a chcípnout hlady, pomyslí si.
Na chvilku mu ta druhá možnost přijde lákavější.
„K čertu s tím,“ řekne. „Vždyť už vlastně mrtvej seš. Co horšího se může stát?“
A vydá se vlevo.

Něco víc není jenom kniha o klukovi, který je tak trochu po smrti a který se s tím nějakým způsobem vypořádává a snaží se ujasnit si, co bude teda v tom pekle dělat. Je to kniha o společnosti a o tom, kam to s ní a společně s vývojem technologie spěje. Je to kniha, která nás rozhodně má donutit se zamyslet. A ne jednou. Víc otevřený konec totiž kniha snad ani mít nemohla. A nejhorší a zároveň nejlepší na tom je, že nemá a nebude mít žádné pokračování. Prostě to takhle má být. A je to na nás, co si budeme myslet. A pokaždé, když si knihu budeme číst znova a zrovna u téhle věřím, že se to stane, protože prostě pouze jednou to rozhodně stačit nebude, budeme přemýšlet úplně jinak. Budeme zkrátka myslet na něco trochu víc…

A abych nezapomněla, budete se smát, a hodně, protože Seth zkrátka produkuje vtipné situace. A budete se bát a budete napnutí, protože je to dobrodružné a velice akční. Zkrátka vážně dobře udělaná a napsaná kniha, máte se na co těšit.

Název: Něco víc
Autor: Patrick Ness
Vydání: 2017